Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval för sport på längre avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

OmniM

Aktiv medlem
Ok, detta är en rejäl nybörjarfråga, men men ...

Det är så att jag ska fota en rätt udda sport, nämligen Paintball. Detta gör att man inte kan lr vill vara i närheten av dessa glada linslusar.
Jag skaffade nyss en Sigma 70-300/4-5,6 till min D70 och upptäckte att den var på tok för ljussvag. Det blev alldeles för långa slutartider för att kunna ta dom bästa bilderna när det blev minsta mulet.
Har lusläst forumet och kommit fram till att en Nikon 70-200/2.8 skulle antagligen vara bra.
Men nu är min fråga, vad behövs mer för att kunna zooma in en kroppöverdel på 20-30 m, och var blir negativ effekten av ett sådant tillbehör.

Detta har antagligen tagits upp en miljon gånger, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

tack på förhand

OmniM skrev:
Ok, detta är en rejäl nybörjarfråga, men men ...

Det är så att jag ska fota en rätt udda sport, nämligen Paintball. Detta gör att man inte kan lr vill vara i närheten av dessa glada linslusar.
Jag skaffade nyss en Sigma 70-300/4-5,6 till min D70 och upptäckte att den var på tok för ljussvag. Det blev alldeles för långa slutartider för att kunna ta dom bästa bilderna när det blev minsta mulet.
Har lusläst forumet och kommit fram till att en Nikon 70-200/2.8 skulle antagligen vara bra.
Men nu är min fråga, vad behövs mer för att kunna zooma in en kroppöverdel på 20-30 m, och var blir negativ effekten av ett sådant tillbehör.

Detta har antagligen tagits upp en miljon gånger, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

tack på förhand

Har du kollat in Sigma EX 120-300/2,8 APO DG HSM då ??Kostar ca 20 tusen vid CyberPhoto.Polarn har ett sådan på sin Nikon D2Hs och är jättenöjd med det !! Iofs är det inte mycket till vidvinkel men du kommer ju rätt nära ifall dom du plåtar är en bit bortta !! Med detta borde du också kunna zooma in kroppen och resten fixar du i Photo Shop.

Senast ändrad:
120-300/2,8 är inget dumt förslag men det är nog inte tillräckligt med brännvidd för kroppsöverdel på 20-30mm. För det behöver du rejält med brännvidd. Du får antingen våga gå närmare eller använda stativ och ett riktigt teleobjektiv. Sportfotograferna du ser på TV använder ofta 400/2,8 eller 600/4... Inget lätt problem att lösa, och framför allt inte billigt om man inte vill kompromissa.

Ett alternativ skulle kunna vara Sigmas stabiliserade 80-400/5,6 som låter dig ta bilder med 2-3 stegs längre slutartid och samtidigt ger dig längre brännvidd än ditt nuvarande objektiv. Problemet kan vara att folk som springer ger rörelseoskärpa med långsamma slutartider, men om du följer med rörelsen (panorerar) kan det ofta ge en häftig actioneffekt.

/Pontus

Ett annat alternativ kan vara Sigmas 100-300/f4, som verkar vara ett riktigt toppobjektiv! Ligger på runt 10.000kr beroende på vart man kollar...
Har visserligen inte OS och samma omfång som 80-400 men är aningen mindre och billigare plus snabbare (f4 jämfört med f4,5-5,6).

Pongu skrev:
120-300/2,8 är inget dumt förslag men det är nog inte tillräckligt med brännvidd för kroppsöverdel på 20-30mm. För det behöver du rejält med brännvidd. Du får antingen våga gå närmare eller använda stativ och ett riktigt teleobjektiv. Sportfotograferna du ser på TV använder ofta 400/2,8 eller 600/4... Inget lätt problem att lösa, och framför allt inte billigt om man inte vill kompromissa.

Ett alternativ skulle kunna vara Sigmas stabiliserade 80-400/5,6 som låter dig ta bilder med 2-3 stegs längre slutartid och samtidigt ger dig längre brännvidd än ditt nuvarande objektiv. Problemet kan vara att folk som springer ger rörelseoskärpa med långsamma slutartider, men om du följer med rörelsen (panorerar) kan det ofta ge en häftig actioneffekt.

/Pontus

Plåtar själv fotboll med ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM och ett Canon EF 300/2,8 L IS USM men ibland känns det som om de fasta 300 är för mycket då spelarna närmar sej :) Men iofs så har ju min kamera 1,3 ggr förstoring så mitt 300 bli ju då 390mm !! Har ockskå en 1,4 teleconverter. Bra och billig lösning ifall man vill närmare :)

Sigmas 70-200/2,8 EX är antagligen det billigaste du kan hitta om du letar efter ett sportobjektiv.
En riktigt solig dag räcker dock ljusstyrkan på ditt objektiv.

Skulle det inte räcka kan du sätta på en 1,4x-konverter.

Räcker inte det får du nog hitta ett sätt att komma närmare. Om du får för spelarna så kanske du skulle kunna bygga ett skydd likt ett fotogömsle som du kunde stå i och plåta.

Ett billigt och hyffsat objektiv är ju sigma 170-500.
Kostar kring 6500 kr.
Överkommligt och OK bilder.
Jag har fotat mycket med den.
Fåglar och djur.
Naturligtvis ger den inte skärpa som de dyra Canon men man kan inte få allt.
Det negativa är att zoomen åker ut till max längd då den hänger lodrätt.
En viktig fråga: Kommer du att fota mycket?
Är superskärpa ett krav för dig och de som du tar bilder på?

Jag tror att du kommer få problem om du hoppas på att kunna ta halvbilder på alla på en spelplan samtidigt. Du får ta och försöka flytta dig så att du kommer tillräckligt nära de intressantaste platserna på planen.

Sportfotografer brukar sällan plåta spelare över hela planen utan bevakar en viss del av planen som ligger på lagom avstånd.

vad är det för paintball du ska fotografera? får du inte va på banan eller vill du inte? Får du inte är det annat läge, men annars är det självklart att som paintballfotograf va på banan. Finns grummt mycket kul fotomöjligheter. Typiskt i brännviderrna 20 - 150 mm.

Så mitt tips, om det går va på banan och kom närma! Normalzoom 24-70/2.8 är det jag tror man har mest nytta av då.

Tack för alla svar! :)

Magnus: Vad har en teleconverter för inverkan konkret på ljusstyrkan? Den blir svagare men hur mycket... Jag rör mig mycket utefter banan oxå, men det e svårt att springa runt ifall det händer nått på andra sidan ju :D

Aron: Det är både Sup'Air och RecBall. Men mest Sup'Air. Jag får väl egentilgen röra mig fritt på banan, men för att slippa ställa sig i närheten av "skottlinjen" då dessa bollar inte går riktigt spikrakt och dessutom studsar en hel del på värnen vill jag hålla mig lite i bakgrunden, ca 2-3 m utanför banan. Det är ju dessutom väldigt mycket diagonala bollbanor som gör att man gärna inte ställer sig allt för nära ;). Mycket av action händer oftast i mitten så är det ca 15-17m dit. Då vill jag kunna ta close-ups och snabba foton för att frysa träffar osv :)

Stefan: Sist jag var ute i helgen tog jag ca 600 bilder, hade jag haft en minneskort till hade det gärna blivit det dubbla :D.. hehe. Paintballspelare älskar att se sig själv å laget på bild, så finns det en miljard bilder på dom är det bara ett jätteplus... hehe

Många bilder blir det.
Tittar någon på en miljard bilder?
Kvantitet är kvalitet?
Du behöver nog en proffs kamera hus och 400/4 L
samt en bredbandsuppkopping till Cray datorn på FoA.
Skämt åsido.
Fundera ordentligt kring mängderna du tar.
Någon skall väl till syvende o sidst betala för kopior.
Köp du en sigma 300/2,8 med konverter 2x

grovt sett ska man enligt vad jag förstår kunna räkna så här:
"avstånd till objekt"/brännvidd = skala.
storleken som du skulle vilja ha är väl ungefär 1 meter, detta ger en skala(sensorhöjden är 16mm) på 1000/16 = 1/65.5

avstånd = 20m
brännvidd = okänd
skala = 1/62.5

brännvidd = 20/(1/62.5)=20*62.5=1250 mm

Att hitta ett bra ljusstarkt objektiv på 1250mm är inte billigt.
En eller ett par telekonvertrar är nog ett måste, men då tappar du lika mycket ljusstyrka som telekonvertern ger förstoring tror jag.

Jhns skrev:
Många bilder blir det.
Tittar någon på en miljard bilder?
Kvantitet är kvalitet?
Du behöver nog en proffs kamera hus och 400/4 L
samt en bredbandsuppkopping till Cray datorn på FoA.
Skämt åsido.
Fundera ordentligt kring mängderna du tar.
Någon skall väl till syvende o sidst betala för kopior.
Köp du en sigma 300/2,8 med konverter 2x

Det är ju inte så att det är 600 på en spelare, utan oftast är det ju 10 lag under en dag med 5 spelare i varje. Så i slut ändan blir det ju bara ca 7-8 bilder per spelare, vilket inte är så mycket. Och då vill man ju givetvis presentera bra pics till den spelaren/spelarna, men visst ska det vara kvalitet på dom även om det blir kvantitet...

Jag tror ett 70-200/2.8 med 1.4 ggr konverter när det behövs alternativt ett 100-300/4.0 passar bäst, sen ta lite skott och gå runt på banan när det passar. på med skydssmasken och eftersom du inte springer så mycket kan du ha lite tjockare och mer skyddande kläder än spelarna. Skruva upp ison och/eller croppa vid behov. Dessuomt är en 70-200 ett väldigt bra objetkiv till massa annat också!

Har du några bilder att visa?

AronAkesson skrev:
Jag tror ett 70-200/2.8 med 1.4 ggr konverter när det behövs alternativt ett 100-300/4.0 passar bäst, sen ta lite skott och gå runt på banan när det passar. på med skydssmasken och eftersom du inte springer så mycket kan du ha lite tjockare och mer skyddande kläder än spelarna. Skruva upp ison och/eller croppa vid behov. Dessuomt är en 70-200 ett väldigt bra objetkiv till massa annat också!

Har du några bilder att visa?

Jag är spelare själv så allt sitter på med en flouriscerande väst. Det har hänt allt för många gånger att man blivit tagen för att vara en spelare på plan ;)

Mjo... det låter som ett bra alternativ. ska spana in Sigman lite närmre :)

Jag har lagt upp en bild i mitt album, kommer lägga ut alla 600 bara jag får min lina som den ska va ;)

Dubbla uvfilter så håller den nog!!

Jag har haft med min kamera att antal gånger och sprungit runt på en paintballbana. Hobbykrigskorespondent!

OmniM skrev:
Tack för alla svar! :)

Magnus: Vad har en teleconverter för inverkan konkret på ljusstyrkan? Den blir svagare men hur mycket... Jag rör mig mycket utefter banan oxå, men det e svårt att springa runt ifall det händer nått på andra sidan ju :D

En 1,4x-konverter är mest användbar och innebär minimal kvalitetsförlust. Sigma säljer en till sina objektiv. 1,4x innebär ett stegs minskning av ljusstyrkan. 200mm/2,8 blir 280mm/4.

Att fotogrefera sport innebär sällan att man kan fånga allt som händer på banan utan istället koncentrera sig på att ta bra bilder. Ofta kommer dem när man bevakar ett ställe som har bra förutsättningar. Ska man fånga det man ser så är man alltid för sen. Bättre att vara beredd när det händer.

ANNONS
Götaplatsens Foto