Annons

Olik färg i PS jfr allt annat. Blir tokig!

Produkter
(logga in för att koppla)

RobbanC

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag håller på att bli smått tokig efter inköp av ny skärm och en huey pro. Skärmen är underbar (en Eizo S2462) och allt ser snyggt ut efter kalibrering.

Mitt dilemma är dock att alla bilder jag öppnar i Photoshop ser eländigt bleka ut. Sparar jag dem och tittar i något annat program är färgerna mättade. Justerar jag i PS så det är bra, är det övermättat i övriga program osv... Jag tror ni förstår.

Jag har försökt läsa i trådarna och tipsen här, men blir inte riktigt klok på det här problemet.

Jag brukar plåta i raw och har nästan alltid använt sRGB, då det brukar fungera bra mot webb osv. Eftersom det strular har jag nu provat att:
- öppna som AdobeRGB från raw-konverteringen (märker ingen skillnad)
- ändra arbetsprofil: sRGB, ARGB, "Min profil". (Gör viss skillnad, men det är fortfarande stor skillnad)
- spara bilderna med olika färgprofiler (gör ingen skillnad alls, vad jag kan se, när jag tittar i övriga program).

Ett exempel: http://slask.vilsharad.net/ps_knas.jpg
Photoshop CS4 till vänster (så som jag vill ha det), vanlig bildvisare till höger (för mättat!).

(När jag tog skärmdumpen och klistrade in i PS blev istället högra bilden som jag ville ha den och vänstra blev färgfattig. Ändrade inget utan sparade, resultatet blev då åter som det såg ut då jag tog dumpen.)

Öppnar jag mina "gamla" bilder så ser de numera ut som skrutt i Photoshop, jämfört med vanliga bildvisaren.

Jag begriper helt plötsligt ingenting, känns det som. Vad gör jag för fel?!

Senast ändrad:
Titta på inlägg 175 i denna diskussion. Jag har en CG242 och den uppför sig precis som beskrivs i inlägg 175 och så som du beskriver att din skärm gör. Bilder, ikoner web-sidor m.m. som visas med program som inte förstår färgprofiler visar färger med överdriven mättnad. Man måste med den färgprofil jag använder för bildbehandling öppna bilder med ett program som läser färgprofiler för att de ska se bra ut. Det går säkert att skapa en sRGB profil att använda med web-läsare m.m. men jag har inte engagerat mig i detta.

Tack Erik.

Vet inte om jag blev värst mycket klokare ändå. Bättre blev det iaf inte. Jag nosade igenom den här tråden och har gjort om en del inställningar på monitorn.

Det bästa jag kunde åstadkomma var dock att helt sonika ta bort min monitorprofil och köra utan. De bilder jag redigerat för någon dag sedan ser nu för mättade ut med superkontrast, både i och utanför PS (urk!).

Jag börjar undra om den där kalibratorn var nått att ha. Jag tycker mest den har komplicerat mitt liv och gör att mina bilder ser fula ut, oavsett vilken dator jag använder. Jag trodde i min enfald att skärmen skulle se likadan ut oavsett skärm, men så verkar det ju inte vara om man tittar på bilderna i något annat program än PS, vilket ofta är fallet för mig.

Får se hur jag gör, men för tillfället känns det som att jag lagt 1500 spänn i sjön. :(
Fler tips är såklart välkomna...

Det bästa jag kunde åstadkomma var dock att helt sonika ta bort min monitorprofil och köra utan. De bilder jag redigerat för någon dag sedan ser nu för mättade ut med superkontrast, både i och utanför PS (urk!).

Det värsta du kan göra är att ta bort din skärmprofil, då kommer du få en felaktig återgivning i alla program. Det är bara acceptera att du inte kommer få samma färgåtergivning i de program som inte kan läsa in en skärmprofil. Skillnaden mellan sådana program som läser in skärmprofilen och de som inte gör det blir större när du har en skärm med ett stort färgomfång.

Stefan

Jag tycker nog du ska försöka få rätt på profileringen, det är ju alltid trevligt att veta att det man ser på skärmen är så rätt som möjligt. "stefohl" har skrivit några artiklar om färghantering och profiler.

Du ska inte sätta den genererade profilen i PS. Profilen som kalibratorn skapar ska tilldelas och aktiveras i exempelvis windows eller MAC OS/X, PS ska sedan upptäcka och förstå att den ska använda den aktiva profilen vid visning av bild. Jag kalibrerar med Gretag Eye One och dess eller alternativt EIZO's programvara sparar och aktiverar automatiskt profilen när den är klar, sedan ska det bara vara att öppna PS och köra på. Du ska med avseende på den skapade profilen inte behöva göra några ändringar i PS.

Jag hittar inte riktigt din skärm på EIZO's sida så jag vet inte riktigt vad det är för något. Min EIZO CG242W är en s.k. Wide Gamut och den visar bilder med överdrivna färger om man använder program som inte förstår att titta på profilen. Vill jag titta på bilderna som "vanliga" människor gör med "vanliga" program använder jag MacBook skärmen.

Min kalibrator är nog det datortillbehör jag uppskattar mest, innan jag hade den var det ju stört omöjligt att veta vad som skulle komma tillbaka från fotolabbet. Så försök få rätt på profilerna det är det värt.

Det finns förvisso tillfällen när du vill sätta en färgprofil i PS och det är t.ex. när du vill proofa mot exempelvis fotolabbets/tryckeriets profil, detta finns det dock andra här som vet mer om. Kolla dock upp så att du inte har View->Proof Colors förbockat i PS detta kan ställa till det för dig.

Tack, snälla!

Nej, jag ska såklart inte ge upp. Jag blir bara lite irriterad när jag inte förstår helt och fullt.

Vad gäller skärmen så hade jag tydligen skrivit lite fel. Sorry! S2432 heter den ju: http://www.eizo.org/eizo/smpage.fwx?smlanguage=&page=189&PRODUCT=2445
Jag har stängt av alla automatiska lägen, justerat kontrast och färgmättnad framåt och bakåt, men får fortfarande väldigt stor skillnad mellan PS och exempelvis bakgrundsbilden eller saker i webbläsaren.

Jag börjar få kläm på hur själva profilen fungerar, men tycker ändå att det är lite konstigt...

Vad som stör mig är att det de facto inte går att spara en bild för att lägga upp på nätet eller skicka till en polare - iaf inte om jag sparar med en profil (ARGB, sRGB, whatever) i bilden. Sparar jag bilden utan profil verkar min kompis kunna se bilden som jag tänkt mig, vilket ju är helt tvärtemot syftet med kalibreringen, eller???

Finns det någon enkel bildvisare som tar hänsyn till profiler, som jag kan testa lite med?

Jag SKA få reda på det här!

Tack, snälla!

Nej, jag ska såklart inte ge upp. Jag blir bara lite irriterad när jag inte förstår helt och fullt.

Vad gäller skärmen så hade jag tydligen skrivit lite fel. Sorry! S2432 heter den ju: http://www.eizo.org/eizo/smpage.fwx?smlanguage=&page=189&PRODUCT=2445
Jag har stängt av alla automatiska lägen, justerat kontrast och färgmättnad framåt och bakåt, men får fortfarande väldigt stor skillnad mellan PS och exempelvis bakgrundsbilden eller saker i webbläsaren.

Jag börjar få kläm på hur själva profilen fungerar, men tycker ändå att det är lite konstigt...

Vad som stör mig är att det de facto inte går att spara en bild för att lägga upp på nätet eller skicka till en polare - iaf inte om jag sparar med en profil (ARGB, sRGB, whatever) i bilden. Sparar jag bilden utan profil verkar min kompis kunna se bilden som jag tänkt mig, vilket ju är helt tvärtemot syftet med kalibreringen, eller???
Har han en kalibrerad skärm och du sparar med en profil så ser det korrekt ut. I annat fall kan du glömma detta med att det ska se likadant ut hos er båda. Tänk dig att du ska beskriva adressen hem till dig. Du skickar ett SMS som säger: Gå 50 m framåt och därefter 20 m till vänster. Det ger ju inte så mycket, eftersom han inte har en aning om var han ska utgå från. Profilen berättar detta, var bildens utgångspunkt är.

Stefan

Detta är ju också en wide gammut skärm (Stefan kanske kan förklara exakt vad det betyder). Men ta Stefans exempel: Gå 50m framåt och 20m till vänster. På en "normal" skärm och en wide gammut skärm samt i kombination med visningsprogrammet så motsvarar kanske inte 1m samma avstånd, det vill säga går man en meter så kommer man olika långt i färgskalan. Har programmet ingen kännedom om hur kartan/beskrivningen/skalan ska tolkas så hamnar du fel och får felaktiga färger.

Den programvara som visar bakgrundsbilden och exempelvis web-läsaren räknar nog med att en meter är längre än vad den är i din skärms värld och då får du kraftigare färger. Dessa program mappar (skulle jag tro) sin antagna begränsade färgrymd rakt av på den verkliga färgrymden som är mycket större och då får du knepiga färger.

PS klarar av att läsa den inbäddade instruktionen och får då rätt på avstånden och färgerna.

Firefox ska klara av att förstå färgprofiler men funktionen måste aktiveras, den är normalt avslagen. Jag använder inte Firefox så jag vet inte hur man gör, men det finns trådar om detta.

Om du börjat att ta ut dina RAW bilder som aRGB så måste de innan du lägger dem på exempelvis webben eller skickar dem till icke fotograferande kompisar konvertera dem till sRGB annars kommer betraktaren (som inte förstår färgprofiler) att uppfatta färgerna som fadda/bleka. Här får du alltså den omvända effekten. sRGB rymden är väl någorlunda lik det som en normal användare ser på sin skärm.

Men nu när Stefan är med i diskussionen kanske jag för att minska risken för felaktigheter ska dra mig undan ...

Lite info till er som har Eizo ColorEdge.
Det finns 2 sätt att lösa "mättade" färger i program som inte stöder profiler (och även Firefox för alla bilder på nätet är ju inte taggade med en profil).

1. Ställ om färgrymden på skärmen från CAL till sRGB med M knappen på skärmen. Då begränsas färgrymden till sRGB...OBS glöm inte ställa tillbaka när ni går tillbaka till PS.

2. Kalibrera med ColorNavigator till sRGB...(Create new target).....RGB Gamut: där väljer ni sRGB sedan samma ljusstyrka som ni brukar köra.
Kalibrera och vips har ni en möjlighet att byta när ni vill via ColorNavigator Agent.

Hoppas detta hjälper.

Tack för alla tips!

Nu har jag provat att ställa om skärmen till sRGB, kalibrerat om ett par gånger, satt PS till sRGB som arbetsrymd, fotat lite på en fest igår med min gamla kamera (i sRGB). Hur jag än gör så ser bilderna jätteolika ut mellan "vanliga" program och PS. Bilderna ser fina ut, utom i PS där de saknar både färg och kontrast.

Jag har provat bildvisaren från Faststone, där man kan aktivera hänsyn till färgprofiler (gör det dock inte som standard). Det är fortfarande stor skillnad mellan hur bilderna ser ut i PS jämfört med Faststone som tar hänsyn till färgprofiler.

Jag fattar ingenting längre men åker å andra sidan iväg några dar i morgon, så man slipper datorn lite. :)

Tack för alla tips!

Nu har jag provat att ställa om skärmen till sRGB, kalibrerat om ett par gånger, satt PS till sRGB som arbetsrymd, fotat lite på en fest igår med min gamla kamera (i sRGB). Hur jag än gör så ser bilderna jätteolika ut mellan "vanliga" program och PS. Bilderna ser fina ut, utom i PS där de saknar både färg och kontrast.

Varför är det viktigt att de ska se likadana ut i olika program? Som du märker är det jättesvårt att få en exakt match, eftersom den princip som de »dumma« programmen använder är så olik den som Photoshop använder.

Och om dina bilder ser bra ut i de programmen och dåliga ut i Photoshop, då är de dåliga. Åtminstone om du har en bra skärmprofil, så är det Photoshop som använder en korrekt princip för att visa bilderna. Det är det programmet du ska lite på.

Stefan

Tack Stefan

Jag börjar nog få en smula kläm på det. Jag har justerat ner färgmättnaden i skärmens inställningar och kalibrerat igen.

Resten är kanske ovanan? Det går ju plötsligt att få bilderna att se nästan otäckt naturliga ut - vilket inte gick på min förra, gamla Acer-skärm. Det märks att Eizon kan visa avsevärt fler färger. Måhända är det det som lurar mig.

Men...!
Vad jag dock fortfarande inte förstår är varför två program, som båda hanterar färgprofiler, inte visar bilderna likadant. Photoshop är den avvikande länken, som visar bilder mindre mättat och lite grönare jämfört med Faststone och Firefox3.5 (med aktiverad färgprofilhantering). Vilket ska man egentligen lita på???
Letar man lite på nätet om färgprofiler så ska Firefox visa bilder exakt likadant som Photoshop om det finns en inbäddad färgprofil.
https://developer.mozilla.org/En/ICC_color_correction_in_Firefox

Så ser det ju inte alls ut här när jag monterar ihop två skärmdumpar, enligt samma princip som på länken ovan:
http://slask.vilsharad.net/ps_knas2.jpg

Är det mitt operativsystem (WinXP 64bit) som inte fattar färgprofilen riktigt, eller vad är det jag inte förstår?
Mina inställningar (inte mycket, men dock):
http://slask.vilsharad.net/profilinst.gif

Mvh Robban

View -> Proof Setup -> Monitor RGB och sen View -> Proof Colors kanske är nåt som hjälper?
DU är min ängel!

Äntligen ser det ut i photoshop som överallt annars!

Men en liten hake, eller ganska stor sådan snarare - I Camera Raw och Bridge ser det ut som det GJORDE photoshop, så jag får ingen nytta av det direkt ännu. Letade efter inställningar i Camera Raw och Bridge utan framgång.

Uppskattar OERHÖRT om du kan hjälpa oss som lider av detta!

View -> Proof Setup -> Monitor RGB och sen View -> Proof Colors kanske är nåt som hjälper?

Detta är det enda sättet som finns för att avaktivera Photoshops färghantering, dvs få Photoshop att visa färger på samma usla sätt som så många andra program gör. Om det är att få färgerna att se lika ut i olika program är det primära så är detta en bra metod. Om det viktigaste är att åtminstone ett program visar färger på rätt sätt, så är detta helt fel.

Stefan

Detta är det enda sättet som finns för att avaktivera Photoshops färghantering, dvs få Photoshop att visa färger på samma usla sätt som så många andra program gör. Om det är att få färgerna att se lika ut i olika program är det primära så är detta en bra metod. Om det viktigaste är att åtminstone ett program visar färger på rätt sätt, så är detta helt fel.

Stefan
Jag vet inte riktigt vad det är för fördel att se hela färgrymden i photoshop om ändå ingen annan kan se det?

Om man redigerar bilder som inte ska skrivas ut, utan som ska upp på internet ser ju helt galna ut om man redigerar i Adobe RGB.

Jag vet inte riktigt vad det är för fördel att se hela färgrymden i photoshop om ändå ingen annan kan se det?

Om man redigerar bilder som inte ska skrivas ut, utan som ska upp på internet ser ju helt galna ut om man redigerar i Adobe RGB.
Precis vad jag också undrar. Jag förstår inte vitsen riktigt och framför allt inte varför PS rendererar färger annorlunda även om jag väljer en "vanlig" arbetsfärgrymd som t.ex sRGB.

För tillfället kör jag utan kalibrering av skärmen - då stämmer mina färger bäst till det jag använder PS.
Dvs. helt tvärtom mot vad jag tänkte mig då jag köpte kalibratorn.

Jag använder "fast picture viewer" för att bläddra JPEG-filer, då ser allting ut som det ska för mig. Den har dessutom en liten EXIF-ruta som är skitbra att ha när man bläddrar i fotomappar. Du zoomar till 100% genom att hålla inne musknappen, och 200% genom högerklicken. Inget tjafs, allt som behövs, och det ser snyggt ut när man kör bildspel.

Visst gör dem de om man använder gammaldags webbläsare som IE. Men det är bättre att konvertera bilden till sRGB efter bearbetningen. Det är ju ändå bättre att du ser bilden korrekt. De andra kommer ju inte se bilden på samma sätt som du gör det på din skärm när du har Photoshop inställd på Monitor.

Stefan

Precis vad jag också undrar. Jag förstår inte vitsen riktigt och framför allt inte varför PS rendererar färger annorlunda även om jag väljer en "vanlig" arbetsfärgrymd som t.ex sRGB.

För tillfället kör jag utan kalibrering av skärmen - då stämmer mina färger bäst till det jag använder PS.
Dvs. helt tvärtom mot vad jag tänkte mig då jag köpte kalibratorn.

När bilden ligger i en färgrymd som sRGB eller Adobe RGB, så är den inte anpassad till din individuella skärm. Skärmprofilen används för att göra denna anpassning. Så om du öppnar bilden på din dator, som har en kalibrerad skärm, och sedan flyttar den till en annan dator, också med en kalibrerad skärm, så kommer bilden se likadan ut.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto