Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval till A7

Produkter
(logga in för att koppla)
En enkel jämförelse av A900 med CZ 24-70/2,8 och a7R med CZ24-70/4,0
Det var väl en stollig jämförelse? :)

Man kan notera att objektivstorleken till stor del styrs av sensorstorlek och ljusstyrka. Storleksskillnaden mellan de båda objektiven torde bero till allra största delen på skillnaden mellan f/2.8 och f/4.

Det var väl en stollig jämförelse? :)

Man kan notera att objektivstorleken till stor del styrs av sensorstorlek och ljusstyrka. Storleksskillnaden mellan de båda objektiven torde bero till allra största delen på skillnaden mellan f/2.8 och f/4.

Det var väl inte stolligt alls?

Klart att en f/2,8 som släpper in dubbelt så mycket ljus som en f/4 är bra mycket större.

Däremot blir proportionerna mellan kamera och objektiv väldigt lika och trots att det är fantastiska kameror och objektiv av olika generationer kan man se släktskapet i formspråket.

När det gäller bildkvalitet så är det väl ganska lika. Ett EV i jlustapp i objektivet tas ju igen av den modernare sensorn i den nyare kameran. Det kortare skärpedjupet vinner man dock inte med detta såklart. Stabilisering i hus kontra objektiv tar väl ut varandra.

Tänk att man kan bli nostalgisk på bara ett par år :). Jäklar vad fina A900 och Zeissgluggarna var, men det är ju en svunnen tid nu...

/Mats

Jag har inte haft något gem eller formateringsmöjligheter tidigare. Men nu har jag hittat detta. Tack för ledtråden om ett gem.

Tydligen är enkel redigering - en enkel redigeringsruta forumets förval för Redigeringsgränssnitt. Det hade jag ingen aaaning om.

ANNONS
Götaplatsens Foto