Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ohhh vilket positiv första intryck, 24-70/2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag fick hem min nya kärlek idag, 24-70/2,8L och oj vilket otroligt positivt första intryck det var att hålla i det :)

Nog för att jag visste att det var ett kvalitetsobjektiv, men ändå så blev det en ordentlig AHA-upplevelse, det till och med luktade gott *fniss*

Efter att ha ögnat igenom den lilla broschyren som medföljde så dök dock en fråga upp som jag gärna såg att ngn kunde hjälpa mig med:

"Infinity Compensation Mark"...vad tusan är det för ngt? Ändras fokus beroende på väderlek? Jag blev totalkonfys, detta var ngt nytt för mig..

/Catherine - nykär och lite vilsen

Ja oändligheten kan "röra" på sig pga värme,
skillnaden på ett 24-70 torde vara minimalt men på längre brännvidder så kan det skilja endel om det är -10C eller +30C tex.
Men skärpan ställer man sällan med avståndsskalan nu för tiden, så egentligen spelar det väl inte så stor roll...

Jaså minsann, det hade jag inte en blekaste aning om :)

Tack så mkt för att du tog dig tid att förklara för mig, jag blev bara mer & mer förvirrad hur mkt jag än försökte tyda det som stod i broschyren *ler generat*

Nu ska jag testplåta lite å lära känna min nya glugg :)

Tack igen för snabbt & bra svar!

/C

Framför allt skiljer väl avståndsmarkeringarna mellan olika brännvidder. Zooma först, ställ skärpa sedan.

Någon gång för länge sedan, har jag hört, skilde man mellan zoomobjektiv och variofokalobjektiv. Ett riktigt "zoomobjektiv" skulle hålla samma avståndsinställning även om man ställde om brännvidden. Med den definitionen kan det nog inte finnas många riktiga zoomobjektiv, bara variofokalobjektiv, nuförtiden...

å jisses vad okunnig jag känner mig nu :/

"variofokalobjektiv" har jag heller aldrig hört talas om...vilken amatör jag är verkligen :(

-Catherine- skrev:
å jisses vad okunnig jag känner mig nu :/

"variofokalobjektiv" har jag heller aldrig hört talas om...vilken amatör jag är verkligen :(

Jag har aldrig hört någon använda det ordet, utom som exempel på hur konstiga ord som användes för länge sedan... Tänkte mest skryta med att jag har hört ordet, men jag vet inte om jag stavade rätt.

Tack Bengt för det erkännandet, nu känns det lite bättre iaf :)

Tänk vad otroligt det är med ämnet fotografi...man blir ALDRIG fullärd, hur länge man än håller på :)

Framför allt teleobjektiv brukar ha ett litet utrymme efter oändlighetsmarkeringen, just för temperaturskillnader, vilket kan vara praktiskt när man vill använda en tunn mellanring mellan ett par konvertrar eller liknande, eftersom man fortfarande kan fokusera på oändligt avstånd.

Det är lockande att försöka fånga "landet bortom oändligheten" på bild, men när jag försökt har det mest blivit lätt oskarpt...

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto