Får jag fråga vad du, Lena, tar för kort med zoomobjektivet?
Nu fick jag objektivet först förra veckan, men jag har för att träna bl.a varit och fotat på en match show for hundar. Där tyckte jag att det fungerade bra, för längre avstånd är det nog kanske för kort tele.
Dessutom har jag fotat en del i trädgården, och så mina katter. Men som sades här ovan, så det jag saknar är också det korta skärpedjupet, speciellt på närbilder på blommor och porträtt av katterna.
Och så är det förstås problem med att ta bilder på katterna om de rör sig snabbt inomhus då ljuskänsligheten inte räcker till - då får man ta till blixt.
Ett annat tänkbart alternativ är Tamron 28-75/2.8 . Det är förstås dyrare, men kanske man kan få tag i ett bra begagnat. Inte så mycket zoom, men i alla fall något

Det var det första objektivet jag köpte (förutom kit-objektivet).
Bägge de här alternativen är mycket tyngre och större än 50/1.8, en fördel med det är förutom skärpan och ljuskänsligheten att det är så litet och lätt.
Jag vill ännu en gång påpeka att jag är nybörjare, och att det här är skrivet helt ur min synpunkt - om en tid när jag fotat mera har jag kanske helt ändrat uppfattning - men så är det väl när man (förhoppningsvis) utvecklas