Annons

Olympus, OM-D EM-5 ii eller iii

Produkter
(logga in för att koppla)

UffeHakan

Medlem
Hallå,

Tänkte hitta ett vädertätat komplement till min PL9. Fotar i natur i alla väder, ibland på skidor, cykel. Nybörjare med ambition att lära sig.

Det finns uppgifter om att M5 iii är lite dåligt byggd och inte håller riktigt för stativ. Stämmer det?Tänkte använda funktioner ibland där kameran är vinklad mot himmel en timme och Highres. mode.

M5 ii verkar vara sämre för rörliga objekt och saknar 4k (finns iofs.i pl9 och iPhone), men är nog bättre byggd. 6000kr billigare. Fotar kidsen på skidor och mtb. Men det handlar kanske om teknik och objektiv också? Jag får inte riktigt till det med PL9 än, men är riktigt nöjd med den.

hälsar
Uffe
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Kolla in en beg om-d e-m1 mkII, den är bra till det mesta.

Den har dock inte handhållet high.res. Stativ gäller då.
 

UffeHakan

Medlem
Tack för svar!

Jag kollade lite på E-M1 ii (den är väl typ begagnad 4000kr billigare än en ny E-M5 iii). Mina tankar om E-M1 ii var väl:

1. Storlek. Den går nog inte in i jackfickor på samma sätt som EM-5? Jag vill ha kameran lättillgänglig vid cykling (mtb, gravel) och skidor. Det blir lite bråttom ibland när bilderna tas. Men det finns kanske lösningar (Thinktank har nån Digital Holster).

2. Lite över min förmåga? Jag håller på och lär mig. Tar stöd av lite scn-modes ibland (saknas såklart på proffs-E-M1ii). Men å andra sidan behåller jag PL9.

Fotar med vädertätat 14-150mm f4-5.6 objektiv samt 17&45mm f1.8.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För skidor så funkar vilken kamera som helst.
Jag sätter på dagens objektiv, hänger den över nacken, stänger jackan o sen ut i backen.
D800 med normalt 24-70/2,8 eller 70-200/2,8.
Bara öppna jackan o upp med kameran o börja skjuta. Ibland stannar jag inte utan vänder mig bara om.
Fast här är det lite fuskat med panorama o en hel del fix från Vemdalen.
172044192_489011335575633_6403535794681368021_n.jpg
 

Stonos

Aktiv medlem
Jag var på väg att köpa en E-M5iii, men så klämde jag på en E-M1 mkII. De låg bättre i handen och har större sökarbild så jag tänkte om. E-M1 mkII är gediget byggd om det är det du är ute efter. Jag skulle rekommendera att du känner på de olika kamerorna innan du bestämmer dig.
 

UffeHakan

Medlem
Gediget byggt, stryktåligt, vädertätat och kompakt micro 4/3 var tanken från början. Något som kan åka i backen och komma igen i värsta fall. Jag är rädd om grejerna men de ska ju användas under mtb-turen och i backen, även under regnskuren.

E-M5 verkade vara rätt storlek, något större än PL9. Men PL9 kan ju komplettera en E-M1 ii också.

Och det är kanske klokt att känna på E-M1 & E-M5 Har ingen handlare i närheten med Olympus just nu. En Scandinavian photo-demo butik finns, men har ingen Olympus inne.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du behöver klämma på kamerorna och känna efter hur de ligger i handen. Jag har små händer men tycker ändå att 5:an är plågsamt jobbig att hålla i utan att det känns som om man ska tappa den om man har ett lite rejälare objektiv på. Köpte den som andrakamera till 2 MKII men 5:an har usel AF också så den ligger och dammar mesta tiden. 2:an har så mycket bättre grepp och går även att använda med en hand tillsammans med objektiv som inte är stora. Har du normalstora händer så är det inget att fundera på enligt mig.Det finns dock grepp till 5:an som gör att kameran känns lite bättre att hålla i.
 

UffeHakan

Medlem
Tack för kloka svar. Jag håller i pengarna lite och väntar in nästa tillfälle jag är utsocknes och kan besöka Olympus-butik minst två timmar bort. Om inte annat så också för att få en känsla för stativ-fästet på M5 iii, om man kan köra den på stativ i en timme vinklad mot himmel.

Men två korta funderingar:

- Inlärningskurvan på E-M1 ii vs EM-5 iii för en nybörjare? Jag använder lite scn-modes ibland - t.ex. för att frysa rörelse med panorering. M1 ii verkar vara lite mer för proffs och kräva mer av användaren. Visserligen vill jag gärna utvecklas med fotograferingen också, men jag börjar från låg nivå och vill gärna att det ska fort ibland utan funderingar. Har köpt och läst "Fotoskolan" del 1 och 2 i alla fall =) Och kört lite Live-time och Live-comp nu det sista.

- Antal exponeringar på en beg. kamera? Är 100 000st lite för många?

Just nu kostar beg E-M1ii typ 7000kr, oklart hur många exponeringar. M5iii ligger på 11000kr. Öppet köp över nätet känns lite B mot fotobutikerna. Annars hade jag kanske kört det.
 

gorred

Aktiv medlem
För vad det kan vara värt: Jag har både EM1 mk II och EM 5 mk III. De används i olika sammanhang, kompletterar varandra och fungerar perfekt i respektive. EM5:an har jag med mig i mitt vardagsfotograferande, och som andrakamera, den är mångsidig och behändig och där kör jag med de mindre objektiven,; 17/1,8, 25/1,8 etc. EM1:an använder jag för lite mer "seriös", eller snarare målinriktad fotografi, typ natur, porträtt, fiskeresorna etc. Här har jag de lite större objektiven; 12-40/2,8, 40-150/2,8, 12-100/4, 45/1,2 etc. Två utmärkta kombon, med olika kameror som ändå känns väldigt lika på något sätt.
Jag tycker personligen att Olympus EM - kameror är rätt så lätta att hantera, oaktat de har en mängd finesser (som man inte behöver använda hela tiden). I mina ögon är bägge kamerorna perfekta att växa med som fotograf, det går att använda dem med de "enkla" inställningarna, så kan man successivt börja utforska alla möjligheter efter hand. Inlärningskurvans lutning kan man ju bestämma över själv i någon mån. Jag tycker inte att man ska vara rädd för att kameran skulle vara för avancerad.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du behöver klämma på kamerorna och känna efter hur de ligger i handen. Jag har små händer men tycker ändå att 5:an är plågsamt jobbig att hålla i utan att det känns som om man ska tappa den om man har ett lite rejälare objektiv på. Köpte den som andrakamera till 2 MKII men 5:an har usel AF också så den ligger och dammar mesta tiden. 2:an har så mycket bättre grepp och går även att använda med en hand tillsammans med objektiv som inte är stora. Har du normalstora händer så är det inget att fundera på enligt mig.Det finns dock grepp till 5:an som gör att kameran känns lite bättre att hålla i.
Har du verkligen testat AF på just mark III varianten av E-M5? Just gen III av den har fas-AF (PDAF) precis som E-M1 serien alltid haft och som de var ensamma om till just E-M5 III kom (E-M5 och E-M5 II hade båda enbart CDAF - kontrast AF som är seg ffa vid rörliga motiv).

Däremot, Om andra säger, man behöver klämma på dem. Då jag hade Oly var E-M1 den enda som funkade då knapparna på alla andra var för billiga och för nära varandra. Men alla är olika.
 

UffeHakan

Medlem
E-M5 III borde väl ha bra AF? Många verkar helnöjda med den.

Får tacka för era svar. Jag har betydligt färre frågetecken nu inför "klämningen" i butik och är öppen för båda kamerorna defintivt nu.

Däremot - det här med stativfästet på M5 iii. Är nojan överdriven kring M5:s bottenplatta och sprickor pga stativanvändning? Jag kommer inte använda PD-Clip, men däremot längre stunder på stativ i olika vinklar. Extragrepp känns inte så aktuellt, då är man storleksmässigt uppe på E-M1 nivå ändå.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du verkligen testat AF på just mark III varianten av E-M5? Just gen III av den har fas-AF (PDAF) precis som E-M1 serien alltid haft och som de var ensamma om till just E-M5 III kom (E-M5 och E-M5 II hade båda enbart CDAF - kontrast AF som är seg ffa vid rörliga motiv).

Däremot, Om andra säger, man behöver klämma på dem. Då jag hade Oly var E-M1 den enda som funkade då knapparna på alla andra var för billiga och för nära varandra. Men alla är olika.
Vet att MK-III är en helt annan sak. Menade mk-II. Borde varit tydligare.
 

UffeHakan

Medlem
Slog till på demo-ex av vad jag trodde var E-M1-iii på butiks hemsida, men på kvitto stod M1 ii. Priset passar M1ii, det var väl lite för bra kanske. Blir kul att testa kameran oavsett vilken det blir. 14-150mm mk ii och 17/45mm F1.8 kommer att sitta på den nu i början.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker inte att E-M1 III har så mycket bättre specifikation att det motiverar det rätt mycket högre priset mot E-M1 II. I stort sett är det lite bättre bildstabilisering och något mer fräsig ögon-AF som skiljer.
 

UffeHakan

Medlem
Lämnade tillbaks M1ii. Den var lite för stor, tung och PRO. Köpte en M5iii istället i samma butik. 160g lättare (inte mycket men ändå) och smidigare storlek. Ladda med USB och använda samma batterier som min pl9 var plus också. Jag är helnöjd efter två veckor, även om det var korkat sett till pris. Kamera i hölster på bälte när kör cykel på grus och i skog funkar utmärkt.
 
ANNONS