Annons

Olika fokus vid olika brännvidder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Fick för mig att mitt 17-35 f2.8 frontfokuserade lite. Körde ut en testkarta och provade vid f2.8 vid 35mm, 24mm och 17mm.

Konstigt nog tycker jag att den frontfokuserar vid 35mm (eller åtminstone så är fördelningen av skärpan förskjuten framåt även om det finns skärpa där det ska finnas - fast inte riktigt 100%), helt jämnt fördelat vid 24mm och bakfokuserar vid 17mm!?

Brukar det vara så här med zoomar eller är det nåt fel? Ligger det inom normalvarianten? Ska se om jag kan lägga in bilderna...

http://picasaweb.google.com/urban.rosenqvist/DropBox?authkey=54dr1p9rI3g

1= 35mm
2= 17mm
3= 24mm

Det är helt normalt med fokusskiftningar på olika brännvidder. Man måste fokusera om objektivet, så fort du ändrat brännvidden.

Det är helt normalt med fokusskiftningar på olika brännvidder. Man måste fokusera om objektivet, så fort du ändrat brännvidden.

Helt rätt... Min 24-70 är exakt likadan. Hade nästan hoppats på att dyrare optik klarar av att zoomas utan att ändra fokus, men det verkar vara svårt att komma runt det. :)

Jag tolkade frågan som att objektivet eventuellt fokuserar fel på vissa brännvidder, alltså trots att skräpan ställts in för varje brännvidd. Om det är så, tror jag att det är en fullt möjligt avvikelse på ett objektiv.

Jag hade en zoom som felfokueserade på vissa avstånd (syntes mest i tele-änden, men var eventuellt samma i vid läget). Var mycket frustrerande eftersom jag i början gjorde mina tester på kort avstånd och objektivet då fokuserade rätt, men när jag plåtade med lite avstånd var det helt hopplöst att få skarpa bilder. Sedan gjorde jag om testerna med längre fokuseringsavstånd och då visade det sig att objektivet felfokuserade med några centimeter, så jag skickde in för justering. Serviceverkstaden förklarade att avvikelsen egentligen låg inom toleranserna, men justerade ändå (vilket jag förstås är tacksam för). Blev dock förvånad över att de har så generösa feltoleranser att de låg långt utanför skärpedjupsområdet. Efter justering blev dock allt bra!

Tobias: Du förstod rätt.

Jesper, Viktor: Problemet löses alltså inte av att jag fokuserar om. Problemet är att objektivet felfokuserar litegrann fast olika beroende på brännvidd. Sånt går ju att justera med AF-fininställingen men problemet är ju att det är frontfokus åt ena hållet och bakfokus åt andra...

Ja, då får jag väl fundera på om jag ska få min justerad också för den justeringen jag gör i D300 lär väl tyvärr påverka hela zoomomfånget? Det går väl inte att ställa en kompensation i 17, n i 24 och en i 35mm?

Jaha, får se om jag ska lämna in för justering då...

Ah, då fattar jag. Jo min 24-70 har lite bakfokus på just 24-läget, men inte så farligt mycket att det är något som syns på bilderna... Har tyvärr ingen egen erfarenhet av att justera detta.

Hörde t ex på ett annat forum om en som ägde nikons 105/2.8 VR, och den fokuserade bl a lite fel på långa avstånd, men var spot-on vid macro... Eller tvärt om om man fokusjusterade den i kameran...

Tror det beror lite på vilken optik det är, om det går att justera också. Glasen ligger ju olika, och inbland tror jag inte de kan göra något åt fokusproblem (så var fallet med ett 80-200 AF-S jag var inne och snackade med Lasse om). Tror att det är speciellt proffsoptiken som är svår att justera för verkstäderna, eftersom glasen ligger i färdiga skåror, och kan ej flyttas. Det kanske var en förenklad förklaring, men det var så jag förstod det... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto