Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika pixlar per inch?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Få se om jag kan formulera min fråga så någon kan förstå den.

När jag skannar in diabilder och sedan öppnar dem i photoshop har bilderna 300 pixlar/inch. Det förvånar mig inte alls eftersom jag ställt in skannern på det värdet. När jag öppnar bilder tagna med min D70 har de bilderna 240 pixlar/inch. Det har jag inte funderat så mycket på utan bara tagit för givet att det är någon sorts standard för digitala systemkameror.

Första gången jag började fundera runt detta var när jag skulle hjälpa en kompis med hennes bilder. Hon har någon sorts Minolta, Z3 eller något åt det hållet. Hennes bildet dök upp i PS med 72 pixlar/inch. Jag tog då för givet att detta var standard för enklare digitalkameror.

Riktigt förvånad blev jag igår när jag flyttade en av min mans bilder tagna med Canon 20D till min dator och öppnade den i PS. Bilden hade också 72 pixlar/inch och nu rörde det sig inte om en "enkel" digitalkamera.

Jag vet att det inte har någon egentligen betydelse men varför dyker bilderna upp i olika format? Vad styr detta, kameran, kamerans inställningar, PS eller något annat?

Min d70 och min mans 20D är intällda på RGB medan Minolta var inställd på sRGB.

Tack! Då förstår jag även om jag, precis som en del andra, inte förstår vem som vill ha jättebilder med 72 pixlar.

den siffran betyder absolut ingenting förns du ska skriva ut bilden, det är bildens utskriftsupplösning, inte den fysiska (om man nu kan säga så) upplösningen. den fysiska upplösningen är pixeldimensionerna. från en D100 kommer det ut 2000x3008 pixlar stora bildfiler i största storlek. det är alltså den fysiska upplösningen.
sen står det 300 i upplösning och det har alltså enkom med utskrift av bilden att göra.

alltså kan det lika gärna stå 1 eller 72 eller 300, det spelar ingen som helst roll för bilden i sitt digitala format, så länge bilden inte skrivs ut.
att det står olika siffror är för att tillverkarna bara tagit en siffra för att det öht. ska stå nåt i den parametern.

när du väl ska skriva ut bilden eller skicka till labb, då fyller du i den upplösning som skrivaren/labbet använder sig av.
klicka ur "ändra bildupplösning"-rutan först, bara, för annars ändrar du bildens fysiska storlek oxå, och det kan eventuellt försämra bilden. du vill bara tala om själva utskriftsupplösningen.

här finns en artikel om detta, av Mipert.

edit: äsch jag var försent ute.
fast vet du, även om det står 72 så betyder det inte att bilden blir 7 meter gånger 5 meter (tar i lite ;o).
för det hänger ju ihop med vad skrivaren använder sig av.
använder den 300 dpi så skriver den naturligtvis inte heller ut i 72 dpi och bilden blir normalstor.
men fyller du i 300 dpi så kommer du bl.a. se hur stor bilden kommer bli på papper.
det är alltid bra att se och anpassa så du vet vad du sen får på papper.

en till grej...
om man ändrar dpi i sin bild på rätt sätt, så kommer inte bildens fysiska storlek ändras på något som helst sätt.
ändrar man fel så förändrar man pixelstorleken och förminskar eller interpolerar (förstorar) alltså bildens fysiska storlek.
det ska man INTE göra, så länge man inte ska skriva ut bilden mycket större än den blir, i rätt skrivar-dpi.

jag rekommenderar att du läser miperts artikel istället för att läsa folks förvirrade åsikter i forumen. det finns otroligt mycket myter och föråldrad info som florerar.
mipert är uppdaterad och vet vad han snackar om.

Jag är inte van vid att hantera så stora bilder. Hur gör man med oskarp mask?
Å andra sidan lär jag väl inte pyssla så mycket med andra bilder än mina egna.

Det är väl bara ändra storleken i bildbehandlingsprogramet som man önskar?
Så är det i Picture Publisher iaf..bara ställa in önskat ppi-värde.

när jag anpassat bilden för utskrift brukar jag visa bilden i 50% på skärmen och lägga på oskarp mask efter hur bra det ser ut på bilden.
jag är mycket försiktig med skärpan, då en överskärpt bild är mycket jobbigare att titta på än en oskarp dito.
jag kör noll i tröskelvärde, nånstans mellan 0.6-1.0 i radie och mängd så det ser bra ut.
alltså mycket försiktigt.
en för stor radie ger en ful halo runt konturer om man vill skärpa en hel del.

sagan skrev:
Det är väl bara ändra storleken i bildbehandlingsprogramet som man önskar?
Så är det i Picture Publisher iaf..bara ställa in önskat ppi-värde.
det finns fler inställningar i ps.
klickar man inte ur "ändra bildupplösning" så ändrar man oxå den fysiska storleken.
det är inte att rekommendera om man bara ska anpassa upplösningen efter skrivaren/labbet.

Jodå, det finns ett antal olika inställningsmöjligheter i PP oxå.
Man kan ställa in efter inch, cm, mm, pixels, ppi, percent W resp. H. och picas (vad det nu är?).

Man kan även förminska bilden och samtidigt behålla storleken på filen, räknat i Kb om man så önskar.

Estethia skrev:

alltså kan det lika gärna stå 1 eller 72 eller 300, det spelar ingen som helst roll för bilden i sitt digitala format, så länge bilden inte skrivs ut.

Det där är en sanning med modifikation. Layoutprogram som Quark XPress och InDesign använder sig av informationen om höjd x bredd när man monterar bilderna i layouten. En bild på 2000x3008 pixlar med upplösningen 72 pixlar/tum tolkas av layoutprogrammen som 70,5 x 106 cm i format. Ändrar du upplösningen till 300 dpi tolkar layoutprogrammen det som att bilden är 17x25,5 cm stor. Ska bilderna användas i grafisk produktion rekommenderar jag att man ändrar upplösningen till ca 300 dpi eftersom den upplösningen kan sägas vara en branschstandard.

Frizge skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Layoutprogram som Quark XPress och InDesign använder sig av informationen om höjd x bredd när man monterar bilderna i layouten. En bild på 2000x3008 pixlar med upplösningen 72 pixlar/tum tolkas av layoutprogrammen som 70,5 x 106 cm i format. Ändrar du upplösningen till 300 dpi tolkar layoutprogrammen det som att bilden är 17x25,5 cm stor. Ska bilderna användas i grafisk produktion rekommenderar jag att man ändrar upplösningen till ca 300 dpi eftersom den upplösningen kan sägas vara en branschstandard.
jippi. ännu mer information.
tror du att eva kommer använda sig av QX och tryckpress?
är det inte krångligt nog för en nybörjare? det är en konst att förenkla upplösningsfenomenet. du får gärna hjälpa mig.

Pica (och points eller punkter) är väl storleksmått för text har jag för mig. T.ex. Times New Roman i 12 punkters storlek. En pica är ungefär lika stort som en punkt, men inte riktigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto