Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olycka har inträffat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hallå, igår så hände något tragiskt... när jag precis hade kommit fram efter min bussresa och skulle kliva av bussen så råkar axelbandet hoppa ur sitt fäste och kamera åker fritt fall ner i backen och jag hör hur det klirrar till... nu är det så att min kompis optik har tappat sitt yttersta glas, EF 75-300...
undrar... kan man köpa ett nytt sådant glas? (fick sig en buckla som kanske gör det svårt att ersätta)
var glaset ett skyddsglas eller hade den någon viktigare funktion?

tacksam för svar eller lösning =)

mvh//christoffer

Yttersta glas? Har du tur så var det ett UV-filter eller skylightfilter som satt på, eller var det ett av linselementen? Sådana filter brukar man skruva på för att skydda optiken, även om de har andra (om än merginella) funktioner också. Sådana brukar gå att köpa i de flesta fotoaffärer (även om de kanske inte råkar ha rätt gäng till just ditt objektiv inne).

Senast ändrad:
tack för svaren, vart inte direkt lugnad men men... ett utav linselementen måste det vara för det satt inget filter på... fast det ser ut som om det finns gängor för att kunna montera på och av ljust där den gick söner.. därför jag undrar om det går att köpa separata lins"delar"

Det finns en hel del rörliga delar i ett zoomobjektiv. Och sedan så kan linselement rubbas ur sina lägen vid ett fall.

Frågan är om det inte är läge att lämna in på verkstad, och isf om det kanske blir billigare att köpa ett nytt objektiv. Beroende på vad det är för prisklass..

Exakt vilken EF 75-300 var det? Om det är en utan USM, så blir det kanske lika billigt att köpa en ny/begagnad. Det är väl bara den med IS (bildstabilisator) som kostar lite mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto