Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus e-410 lite frågor o köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Helloweens

Ny medlem
Hejsan!!
Jag köpte mig en Olympus e-410 med 2 kitobjektiv.
.Är hur nöjd som helst med kameran för allt övrigt men när det gäller makrobilder så vill jag komma lite närmare för just insekter/spindlar/blommor osv än vad jag gör med dom 2 kitobjektiven.

Har några frågor eftersom jag är en total nybörjare när det gäller systemkameror och har svårt att hitta info och tillbehör.

Är nu ute efter ett Makro objektiv för just sånt som jag skrev en bit upp.
Och vore tacksam för lite tips på olika i en prisklass mellan 1000-4000 kr.
Gärna med länkar vart jag kan få tag i olika modeller som garanterat passar.

Finns det några mellanringar till Olympus?
Hittar till Nikon,Canon,pentax osv men inte till Olympus.
Eller vore det möjligt att använda en Nikon till Olympus DSLR adapter och köra med nikon mellanringar och nikon objektiv i värsta fall?

Och vad är det för filtergänga storlek på kitobjektiven?Har kollat på 52mm Makro filterset men vet inte vad för storlek jag ska ha.

Som sagt det var lite saker jag undrar över.
Är som jag skrev en riktig nybörjare inom foto och köpte min kamera för drygt 2 veckor sen.
Så är tacksam för alla svar.

Har lusläst forumet här och fått många bra tips och råd i andras trådar man läst.

Mvh!
Johan

Det finns fyra makroobjektiv att välja på:
Olympus Zuiko Digital 35/3.5 macro
Olympus Zuiko Digital ED 50/2.0 macro
Sigma EX 105/2,8 DG Macro
Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro

Alla är bra men de har olika brännvidder. En längre brännvidd betyder längre arbetsavstånd, vilket är en fördel om man tar makro-bilder av levande ting som insekter. Du kan kolla priser på www.prisjakt.nu

Edit: Bara Olympus 35/3.5 och Sigma 105/2.8 kostar mindre än 4000:-

Senast ändrad:
Tackar för svaren.
Hade helt missat att det stod längst fram på objektivet vilken filtergänga det var.

Har kollat lite på dom macro objektiven du skrev Calle och jag tror att Sigma EX 105/2,8 DG Macro verkar vara ungefär vad jag är ute efter.
Ska se om jag kan hitta lite bilder tagna med det objektivet nu med.

Nu ska jag bara lyckas hitta info om mellanringar till olympus men av allt jag läst hittills under flera veckor så verkar det bara finnas Olympus Mellanring 25MM EX-25.

Hade hoppats att det skulle finnas typ kenko mellanringssats innehållandes 3 ringar eller motsvarande av nån annan tillverkare.

Senast ändrad:
Hej!
Jag köpte alldeles nyligen ett 50mm/2,0-macro från Olympus och är s*i*nöjd så här långt. Priset är visserligen en bit över din budget men jag tror att det kan vara värt det. Du får egentligen 3 objektiv i ett:
- Ett utmärkt makroobjektiv med utmärkta optiska egenskaper.
- Ett utmärkt porträttobjektiv med utmärkta optiska egenskaper.
- Ett ljusstarkt objektiv att ta till när du inte får tillräckligt korta slutartider med kitzoomen.

Du får dessutom ett objektiv Olympus serie som är snäppet över lågprisserien.
Läs här vad den gode Wrotniak tycker: http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-50m.html

Wrotniak har en massa intressant läsning om Olympus och 4/3-formatet på sin site. Kolla här:
http://www.wrotniak.net/photo/index.html

---/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto