Annons

Ofredande att fotografera någon på stan utan lov?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då riskerar man ju att fel person blir inblandad. Kan bli konstigt.
Nej, det gör man inte. Det enda som är konstigt är att bilens färg, modell och märke inte stämmer med regnr. På gamla bilder med trafikolyckor låter jag regnr vara oförändrat, just för att en annan bil fått samma kombination.
 
Nej, det gör man inte. Det enda som är konstigt är att bilens färg, modell och märke inte stämmer med regnr. På gamla bilder med trafikolyckor låter jag regnr vara oförändrat, just för att en annan bil fått samma kombination.

Beroende på var man slår upp/ringer om regnummer får man inte reda på färg och modell utan bara ägare.
 
En kollega hamnade i Sydsvenska Dagbladet med sin bil i en artikel om att många kör för fort förbi vägarbetsområden. Han tyckte det var sådär kul eftersom han kört lagligt.
Historien slutade med att Sydsvenskan publicerade en kommentar om att bilarna på bilden inte hade något med artikeln att göra.

Överreaktion? Ja kanske men det illustrerar hur olika man kan tycka om att bli publicerad.
Det är grundregel 1A att se till att bilarna i en sådan bild inte går att identifiera, dessutom påpekar man i princip alltid att "bilarna/personerna/hundarna/osv på bilden inte har med artikeln att göra" i bildtexten. Att Sydsvenskan inte gjorde det den gången var nog en ren miss.
 
Det ska du kanske fråga bilens ägare och/eller ägarens anhöriga. Jag har nog aldrig jobbat på en tidning där man ens skulle överväga att ta in din bild i det skicket.
Du har missuppfattat bilden. Den är manipulerad. Återigen, vari ligger problemet med att ha regnr MTC999, d.v.s. falskskyltad?

Gällande tidningar ändrar de över skylten ändå hur man än skickar in den.
 
Du har missuppfattat bilden. Den är manipulerad. Återigen, vari ligger problemet med att ha regnr MTC999, d.v.s. falskskyltad?

Gällande tidningar ändrar de över skylten ändå hur man än skickar in den.
Vad är vitsen med att ändra numret om du vet att det ändå kommer att redigeras bort före publicering?
 
Jag lägger upp bilder på mina sidor först.
För att svara på din fråga så finns det ju flera problem. Ett är att de som vet vem som körde den aktuella bilen tycker det är märkligt att vederbörande körde omkring i en falskskyltad bil. Drar man det till sin spets skulle man kunna tänka sig att bilens ägare stämde dig för förtal.
 
För att svara på din fråga så finns det ju flera problem. Ett är att de som vet vem som körde den aktuella bilen tycker det är märkligt att vederbörande körde omkring i en falskskyltad bil. Drar man det till sin spets skulle man kunna tänka sig att bilens ägare stämde dig för förtal.
Bra, där har vi värsta scenariot, under förutsättning att någon finns på bild som kan kännas igen och förtalas, och att denne person fortfarande är i livet.
 
Senast ändrad:
Får bilder tagna av polisen publiceras i tidningar ?
Aftonbladet gör det dagligen. Om de får eller inte kan jag inte svara på.
Ja, kanske för dig. Men inte för andra inblandade. Dem verkar du å andra sidan inte bry dig så mycket om.
Så länge jag kan få liv i en människa i fält bryr jag mig inget vidare, det har du helt rätt i. Hittills har jag fått positiv respons från två trafikoffer som önskat att jag skickade över alla bilder. Dessa var dock vid liv, eller ja, den förste var väl knappt vid liv när han mailade från MAS. Den andre var faktiskt en jag kände. Skulle jag få negativ respons någon gång kanske jag ändrar mitt sätt, men där är jag inte nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS