Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oljeflimmer på lins.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andyreas

Aktiv medlem
Hej. Har suttit och läst lite om att göra rent linser på forumet nu. En fråga som jag har haft en längre tid och som säkert flera ställt sig är följande.

När man gör rent sin lins på objektivet, ofta första gången, får man ett oljeskimmer i alla möjliga fina färger. Hände mig senast när jag skulle göra rent ett vidvinkelobjektiv för första gången. Har denna "skyddande" hinna som man tar bort något med antireflexbehandlingen att göra (jag använde linsvätska) eller är de inget att bry sig om?

Vore väldigt tacksam för svar! Ha de gott

Linsvätska är nog inget vettigt rengöringsmedel, då det dels innehåller salt, och en del andra kufiska substanser. Prova med sprit (etanol eller propanol) istället. T-röd är lite för orent, och ger också en hinna när det torkar, så det finns nog bättre alternativ på Apoteket eller liknande.
Alternativt köper du linsputspapper som är som våtservetter ungefär. De är luddfria och har lämpligt lösningsmedel redan ur förpackningen.

Kodaks linsputs super

Kodaks linsputsvätska är super. klart mycket bättre än isopropanol som jag tycker ofta ger en hinna om man inte kör två gånger.

Makten skrev:
Linsvätska är nog inget vettigt rengöringsmedel, då det dels innehåller salt, och en del andra kufiska substanser. Prova med sprit (etanol eller propanol) istället. T-röd är lite för orent, och ger också en hinna när det torkar, så det finns nog bättre alternativ på Apoteket eller liknande.
Alternativt köper du linsputspapper som är som våtservetter ungefär. De är luddfria och har lämpligt lösningsmedel redan ur förpackningen.
Jag tror det är lite begreppsförvirring här? Pratar du om linsvätska till ögonlinser?
Lins(rengörings)vätska till kameror har väl inget salt? ;)

Haha skratt, ursäkta min otydlighet. Jag använder givetvis linsvätska avsett för linser på objektiv.....hehe. Men oljeflimmret som uppstår har inget med antireflexgrejen att göra då?

arnenym skrev:
Jag tror det är lite begreppsförvirring här? Pratar du om linsvätska till ögonlinser?
Lins(rengörings)vätska till kameror har väl inget salt? ;)
Hehe, jag antog att det rörde sig om linsvätska för ögonlinser;-)

Makten skrev:
Hehe, jag antog att det rörde sig om linsvätska för ögonlinser;-)

hehehe...
Jag förstod det när du skrev om salt och andra tillsatser ;)

Men du har ju egentligen svarat på den ursprungliga frågan ändå med "spritdelen" i ditt svar!

Andyreas skrev:
Men oljeflimmret som uppstår har inget med antireflexgrejen att göra då?
Missade visst det här.

Jo, det är antagligen antireflexbehandlingen som ser "oljig" ut när den inte är helt ren. Är den ren så ska ytan se lite matt ut, med en svag färgton, ofta grön eller lilablå. Ingen flammighet däremot.
Du kanske använder en skitig trasa? Prova med nåt luddfritt pappersbaserat torkdon. Såna där linsputsdukar som man återanvänder blir ganska snabbt kluddiga, och man smetar bara runt skiten på glaset.

ANNONS
Götaplatsens Foto