Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika dpi värden Ps 7 och 8

Produkter
(logga in för att koppla)

monica w

Aktiv medlem
Hoppas någon kan förklara detta:
Vid arbete i Camera Raw och överfört till Ps 7 är dpi 350 pix/tum.
När jag nu uppgraderat Ps till 8 så är det 240 pix/tum???
Uppgraderade då min nya EOS7D inte var kompatibel i Ps 7 Camera RAW utan krävde ver 5.6.
Detta är ju i sig inte svårt att ändra på men undrar om det ger skillnad i bildkvalitet. Fotar i högsta RAW format endast.
Undrar Monica

Precis som Walle skrev så gör det ingen skillnad. Irriterar du dig på det så går det förmodligen att precis som i "riktiga" Photoshop (CS4 m fl) att ändra standardvärdet i Camera Raw till något annat.

Tack Valle och Martin för era svar. Har tidigare försökt spara den föreslagna filen men....Undrar om jag kan påverka någon inställning i kameran eller datorn.//Monica

Tack Valle och Martin för era svar. Har tidigare försökt spara den föreslagna filen men....Undrar om jag kan påverka någon inställning i kameran eller datorn.//Monica

Jag är inte helt 100% säker på vad du menar här. Men kör du RAW så påverkar ingenting i kameran slutresultatet, förutom själva exponeringen. Vad det gäller upplösning så är det filens pixelstorlek som är avgörande.

Självklart kan du påverka olika faktorer. Inte bara en, utan mängder! Den viktigaste i det här fallet är jpg-filens komprimeringsgrad. Normalt när man sparar en bild som jpg får man välja kvalitet. Det vanliga är att man väljer mellan 0- och 100%, eller mellan nivå 0 och nivå 12. Högre är bättre i båda fallen.

Ville bara konstatera att jag har rätt inställningar. Har frågat Adobe om detta men dem vet nada (som vanligt). Gillar inte när det sker förändringar som man inte har koll på vid uppdateringar. Vet ju att dpi har med utskriftsformatet att göra.
Tackar för alla kommentarer//Gott Nytt på er alla Monica

DPI-värdet kan ha med storleken att göra, men det behöver inte det. Det beror på om man/programmet bryr sig om DPI-värdet eller inte. Och oavsett vad så är det bara en siffra, det spelar ingen roll om kameran ger bilden DPI 1, 17, 240 eller 86529. Bilden från kameran är densamma ändå.

I vilket fall så är ppi-värdet i Camera RAW en programinställning som påverkar alla bilder.

Mig veterligen har den alltid stått på 240 när programmet är nyinstallerat.

ANNONS
Götaplatsens Foto