Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika färger i firefox/safari

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
den här frågan kanske har hamnat i fel forum!

har laddat upp en bild på fs. går jag in via webbläsaren firefox har bilden klart mindre mättade färger än om jag ser den i Safari, som jag annars vanligtvis använder. I safari ser bilden precis ut som jag gjort den i photoshop.

Nån som vet varför det blir så. Kan jag ändra inställningar i firefox så att rätt färger syns?

Din bild är förmodligen i färgrymden AdobeRGB, vilket Safari klarar av att hantera. FF eller IE gör inte det. Konvertera bilden till sRGB så blir det sannolikt mer likartad visning.

Firefox 3 kommer klara färghantering, provkörde själv igår en alpha version, när jag blev så trött på att mina bilder ser skit ut i firefox, tyvärr krashade den lite väl ofta. Men det verkar som en skarp versioen av Firefox3 ska komma i november/december och en stabíl beta borde komma när som helst.

Safari är, så vitt jag vet, den enda webbläsaren som kollar vilken rgb-profil som är bifogad med bilden. Alla andra visar i princip bilden som om den hade profilen sRGB. Om Safari vore ännu "smartare" skulle den visa bilder utan profil som SRGB vilket vore smart eftersom de flesta bilderna på nätet är framräknade med den proflen (men ändå inte har den bifogad).

Problemet för dig kan alltså vara

1. Du kollar på en bild som är framräknad som sRGB med inte har profilen bifogad. Då kommer Firefox visa den rätt men Safari fel. Bilden kommer för mustig ut i Safari.

2. Du kollar på en bild som har är räknad i RGB och också har den profilen bifogad. Då ser bilden dassig ut i Firefox men helt rätt i Safari (iofs blir den OK i Safari även utan bifogad profil eftersom RGB då antas).

Så länge de gäller dina egna bilder är lösningen att konvertera dem till sRGB innan du laddar upp. Då kommer alla läsare visa den OK.

wildnature skrev:
Firefox 3 kommer klara färghantering, provkörde själv igår en alpha version, när jag blev så trött på att mina bilder ser skit ut i firefox, tyvärr krashade den lite väl ofta. Men det verkar som en skarp versioen av Firefox3 ska komma i november/december och en stabíl beta borde komma när som helst.

Shit vad härligt! Precis vad jag har väntat på!

tack för svaren och info. Jag har nu konverterat min bild från adobe rgb till sRGB och laddat up den igen på fs. Nu ser den i stort sett likadan ut om jag tittar på den i safari eller firefox.

nic_k skrev:
tack för svaren och info. Jag har nu konverterat min bild från adobe rgb till sRGB och laddat up den igen på fs. Nu ser den i stort sett likadan ut om jag tittar på den i safari eller firefox.

Precis, så länge det är sRGB bli firefox ok och så läng profilen är med blir Safari OK (oavsett vilken profil)

ANNONS
Götaplatsens Foto