Annons

Olympus borta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jmlove1

Guest
Någon som vet varför Cyberphoto tagit bort Olympus C4040Z ur deras sortiment?

Har den utgått?
Är en ersättare på G?

MVH
Jmlove1

Nu är jag inte säker men . .

Tror den ersätts av Olympus C-4000, som skulle släppas nu i augusti.

/Pingo

Såg just att jag hade läst fel. Olympus C-4000Z verkar vara efterföljaren till Olympus C-3020Z.

När det gäller prestanda, borde Olympus C-4000Z och Olympus C-4040Z vara jämförbara. Jag dock inte kollat speciellt noga.

Sen kanske det är värt att vänta på efterföljaren till Olympus C-4040Z. När den nu släps.

/pingo

Troligen blir efterföljaren en helt ny och mindre modell med xD minne (Den nya minnespinnen som Fuji och Olympus lancerat). Det borde vara dags för Olympus att släppa även en 5M modell.
Fuji har redan börjat lancera kameror med den nya minnestypen. T.ex. FinePix A303 som är en kompakt 3M kamera med 3x optisk zoom (Pris $350).

Läs mer hos om Fujis nya kameror hos DC Rresource

Så var då här. Olympus Camedia 5050 md 5M pixels upplösning, 3x optisk zoom (35-105mm) samt stöd för fyra olika kortformat:
xD, SmartMedia, Compact Flash och Microdrive. Kameran ser ut som en vinnare om bara priset blir rätt. Ett smart drag att erbjuda många kortformat. Det kan locka ägare till andra märken att köpa kameran. Läs mer hos Olympus

Som sagt, Nya 5050 lanserades idag, MEN i morse visade DPreview ytterligare en ny Olympuskamera som Phil haft i huset några veckor. Nu ser jag att den är borttagen. Jag gissar att Phil gjort en blunder och visat något han inte borde för en kort stund...
Kameran liknade mycket en C720UZ med elektronisk sökare (hi-res, 180000pix). Det kanske kan vara nåt?

Först i november kommer Camedia 5050 börja säljas enligt Digital Camera Resource Page. En intressant nyhet är CCD-sensorn som tillåter Olympus att behålla den beprövade optiken från C-4040. Det borde påverka priset i possitiv riktning.
Läs vad DPreview har att säga!

ANNONS
Götaplatsens Foto