Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika utskriftstorlek cs mot cs2

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
hej
i photoshop cs så var utskriftstorleken 43,35 x 28,9 cm.
men de bilder jag tagit sen jag skaffat cs2 så är storleken 37,8 x 24,72 cm.
hur kommer detta sig? någon inställning eller ska man då interpolera upp den vaje gång man vill ha den större? Det var ju bättre innan då man såg vad max var i utskrift och sedan utgå ifrån det när man vill ha ännu större.

Mvh Rogge

Okej.. använde du 240 pixlar/tum i CS och nu i CS2 använder du 300 pixlar per tum..?

4380/300*2.54=37,084cm

4380/240*2,54=46,35cm

nu väljer programmet 240 (cs2)
cs valde 180 från början men det var ju bara o skruva upp om man så önskade men det är ju max måtten innan man interpolerar bilden som jag vill veta.
kollar jag på en tif som e sparad i cs så får jag upp en utskriftstorlek och nu i cs2 en annan mindre storlek. man blir lite konfunderad, hur ska jag hålla koll på hur mycket som är max ur originalbilden.
/R

en sketen jpg i halvbra kvalitet kan jag skriva ut 60x40 direkt.
hur kan det bli så... dubbelt så stor.

Det finns ju inget egentligen max.. Det beror på vilken utskriftupplösning du använder dig av.

Skärmdumpen du tagit visar ju hur stor dokumentet blir, ointerpolerat i 300DPI/PPI.

men jag är nog lite korkad för jag ser inte problemet

Ja, jag begriper inte.. för jag har kolat på samma fil i både CS och CS2... Samma storlek..

Du har inte rört någon inställning på kameran då?

ANNONS
Götaplatsens Foto