Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Officiella trådar
- Trådstartare interpix
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Antagligen i moderatorernas försök att samla alla ströinlägg om en t.ex. viss ny kamera i en tråd. Alla som varit med här ett tag vet att forumet lätt svämmas över av massvis med nystartade trådar om samma sak i samband med nya releaser m.m.
EDIT: Pucktvåa.
EDIT: Pucktvåa.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
papi skrev:
Ordets betydelse är ju språkrör för, myndighet eller auktoriserad.
Den vidare betydelsen är "fastslagen av en auktoritet", vilket lika gärna kan betyda "fastslagen av Fotosidan(s moderatorer)".
Förlåt, jag sitter och skriver uppsats med NE.se uppe i webbläsaren... :-D
interpix
Aktiv medlem
talthoff skrev:
Du har helt rätt att ordvalet officiell är fel/tveksamt, men nu är det vedertaget på FS och massa andra diskussionsforum.
-T
Om det är fel borde man väl byta till nått bättre och mindre vilseledande.
För övrigt underlättar det knappast för läsarna om alla inlägg ligger i en tråd på 80 sidor..
Olika frågor kan ju också tänkas dyka upp om samma produkt, skall alla dessa då ställas i den "officiella" tråden?
Senast ändrad:
interpix
Aktiv medlem
talthoff skrev:
Nu kommer vi in i helt annan diskussion.
Skall man ha en tråd med 80 sidor eller ett forum med 80 likdana frågor, den diskussionen överlåtar jag till andra.
-T
Du har helt rätt i att det är en annan diskussion men ur söksynpunkt är det inte vidare praktiskt heller.
Ingen kan väl rimligen förvänta sig att en frågeställare skall läsa igenom 80 sidor för att se om just hans fråga råkar finnas med och sökfunktionen visar väl inte att svaret finns på tex sidan 48 i sjunde inlägget.
chinerunner
Aktiv medlem
Buddha
En villig student bör läsa 800 sidor per kväll av mästarens anteckningar.
(humor)
En villig student bör läsa 800 sidor per kväll av mästarens anteckningar.
(humor)
Vid vissa tilfällen kommer det nya heta produkter och då är det lätt att flera trådar skapas och som egentligen bara diskuterar samma sak. Då är det förvirrande att försöka hålla koll på flera samtidigt. Vid dessa tillfällen så sätter vi ordet "officiell" (och ordet är ju inte fel utifrån NE) på någon av trådarna och stänger / slår samman de andra. Den officiella tråden lever under en viss period och brukar oftast tas bort med tiden (när allt redan sagt).
interpix
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vid vissa tilfällen kommer det nya heta produkter och då är det lätt att flera trådar skapas och som egentligen bara diskuterar samma sak. Då är det förvirrande att försöka hålla koll på flera samtidigt. Vid dessa tillfällen så sätter vi ordet "officiell" (och ordet är ju inte fel utifrån NE) på någon av trådarna och stänger / slår samman de andra. Den officiella tråden lever under en viss period och brukar oftast tas bort med tiden (när allt redan sagt).
Dock hittar man inte den "vidare" tolkningen av ordet i svenska akademins ordlista. FS är ju dock onekligen en auktoritet inom sitt eget område men risken för syftningsmissuppfattning känns inte obetydlig
Om målsättningen är som du skriver föreslår jag "officiella" trådar i tex Köpråd "vilken kamera skall jag köpa" så kommer ni snabbt slippa hundratals liknande trådar. Möjligheten att söka information för användarna i denna nya jättetråd kommer dock bli minst sagt jobbig. Testa gärna med mitt exempel i ovan tidigare inlägg.
Att olika uppslagsverk har olika innehåll är väl ganska vanligt. Att NE säger något i stil med det vi menar, dvs "här är en tråd som är den tråd som vi från Fotosidan.se anser är den tråd som vi just diskuterar en produkt/fråga i" torde väl räcka för ändamålet.
Just den typen av fråga borde också ha någon form av officiella trådar, dock är de lite otydligare och svårare att slå samman. Det är ju sällan exakt samma fråga utan olika varianter, till skillnad från "Canon modell X". När jag själv letar i andra forum så vet jag inte om jag tycker officiella / klistrade trådar är jättepraktiskt. Hellre söker jag via fritextsökningen och snabbt kollar igenom en mängd trådar.
Just den typen av fråga borde också ha någon form av officiella trådar, dock är de lite otydligare och svårare att slå samman. Det är ju sällan exakt samma fråga utan olika varianter, till skillnad från "Canon modell X". När jag själv letar i andra forum så vet jag inte om jag tycker officiella / klistrade trådar är jättepraktiskt. Hellre söker jag via fritextsökningen och snabbt kollar igenom en mängd trådar.
interpix
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Just den typen av fråga borde också ha någon form av officiella trådar, dock är de lite otydligare och svårare att slå samman. Det är ju sällan exakt samma fråga utan olika varianter, till skillnad från "Canon modell X".
Jag citerar mitt tidigare inlägg här:
"Olika frågor kan ju också tänkas dyka upp om samma produkt, skall alla dessa då ställas i den "officiella" tråden?
Den som orkar läsa hela tråden om tex 450 D ser snabbt den stora variationen av inlägg om samma kamera.
Om jag istället får 10 trådsvar på sökningen med
2-3 inlägg per tråd upplever iaf jag det som betydligt enklare att hitta sökt information.
papi skrev:
Jag citerar mitt tidigare inlägg här:
"Olika frågor kan ju också tänkas dyka upp om samma produkt, skall alla dessa då ställas i den "officiella" tråden?
Den som orkar läsa hela tråden om tex 450 D ser snabbt den stora variationen av inlägg om samma kamera.
Om jag istället får 10 trådsvar på sökningen med
2-3 inlägg per tråd upplever iaf jag det som betydligt enklare att hitta sökt information.
Ja de bör lämpligen ställas i den officiella tråden (efter att du sökt efter det du frågar om).
450D tråden borde inte längre vara officiell eftersom förmodligen allt redan sagts i den. Den borde ha släppts lös för ett tag sen, för att man nu i ett senare skede ställa mer detaljerade frågor. Fixar det nu.
AFJ
Aktiv medlem
Vore det inte bättre om den "officiella" stämpeln behölls och att tråden låstes någon vecka efter att kameran nått den svenska marknaden.
Nu finns ju risken att folk fortsätter att posta i dessa gigantiska trådar. Jag är helt inne på Patricks linje, det är omöjligt att söka i dem.
Hellre då risken att samma ämne tas upp i ett par olika trådar än att allt hamnar i enda stor röra.
mvh
Anders
Nu finns ju risken att folk fortsätter att posta i dessa gigantiska trådar. Jag är helt inne på Patricks linje, det är omöjligt att söka i dem.
Hellre då risken att samma ämne tas upp i ett par olika trådar än att allt hamnar i enda stor röra.
mvh
Anders
Det som bör justeras är att officiella trådar är officiella under en kortare period, och inte som nu flera månader. Då samlar man under en kortare period ihop det relevanta och sen släpper man den och börjar diskutera enskilda saker i nya trådar.
Det man skall ha i bakhuvudet är att i perioder så kan forumet fullkomligt drunkna i trådar om samma kamera (vilket också gör det oöverblickbart). Därför kör vi med officiella trådar.
Det man skall ha i bakhuvudet är att i perioder så kan forumet fullkomligt drunkna i trådar om samma kamera (vilket också gör det oöverblickbart). Därför kör vi med officiella trådar.
interpix
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det man skall ha i bakhuvudet är att i perioder så kan forumet fullkomligt drunkna i trådar om samma kamera (vilket också gör det oöverblickbart).
I princip är väl alla forum alltid oöverblickbara pga antalet inlägg och det är därför det vore bra om sökfunktionen var till hjälp, vilket man knappast kan säga att den är nu i de "officiella" trådarna. Men om dessa skrotas lite tidigare blir ju det problemet löst.