Annons

Olika slutartider, exponering, bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

DNordberg

Medlem
Tja

Fattar nästan ingenting av detta... läste lite i handboken och såg att ju lägre bländartal ger mer fokus på det första och bakgrunden blir suddig liksom..typ ett poträtt, så jag ställde upp en högtalare med ett ljus på och försökte meka lite men ingen blev bra, jag förstår inte vad man ska ha för inställningar? Jag körde på lång slutar tid. (valde bara den menyn på inställningsratten, funkade inte för mig o ändra till nån speciell slutartid...vetefan varför)

Här är 3 olika bilder, testade med olika exponeringar för det var det enda sättet för bländaren att ändras, den sista blev nog bäst, tog den med blixt tror jag
IMG_1549.jpg


IMG_1550.jpg


IMG_1551.jpg



kameran är en Canon A520, en vanlig 4pixlars

edit: en annan grej, om man ska ta kort på kvällen med en massa bilar/lyktor i hög fart, hur gör man då? man kan ju inte ha för lång slutartid för då blir det ju bara kladdigt som fan, och för kort så ser det ju inte ut som nåt speciellt liksom??
 
Jo det är rätt. Lågt bländartal (störst öppning) ger kortast skärpedjup.
Vad är din lägsta bländare?
Känner inte till din kamera, men kan du så ställ in den på bländarprioitet, och låt kamran själv välja tid.
Stativ kan vara bra om det blir långa tider.
 
När jag kollar i handboken där det står om bländaren så står det såhär

"Såhär visas bländarvärdet" och under det en massa bländarvärden och jag antar att det är de som är "till kameran"

F2.6 F3.2 F3.5 F4.0 F4.5 F5.0 F5.5 F6.0 F6.5 F7.0 F7.5 F8.0

Dom siffrorna står under... så jag antar att 2.6 är lägsta, lyckades ta kort med 2.6 på någon av dom korten tror jag (utan att det var överexponerat eller nåt sånt)

Förstod inte riktigt vad du menade med "låt kameran själv välja tid" menar du slutartid?

Isf.. när jag håller inne till hälften och har menyn "kort slutartid" på inställningsratten så blir slutartiden automatisk 1/60, och om jag har "lång slutartid" på inställningsratten så blir den bara "1" , i handboken stod det att man kunde ändra slutartiden själv genom att klicka vänster-höger men det funkade inte för mig.. kunde bara ändra bländartalet genom att öka exponerings"grejen"... -2 till +2 duvet
 
Du nämner att du har en Canon A520, dvs en digital kompakt. De har så små sensorer med väldigt korta brännvidder på sina objektiv. Det leder tyvärr till att skärpedjupet blir svårt att påverka. Ett allmänt känt problem med digitala kompakter är just att de ger bilder med ibland oönskat skärpedjup. Ofta börjar zoombrännvidden på typ 9 mm till ex 25 mm men pga den lilla sensorn så får du motsvarande 36-100 mm. Men med en 9 mm respektive 25 mm optiks skärpedjup. Hoppas du förstod.
 
Var länge lika förvirrad! Nu har jag i alla fall förstått lite... Har en A540 antar att de är rätt lika.
F8,0 är högsta värdet = minsta öppningen = störst skörpedjup. Om du kör på tidsautomatik (Av inställningen på ratten) så väljer kameran slutartid och med F8,0 blir den ganska lång och man måste nästan ha stativ för att det inte ska bli suddigt.

Första gången jag skulle prova detta hade jag i stället underexponerat så mkt det gick o fattade inte varför bilderna blev så mörka...

Bara att experimentera!
 
Paul.. kunde nästan tänka mig att det var nåt åt det hållet :( förstod inte riktigt helt dock, men tack iaf!

Karin, har köpt ett litet fickstativ för å testa lite.. men ja ska experimentera mera.. men alltså..

kan det vara bäst att låta kameran bestämma allting själv? t.ex om jag ska fota i mörket, trycker ner knappen till hälften så bestämmer kameran det allra bästa eller vad?

fast d beror ju iofs på vad man vill ha för resultat
 
En annan sak..

Hur jag än gör när jag tar kort med lång slutartid så syns skakningsoskärpaikonen i displayen (den är iofs vit men jag tror ändå den menar på att kameran rör sig)

det spelar ingen roll om den så sitter i ett stativ eller om jag bara lägger ut den på bordet och använder självutlösare, ikonen syns hela tiden.

Jag har testat skaka kameran samtidigt som jag tar kortet och den har fortfarande samma färg...


why ?!
 
Tack så mycket!

hittade en del grejjer som kan vara värt att läsa på cambridgesidan, dock inte i natt är för trött

Sen det där med skakningsoskärpan, det är säkert så du säger, jag menar, jag ser ju att kameran ligger blickstilla, om den inte vibrerar av sig själv utan att jag vet om det, och bilderna blir ju inte oskarpa vad jag kan se
 
DNordberg skrev:
kan det vara bäst att låta kameran bestämma allting själv? t.ex om jag ska fota i mörket, trycker ner knappen till hälften så bestämmer kameran det allra bästa eller vad?

fast d beror ju iofs på vad man vill ha för resultat

Det kan nog vara bra att börja köra i auto-läge. Titta sen på resultatet o försök se om du önskat att det såg annorlunda ut och utifrån det försök med olika inställningar för att få det resultat du vill ha.
Jag tycker att lika mkt som man måste lära sig om kameran måste man lära sig att titta på bilderna o se vad som är bra o dåligt.

Och läsa på så klart... det ska jag med göra!
 
ANNONS