Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E20 vs Sony 717

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir inte klokare av att läsa de mängder av recensioner som finns för digitakamerorna Olympus E20 respektive Sony DSC F717.

Finns det något hos E20 mer än den robusta känslan och SLR-sökare som gör att man skulle välja den framför Sonyn?

E20 lovprisas, men så ser man kommentarer i stil med "hastigheten kanske är väl låg för den här prisklassen" eller "zoom-omfånget är väl kort, men det täcker ju de flesta behov".

Nu är det så att jag har besökt butik, och hållit i båda kamerorna. Sonyn är hjälplöst liten och futtig i förhållande till Olympusen, särskilt för en som är van att hålla i Nikon F90X eller F3+MD4.

Jag blir sugen på Olympus E20, men en röst någonstans säger hela tiden att jag måste vara korkad som lägger flera tusen kronor mer bara för robust känsla och SLR-sökare.

Jag är INTE något proffs eller superentusiast som kan lägga väldigt mycket pengar (ser att många diskussioner här kretsar kring de oerhört dyra digitala systemkamerorna), men jag är van vid robusta kameror. Befinner mig i ett svårartat läge mitt emellan kompaktdiggare och proffsfotograf.

Ni kanske undrar vad det är jag undrar egentligen. Jag vill bara ha lite stöd och hjälp från folk som kanske har en vettig och objektiv uppfattning om båda kamerorna.

Tack på förhand!
/Fredrik Israelsson, Uppsala

Jag är hopplöst partisk åt olympus håll, har själv en E-10 och är nöjd trots alla begränsningar. Den var trots all olympus "proffs" kamera på tiden det begav sig. Och även om den idag känns gammal jämfört med alla nya saker så är det fortfarande en "proffs" kamera.

Om man vill plåta sport, är båda modellerna lika snabba från avtryck till dess att bilden tas?
Hur stor skillnad gör sökaren när man tar bilder på saker som rör sig förhållandevis snabb? Hänger den elektroniska sökaren i Sonyn med?

Har aldrig prövat sonyn, men jag använder just nu min olympus mer än min eos33(har bara ett 50mm, samt ingen diautrusting och massa dia film). Och använder enbart sökaren. Skärmen funkar inte alls nåt bra. Den känns som vilken slr som helst, snabb AF, rätt bra sökare, all info man behöver. Det är bara när man väntar på att bufferten ska tömmas man kommer ihåg att den är digital. Tiden från avtryck till att bilden tas är rätt försumbar, det borde du definitivt kunna få pröva i en affär.

Mitt råd är att se om du kan klämma på båda två under lite praktiska förhållanden. Ta några foton, kolla af, etc.

Sony!

E-20 är tyvär inget vidare, bild och byggkvalitén är väl okej, den senare helt okej. Problemet? Den är hopplöst seg, autofocusen är inget vidare, den äter för mycket batterier och den är fenomenalt seg.

Redan E-10 är enligt mig för seg att spara ner bilderna till minneskortet, det "enda" som skiljer E-20 från E-10 är att det är en extra megapixel samt lite bättre slutartider (med reducerad upplösning..).

Av dom bilderna jag har sett så verkar det som att 717 presterar bättre bilder. Sen är E-20 VÄLDIGT gammal vid det här laget, den fanns ju när jag köpte min E-10 för över 1½ år sedan.

/A

ps: den manuella focusen på e-10/20 är i stort sett värdelös för allt förutom makro.

Känner ni till någon fotoaffär i Stockholm som har båda modellerna inne. Här i Uppsala har jag fått springa mellan Fuju Fotocenter (Olympus) och Allradio (Sony).

På Allradio var servicen inget vidare. Expediten konstaterade att det inte satt något batteri i Sonyn, men gjorde ingen ansats till att skaffa fram något. Jag fick hålla i kameran, men kunde inte prova att ta några bilder.

den där SLR sökaren du pratar om är verkligen ingenting att hänga i granen föresten... det blir mycket gnäll nu men i dagens läge så känns den väldigt föråldrad.

/A - som hellre tar sin f90x :)

Hej.

Jag äger en E10, har förut äget en F505 (första föregångaren till 717) samt lekt med en 717 i cirka en vecka.

Jag är myceklt nöjd med min E10. Tycker i motsats mot vad andra här sagt att fukuseringen fungerar mycket bra. Autofokus i svagt ljus är ju inte det enklaste men det är det ju inte direkt i någon konsument/semiproffskamera. Den manuella fokuseringen tycker jag också fungerar som den ska.
Byggkvalite och känsla är oerhört mycket större i E10 än i 717 enligt mig. Min E10 + blixt har jag utan att oroa mig över axeln jämt. 505/717 fick oftast bo i väskan då jag var rädd att den skulle ta skada av minsta lilla knuff.
Den stora nackdelen med E10 är hastigheten vad gäller att spara bilder. Bufferten blir snabbt full. Dock upplevde jag samma problem med 717.
E10 känns mycket mer proffsig i mina ögon, utseende och byggkvalite. Personligen gör jag en del mindre fotojobb, mestadels pressaker, och när det ibland strular med ackrieditering och tjuriga vakter så brukar det oftast lösa sig bara de får se kameran. Tror inte jag skulle uppleva samma sak med en 717. Nu kanske detta inte är världens största anledning till att köpa en E10/E20. Tycker vidare att sökaren i E20 är oerhört mycket trevligare än vad som finns i 717. Fokusera manuellt i den finns inte en chans enligt mig. (märk väl att jag bvara hade kameran i cirka en vecka. Det går nog att lära sig).

En 717 har sina små fördelar den också, men känns lite mer som en leksak. Lasersikte är lite kul ibland men inget som egentligen ger något enligt mig. Sättet du kan vinkla huset relativt optiken tycker jag om. Dock har du viss del av denna funktion i E20 då du kan flippa skärmen.

Jag skulle helt klart välja en E20. Vägas in i bilden bör ju också vad du får för priser på kamrorna. Blixten till E20, fl40 klarar det mesta jag vill och är en bra investering. å även linserna som ger ett zoomomfång på cirka 28-210 mm.

E-20 är tyvär inget vidare, bild och byggkvalitén är väl okej, den senare helt okej. Problemet? Den är hopplöst seg, autofocusen är inget vidare, den äter för mycket batterier och den är fenomenalt seg.
Ehh, vad hade du för e-20 igentligen....hörde att e-20 fick sämre kritik än e-10an men...... kan hålla med om att den är seg på att spara ner bilder, men så länge jag inte använder skärmen är det inga problem med batterier. Autofocusen är både snabb och relativt säker, den har bara missat på två bilder som jag tagit någonsin. Den är snabb att ta bilden från att jag trycker. Byggkvaliten är kanske inte i still med 1D och 1Ds, men klart bättre än D60, Eos 33, etc. 10D är väl likvärdig. Den kan ha en aning för mycket brus tycker jag ibland, sen inser att jag sitter och tittar på en förstoring motsvarande en a4 eller större, sen finns ju program som neatimage. Och sökaren fungerar utmärkt, den är sämre än den i min Eos33, men det är en klart fullt fungerande optiskt sökare.

ANNONS
Götaplatsens Foto