Annons

Olympus E-PL2 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
OLYMPUS PEN Lite E-PL2

Plastic with metal front panel skriver de i specifikationen i det ovan refererade testet, till skillnad mot Metal för de med den något exklusivare looken hos E-P1 & E-P2.

Kameran har fått en mycket elegant design i fyra olika färger och blivit riktigt snygg.
Bildmässigt får den mycket bra resultat i testet och står sig konkurrensmässigt mycket väl.
Tidigare kritik mot långsam AF har rättats till bl.a. med det nya objektivet.
Beträffande handhavandet så har den nu fått en inmatningsratt, även om den inte är optimal. (Har samma på min P&S som är lite pillig, i alla fall i kylan med vantarna på.)

Jag tycker den verkar fin, men hade lite svårt för funktionsratten på baksidan när jag pillade på den. Den är svår att komma åt, fingret vill inte riktigt greppa den, trycker jag för hårt kommer andra menyer upp när jag till exempel bara vill exponeringskompensera. Men det är klart, litet kamerahus innebär en massa kompromisser, så är det på min GF1 också.

Bra att af är rappare nu, men jag hade hoppats på en omdesign av optiken. Jämfört med till exempel Panasonic känns den ganska plastig.

Nä den där funktionsratten är tyvärr ingen höjdare på E-PL kamerorna. Använder aldrig den på min E- P1 men på den så har man som tur är en till riktigt bra inmatningsratt.

Min högst personliga åsikt är att Epl2 är otroligt överprissatt. Man kan hitta Ep1 för 3669 i lager på pricerunner. I stort sett samma kamera, samma sensor, bättre bildkvalité och bättre manuella kontroller och dessutom snyggare.
EP-1 är otroligt prisvärd just nu.

Senast ändrad:
Min högst personliga åsikt är att Epl2 är otroligt överprissatt. Man kan hitta Ep1 för 3669 i lager på pricerunner. I stort sett samma kamera, samma sensor, bättre bildkvalité och bättre manuella kontroller och dessutom snyggare.
EP-1 är otroligt prisvärd just nu.

Tja...ett reapris (3669 kr är en bit under halva introduktionspriset på E-P1) kanske inte ska jämföras med ett pris på en nyutgiven produkt.

Men visst, E-P1 är till 3669 kr extremt mkt kamera för sån peng.

Förlåt, borde väl nämnt att det var ett demoex, dock i perfekt skick.

Inköpt på Mediamarkt, Bäckebol Gbg.

Funderade även på PL men tyckte att P var en så fantastisk mycket bättre känsla i. Det man får extra med PL är så vitt jag förstått inbyggd blixt, möjlighet till trådlös blixtstyrning samt möjlighet till att ansluta evf.

Det enda som möjligtvis skulle locka mig där är evf...

Det tråkiga med PL är väl då känslan i den + avsaknaden av den övre inmatningsratten, den nedre är ingen höjdare att hantera.

Jag har en P2 och är mycket nöjd och funderar på en extra kamera. Jag vill dock inte ha någonting plastigt, som PL1 är och hoppades därför på tvåan. Men då gick jag bet med andra ord. Blir att vänta på P3 om jag inte vill ha en till P2. Är som sagt grymt nöjd med kameran, fast som ni andra säger, det där hjulet där nere kunde jag ha och mista. Den ställer till och med till stora förtret ibland då jag kommer åt den och gör ändringar utan att vara medveten om det. Grymt surt! Om jag fått precis som jag önskat så skulle jag sett fler dedikerade rattar istället för att behöva gå in i menyer.

Köpte min E- P1 för 4995 med 14-42 samt 17 :2.8 med tillbehörssökaren och ett 8gb kort.

Hur är tillbehörssökaren i praktiken? Är den bättre än att titta bak iskärmen? (eller är det samma sak, bara att man får "känslan" som om det vore OVF?) Har min e-3:a på reparation, och beroende på vad kostnaden blir, så har jag lekt med tanken på en e-pl2:a med en sån sökare. (e-pl2 för att den kan styra blixten trådlöst, vilket är ett måste för mig). skall användas med mitt 600mm teleskop, dock ej för flygande fågel, men för alla andra flygfän. Så det blir ju ändå tvära kast för att lokalisera fågeln/djuret. Funkar det uppdateringsmässigt, eller är det en vanesak? Förstår att jag kommer behöva testa själv för att riktigt uppleva det, men vore tacksam för lite insight ändå. Tack på förhand.

Tillbehörssökaren är för 17:2.8 objektivet, visar det utsnittet & inget annat. Expoinfo & övrigt får man ta från skärmen.

Edit : inser nu att du tror att jag menar den elektroniska sökaren, den vi kallar evf. Den jag har är en optisk sak, bra för sitt ändamål :)

Pl-kamerorna är ju klart prisvärdare än P- kamerorna, om det råder ingen tvekan.

Själv så är jag så känslomässig + att jag vill ha det så användarvänligt som möjligt.

P2 är ju löligt dyr nu så jag ser p1 som ett fynd så länge den finns kvar. Pl2, enda fördelen är att man kan koppla på elektronisk sökare på den, om det är viktigt så köp...

Hur är tillbehörssökaren i praktiken? Är den bättre än att titta bak iskärmen? (eller är det samma sak, bara att man får "känslan" som om det vore OVF?) Har min e-3:a på reparation, och beroende på vad kostnaden blir, så har jag lekt med tanken på en e-pl2:a med en sån sökare. (e-pl2 för att den kan styra blixten trådlöst, vilket är ett måste för mig). skall användas med mitt 600mm teleskop, dock ej för flygande fågel, men för alla andra flygfän. Så det blir ju ändå tvära kast för att lokalisera fågeln/djuret. Funkar det uppdateringsmässigt, eller är det en vanesak? Förstår att jag kommer behöva testa själv för att riktigt uppleva det, men vore tacksam för lite insight ändå. Tack på förhand.

Jag föröker använda den elektroniska sökaren (VF2) så mycket jag kan till min p2. Tyvärr går det ju inte att använda den tillsammans med blixt. Hade mer än gärna sett en trådlös styrning av blixten direkt från kameran. Får hoppas de lärt sig av misstaget och ordnat det till kommande p3/proffskamera. Jag tycker sökaren är bra, den är ljusskarp och ger en bra bild. Men det är ju helt klart en smaksak och beror helt på hur man använder kameran.

Nu har jag haft min E-PL2 i drygt en vecka. Alldeles för tidigt för att ge ett definitivt omdömme, men än så länge är jag väldigt nöjd (har även en Canon 5D).

Olympus 14-42II är imponerande skarp, särskilt när man tänker på hur otroligt liten och lätt den är. Än så länge känns det som att min plan kan funka; att använda E-PL2+zoom istället för en normalzoom till 5D, och Olympusen ensam med 2-3 objektiv när jag vill färdas riktigt lätt.

Om jag fortfarande är lika nöjd med E-PL2 om några månader säljer jag nog ett eller ett par Canonobjektiv och skaffar Olympus 9-18 och 40-150 (och kanske VF2 om jag saknar sökare). Kameran, dessa två zoomar, 20/1.7 och min gorillapod väger bara ca 1kg(!) tillsammans och borde bli ett perfekt resekit.

Det jag hade läst om Olympus fina JPG-filer stämmer verkligen. Skönt att inte vara tvungen att använda RAW jämt och ständigt. Jag gillar filerna mycket mer än de från Panasonic G1 som jag hade ifjol.

Låter bra det där!
Jag får ta och klämma och känna på den lite när jag får möjlighet till det.
Det jag oroar mig mest för är att jag skulle uppfatta den som plastig, fast den lär vara bättre än föregångaren (som enligt mig kändes rent vidrigt plastig).

Den enda kameran i serien jag har hållit i förut är E-P1 och jämfört med den så är E-PL2 "plastigare", men jag tycker att den känns ganska stabil och OK att hålla i. Jag har dock varit tvungen att stänga av ett par knappar eftersom jag ofta tryckte på dem av misstag (nu funkar det bra), och inmatningshjulet är ingen höjdare. Jag har inte haft tid att läsa manualen så grundligt än, men jag hoppas att det finns nåt annat sätt att ändra bländare, för med hjulet är det så jobbigt (alltför lätt att jag trycker istället för snurrar, och därmed hamnar i nåt annat läge) att jag nästan drar mig för att ändra bländare.

Nu låter jag kanske ganska negativ, men dessa två grejer är det enda jag har funnit att klaga på hittills, och i övrigt gillar jag den verkligen.

Jag rekommenderar alla som funderar på att köpa en att försöka få prova den först, för för vissa kan säkert de saker jag nämnde ovan bli så irriterande att de inte vill ha kameran.

Jag har E-p1 & visst, känslan mot E- pl2 går inte att jämföra. Tycker dock att pl2 är ett grymt lyft jämfört med PL1 som hade en riktigt tråkig kvalitetskänsla i plasten.

För övrigt så håller jag med om att inmatningsringen är mycket bökig, den finns ju på min p1 också men jag har ju en till riktigt bra inmatningsratt också som jag uteslutande använder, ringen är inte bra.

För övrigt så ser pl2 prisvärd ut, p2 är ju att föredra men är väl så dyr tycker jag.

ANNONS