Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Någon som hittat något test av AF-servot på 40D?

Hade hoppats på brusegenskaper i stil med MK III men det ser lite dåligt ut på den fronten.

Hoppet ligger nu i den nya AF mittpunkten i sensorn, och att den skulle vara mot 1D hållet. Ifall AF inte förbättrats ligger det nära till att det blir en ny 30D eller beg. MK IIn för mig istället? :(

Mvh Matias
 
Snellu skrev:
Hej!

Någon som hittat något test av AF-servot på 40D?

Hade hoppats på brusegenskaper i stil med MK III men det ser lite dåligt ut på den fronten.

Hoppet ligger nu i den nya AF mittpunkten i sensorn, och att den skulle vara mot 1D hållet. Ifall AF inte förbättrats ligger det nära till att det blir en ny 30D eller beg. MK IIn för mig istället? :(

Mvh Matias

Jag länkade till en sådan test på sid 29 i denna tråd, såg mycket bra ut.
 
Makten skrev:
Vad jag kan se så ÄR det en bild med jämn bakgrund utan mönster. Mönstret är bruset.
Varför slutar bruset en bit åt höger då? (närmare djurets högerarm)

Jag är efter mycket tittande på bilden övertygad av att jag har rätt...

Titta inte bara på bilden i 100% utan även i vanligt läge på skärmen så ser du att det är orimligt.
 
laan skrev:
Varför slutar bruset en bit åt höger då? (närmare djurets högerarm)
För att det partiet är mörkare. Ljusa upp det i PS så ser du att det är likadant där.

Jag är efter mycket tittande på bilden övertygad av att jag har rätt...

Titta inte bara på bilden i 100% utan även i vanligt läge på skärmen så ser du att det är orimligt.
Varför är det orimligt?? I normal visningsstorlek ser man knappt bruset i skuggorna alls. Det visar att det inte spelar så stor roll, men det ÄR randigt.
 
Området till höger som jag antar att du syftar på, uppljusat och med höjd kontrast. Det ser likadant ut där.
Om det vore nån slags mönster i bakgrunden så är det ju extremt märkligt att ränderna är EXAKT parallella med bilden, helt utan någon som helst krökning.
Den här är rättvänd förresten, så bruset är på andra ledden denna gång.

Tillägg: Men vad i själva helvete, nu går det tydligen inte att lägga till bilder längre!

Tillägg 2: Nä, Fotosidan har fått tuppjuck. Det går inte att lägga till bilder. De visas plötsligt inte:-(
 
Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Jag länkade till en sådan test på sid 29 i denna tråd, såg mycket bra ut.
Jag hittar ingen uppgift om vad man använt för objektiv och inga jämförelser mot något annat så säger det egentligen så mycket? Nog klarar väl även 20D/30D ett barn med högkontrasterande kläder som springer (15 km/h?) i strålande solljus? Förhållandena där känns nästan tillrättalagt bra.

Jag blev förvånad att 40D inte fick 5D:s dolda AF-punkter och inväntar en jämförelse mot föregångarna, helst med både 2,8- och 5,6-gluggar, i varierande ljusförhållanden på snabbare motiv innan jag är övertygad om förbättringen.

Snälla testare - ge oss motorsport en gråmulen dag eller innebandy i en taskigt belyst hall!
 
P.R. skrev:
Jag hittar ingen uppgift om vad man använt för objektiv och inga jämförelser mot något annat så säger det egentligen så mycket? Nog klarar väl även 20D/30D ett barn med högkontrasterande kläder som springer (15 km/h?) i strålande solljus? Förhållandena där känns nästan tillrättalagt bra.

Jag blev förvånad att 40D inte fick 5D:s dolda AF-punkter och inväntar en jämförelse mot föregångarna, helst med både 2,8- och 5,6-gluggar, i varierande ljusförhållanden på snabbare motiv innan jag är övertygad om förbättringen.

Snälla testare - ge oss motorsport en gråmulen dag eller innebandy i en taskigt belyst hall!

Eller en hockeymatch :)
 
Hohoo!

Hur är det med efterfrågan på 40D? Är det någon som beställt nyligen och vet något? Ska beställa en själv snart så de vore kul att veta vart åt de lackar...mot jul eller?

/Leif
 
Det var ingen större rusning när jag pratade med Hegethorns på lanseringsdagen, inte som när 1D MkIII lanserades, men jag vet inte antalet i kön. De flesta 40D-spekulanter har nog redan en DSLR, så folk sitter inte i sjön på samma sätt som när de första lite billigare modellerna kom. Jag såg någon intervju med någon Canonrepresentant för något år sedan där man pratade om längre cykeltider nu när tekniken mognat. Dock är det ju inte säkert att marknaden accepterar mer än 18 månader mellan modellerna i det segmentet för det, så jag antar att man släpper en uppgradering även om det inte händer något på sensorsidan. Typ 40D N med högupplöst LCD, mikrojustering av fokus och kanske ny AF-modul. Saker som inte kräver omdesign av huset medan man jobbar på nästa större steg.

På tal om mikrojustering. Hur justerar verkstaden fokus? Det känns som det är dags för ett rysshack av EOS Utility med möjlighet att justera husets fokus från PC:n.

Har någon sett ett White paper för 40D? Jag såg att Omar hittat ett för 1Ds MkIII i en angränsande tråd.
 
Objektivkorrigering i DPP 3.2

I White Paper för 1Ds MkIII kan man läsa om kommande DPP version 3.2. Den verkar innehålla korrigering av diverse objektivabberationer ungefär som DxO, men med info om fokusavstånd mm från kameran. Funktionen har fullt stöd även av 40D, och begränsat stöd av 30D. Skillnaden i resultat tack vare korrigeringen vid konvereringen bör vid många typer av fotografering vara betydligt större än den skillnad man kan uppnå genom att byta upp sig en kameramodell... Dock täcker den inte prylbegäret på samma sätt :)

DPP (Digital Photo Professional) is upgraded from version 3.1 to 3.2. The 2 main additions
are the lens aberration correction function and the brightness warning display function.
While lens optics are designed to achieve the best possible balance in minimizing
different types of aberrations and defects, these do remain, even if only minimally, as in
reality it is impossible to eliminate aberrations completely. The new "Lens Aberration
Correction Function" provides correction by way of image processing to handle divergences
from ideal imaging.
Aberration correction is achieved by re-processing the image, combining the following
information with the photographed RAW image:
1) The optical data for the lens:
The DPP software includes data containing lens IDs and optical characteristics of
each lens
2) Lens information for the lens used (lens ID):
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images
3) The focal length information when shots are taken:
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images
4) The distance information when shots are taken:
Automatically recorded to the supplementary information for photographed RAW images.

1) Peripheral illumination:
Corrects peripheral light, which declines as one moves away from the center of the
image, by increasing brightness at the image periphery so that brightness is uniform
over the entire image
2) Distortion:
Corrects images where shape relationships are disrupted so that they appear as they
should
3) Chromatic aberration:
Corrects color fringing that arises around the image periphery
4) Color blur:
Corrects the blue and red color blurring that can occur at the edges of very bright
areas in images
This innovative technology ties together the lens information, camera lens system information
and image design in a comprehensive way that could be achieved only by a truly
comprehensive camera manufacturer.
At present, 29 EF lenses (lenses with built-in lens ID, focal length and distance information)
are supported.

... se white Paper sidan 26
http://cpn.canon-europe.com/files/news/pro_lineup/EOS-1DsMkIII-Whitepaper.pdf
 
Makten skrev:
Eftersom herrarna inte tycks se ränderna på edra skärmar så har jag dragit på med lite kontrast. Jag ser det i originalbilden också, men inte särskilt tydligt.
Färgbruset ligger alltså "längsmed" bilden.

Inte bara randigt, på vissa ställen ser det eländigt ut.

Visserligen är bilden tydligen från en Beta-kamera, men ändå.
Här ligger hela bilden:
http://dpreview-img.fotki.com/gallery/canoneos40d_preview/originals/img_0454.jpg

Har delförstorat en bit av teglet bakom, med 500% för att man lättare ska se. Därefter har jag skärpt till bilden med Mängd:500 och Radie:50.

För att ändå vara lite snäll och få bilden mer naturtrogen, har jag använt AutoLevels i Elements.

Ser ju inte så jättekul ut....
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    33.9 KB · Visningar: 1,056
StaffanW skrev:
Inte bara randigt, på vissa ställen ser det eländigt ut.

Visserligen är bilden tydligen från en Beta-kamera, men ändå.
Här ligger hela bilden:
http://dpreview-img.fotki.com/gallery/canoneos40d_preview/originals/img_0454.jpg

Har delförstorat en bit av teglet bakom, med 500% för att man lättare ska se. Därefter har jag skärpt till bilden med Mängd:500 och Radie:50.

För att ändå vara lite snäll och få bilden mer naturtrogen, har jag använt AutoLevels i Elements.

Ser ju inte så jättekul ut....
Det beror också lite på vad man har för utgångspunkt.
Jag jämför med min 10D och tycker att det här obefintliga bruset är rejäl förbättring.
Ert exempel här är ju åt det extrema hållet som man sldrig kommer att uppleva i verkligheten.
Fast det är klart, om ni tycker att kameran är oandvändbar pga den dåliga bildkvaliten, så ökar ju chansen för mig att få en på releasedagen. ;-)
 
ANNONS