Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell 5D mark II Vad hände ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ställa krav

Att ställa högre krav och att ha förväntnigar på kommande produkter är positivt för konkurrensen och gynnar konsumenten i slutändan.

Känns ologiskt att "nöja sig" med en 5D när det med stor sannolikhet kommer en förbättrad kamera snart. Därmed inte sagt att det inte är en bra kamera. Men att köpa en 5d idag? Bara om man har jobb som täcker in kostnaden isåfall anser jag.

Varför kan de inte sälja 5d parallellt med en uppföljare,fast billigare?

Det är uppenbart att kameran är konstruerad för att ha en uppföljare. Den tar fina filer men det finns en del på prestandasidan som kan förbättras.

Förstår inte varför de inte redan släppt en uppgradering?

Man kan oxå säga som såhär, det finns ingen motsvarande modell hos konkurrenterna. En 24x36 med lågt brus och relativt hög upplösning till ett lågt pris. Närmast är D3:an (dubbla priset) eller Canons egna 1Ds-modeller. Därav har Canon ingen panik. De säljer nog gott om 40D, trots lanseringen av 300D.

dudek53 skrev:
Årets PMA är ett fiasko. Varför? Jo, för alla vi som sparat och väntat på en uppföljare till canon 5D. Vi är många som undvikit kameran för att bana väg för uppföljaren och trycket torde vara stort efter version II just nu.

Jag ska ut och karva en gravsten för årets PMA sen ska jag ut och dricka en jävla massa öl, och sen är det bara att deppa, deppa, deppa...

2008 går till historien som årets canonflopp

RIP

Har PMA redan varit?

Emil-G skrev:
Och den duger inte för dig idag menar du? Beror det på att kameran i sig har blivit sämre eller att du själv ställer högre krav på dess prestanda?

Nu har du tappat tråden, klart den duger.
Men det är ingen bra affär att köpa den idag är det jag säger hela tiden och fortfarande.

dudek53 skrev:
Att köpa en begagnad eos 1ds mark II för mellan 25-28 000 ser jag som en bättre investering än en ny 5d för 21 000:-

Fler pixlar och bättre byggd kamera, inbyggt vertikalgrepp, vädertätning, spotmätning, bättre autofokus.

Jo, men många som köper 5D gör det just för det behändiga formatet. Jag har både 5D och 1DMkII och tycker 1D är för bökig i menyerna dessutom har den mycket sämre skärm. Att den är vädertätad och har lite snabbare AF spelar mig ingen roll. När 5DMkII kommer byter jag min 1DMkII mot en sådan och behåller min 5D som andrakamera. För övrigt har 5D också spotmätning..

ibland förstår jag inte canons strategi.Antingen är försäljningen på instegsmodeller betydande eftersom dom tar i där.Det hade varit mer logiskt om dom stoppat i 12milj i 40D för att matcha Nikons D300.
Att dom inte kommer med nya 5D beror nog på att dom inte vill störa sin försäljning på nya 1dsm3.
Själv väntar jag på nya 5D för kommer den i ett lätt skal med 16milj pixel,bättre brusegenskaper etc så kommer den vara bättre än min 1dsm2 på allt som rör bildkvalite.
Det är sällan 16 milj pixels inte räcker till när man behöver skära bilderna, med 5D så räcker det inte alltid till.

BugEyes skrev:
Nu har du tappat tråden, klart den duger.
Men det är ingen bra affär att köpa den idag är det jag säger hela tiden och fortfarande.
Du svarar ju inte på frågan om varför det är en dålig idé utan förutsätter att köparen kommer byta upp sig direkt när en efterföljare kommer.

I det fallet är det en dålig affär, det håller jag med om. Om du tänker lite realistiskt så inser du att långt ifrån alla kommer göra det. Är man nöjd med prestandan och resultaten är väl enda skälet att vänta just att priset kommer att sjunka när ersättaren kommer. Problemet är att det kan vara om en vecka, sex månader eller ett år.

Vad hände?

Jo, folk blir upprörda över något som aldrig utlovats, något bara dom själva drömt ihop. Canon har inte annonserat någon 5D II. Ta beslut baserat på vad som finns istället för vad ni hoppas kommer att finnas, och ta bilder nu med existerande kameror så blir ni inte lika besvikna. ;-)

Emil-G skrev:
Du svarar ju inte på frågan om varför det är en dålig idé utan förutsätter att köparen kommer byta upp sig direkt när en efterföljare kommer.

I det fallet är det en dålig affär, det håller jag med om. Om du tänker lite realistiskt så inser du att långt ifrån alla kommer göra det. Är man nöjd med prestandan och resultaten är väl enda skälet att vänta just att priset kommer att sjunka när ersättaren kommer. Problemet är att det kan vara om en vecka, sex månader eller ett år.

Jag säger det igen, den kommer att tappa värde rejält och snart, därför är det en dålig affär.
Om man sen väljer att köpa den ändå och behålla den så ska man göra det med öppna ögon och räkna in den värdeminskningen, inte sura när den säljs lätt beggad för 10-12 tusen. Dom som köper till det priset gör en riktigt bra affär.

En 5D kommer nog att vara en bra affär om man väntar till introduktionen av dess efterföljare för då är den mycket billigare.

Affärsmässigt är det lika dåligt att köpa den nu vare sig man behåller den eller säljer den för att uppgradera. Kan man bärga sig tills den nya kommer gör man en bättre affär.

Jag har alltid undrat över varför de flesta kameratillverkare bränner allt krut på en gång vid stora mässor o liknade. "Fem skrivare, tio kompakter, fyra objektiv ... osv." Dagen efter kommer nästa företag med sina nyheter och allt från dagen innan faller i glömska samtidigt som kunderna börjar kräva en ny uppdatering, i detta fall 5D mkIII. Nu släppte ju Canon kompakter och en instegs-DSLR. Är inte det en ganska logisk mix. De som idag har kompakter är ju målgruppen för 450D. Kanske kommer det mer senare i veckan, lite nya objektiv och en ny 5D. Vore det inte marknadsföringstekniskt smart att sprida ut nyheterna lite och dela på konsument och prosumer produkter?

Annars håller jag med Jesper, varför skall Canon lägga sitt krut på ett segment där de idag inte har någon konkurrens och dessutom en bra produkt?

/ Joacim

BugEyes skrev:
...att köpa en modell på sluttampen brukar vara en usel affär.
Om man är en sån som måste byta kamera en gång om året, ja. Har man kameran tills den är slut så spelar det ju ingen roll. Men sådant tänkande existerar väl knappt längre.

Anders Östberg skrev:
Vad hände?

Jo, folk blir upprörda över något som aldrig utlovats, något bara dom själva drömt ihop. Canon har inte annonserat någon 5D II.

Förstår hur du menar men se där har du fel. Canon Japan har gått ut i en intervju och meddelat att det kommer komma en uppföljare på 5D under 2008.

Att sedan alla ville att den skulle komma redan nu i januari är i och för sig förståligt om man sitter o väntar på en ny kamera, eller?

På Photokina 2008 kommer Canon att lansera 5D MkII
och 50D. Så...ut och fotografera med er, så hörs vi till hösten ;)

fridhamre skrev:
Förstår hur du menar men se där har du fel. Canon Japan har gått ut i en intervju och meddelat att det kommer komma en uppföljare på 5D under 2008.

Att sedan alla ville att den skulle komma redan nu i januari är i och för sig förståligt om man sitter o väntar på en ny kamera, eller?
Jag räknar inte intervjuer och internet-rykten. Officiella pressreleaser ska det vara, allt annat kan ju ändras om tillverkaren tänker om.

Har man inte behov av en ny kamera just nu kan man ju vänta i evighet utan att det gör något, annars menar jag att man tar beslut på vad man behöver just nu och vad som finns på butikens hyllor just nu.

Att bli upprörd över att en ny kamera inte kommer ut på marknaden när man själv vill verkar lite bortkastad energi, det är ju inget man kan påverka på något sätt.

Anders Östberg skrev:
Jag räknar inte intervjuer och internet-rykten. Officiella pressreleaser ska det vara, allt annat kan ju ändras om tillverkaren tänker om.

Har man inte behov av en ny kamera just nu kan man ju vänta i evighet utan att det gör något, annars menar jag att man tar beslut på vad man behöver just nu och vad som finns på butikens hyllor just nu.

Att bli upprörd över att en ny kamera inte kommer ut på marknaden när man själv vill verkar lite bortkastad energi, det är ju inget man kan påverka på något sätt.

Anders, du har alltid så välskriva och välfirmulerade inlägg.
Tack.

apple skrev:
Jag har alltid undrat över varför de flesta kameratillverkare bränner allt krut på en gång vid stora mässor o liknade. ... Vore det inte marknadsföringstekniskt smart att sprida ut nyheterna lite och dela på konsument och prosumer produkter?
PMA mässan är till för att visa inköpare för olika handlare vad de kan få erbjuda på hyllorna i handeln under året. Företagen vill nog inte komma efteråt med sina produkter när beställningarna redan är lagda och hyllplatserna reserverade för konkurrenternas produkter (borde iofs inte gälla proffsprodukter i lika hög grad som konsumentkameror).

Annars håller jag med Jesper, varför skall Canon lägga sitt krut på ett segment där de idag inte har någon konkurrens och dessutom en bra produkt?
Så kunde nog Canon tänka när närmaste konkurrenten till Canon 5D var Nikon D2X för dubbla priset. Nu när Nikon D300 finns med delvis bättre prestanda än D2X och till lägre pris än 5D är det nog inte lika enkelt... var själv länge inne på ett systembyte till Canon 5D i höst men för mig var konkurrenten starkare.

apple skrev:

/ Joacim
Man;an förvisso använda samma resonemang om 1Ds, men det hindrade inte att det kom en mkIII:a.

ANNONS
Götaplatsens Foto