Annons

Olympus PEN E-PL1

henq

Aktiv medlem
Lite OT: Visst är nog E-PL1 skarpare med sitt svagare AA-filter men jag tror inte jämförelsen gör E3:an rättvisa.

E-PL1 har 50mm (Olys bästa objektiv) på F5.6 (skarpaste bländaren) och vinkelskivan är framflyttad från väggen för att hamna mer i skärpeplanet.

E-3 däremot är på 48mm tagen med 12-60/2.8-4 på F8. Visst är 12-60 bra men kan knappast konkurrera med makrot, speciellt inte på F8.

I vart fall har E-PL1-bilden jäkligt fin verklig upplösning!
 

ma59

Aktiv medlem
Lite OT: Visst är nog E-PL1 skarpare med sitt svagare AA-filter men jag tror inte jämförelsen gör E3:an rättvisa.

E-PL1 har 50mm (Olys bästa objektiv) på F5.6 (skarpaste bländaren) och vinkelskivan är framflyttad från väggen för att hamna mer i skärpeplanet.

E-3 däremot är på 48mm tagen med 12-60/2.8-4 på F8. Visst är 12-60 bra men kan knappast konkurrera med makrot, speciellt inte på F8.

I vart fall har E-PL1-bilden jäkligt fin verklig upplösning!
Detta är intressant:
Ifall de flyttat "disken" så den inte har samma placering i djupled vid aktuella och kommande kameratester som vid äldre tester är ju iaf just den delen av testbilden inte särdeles jämförbar kamera <> kamera (= mellan test med gamla och nya placeringen av disken)
Detta oaktat evt skillnad i använt objektiv och i använd bländare, vilka borde påverka resultatet mindre än omplaceringen.

Sen är det väl ändå så (?) att EP-L1 har samma bild"pipeline", AA-filter > sensor > processor etc, som EP-1/EP-2...så bildkvaliteten från den nya borde rimligen inte förvåna någon...
 
Senast ändrad:

Knight Palm

Aktiv medlem
Lite OT: Visst är nog E-PL1 skarpare med sitt svagare AA-filter men jag tror inte jämförelsen gör E3:an rättvisa.

E-PL1 har 50mm (Olys bästa objektiv) på F5.6 (skarpaste bländaren) och vinkelskivan är framflyttad från väggen för att hamna mer i skärpeplanet.

E-3 däremot är på 48mm tagen med 12-60/2.8-4 på F8. Visst är 12-60 bra men kan knappast konkurrera med makrot, speciellt inte på F8.

I vart fall har E-PL1-bilden jäkligt fin verklig upplösning!
Tack för klarsynt analys!
Gamla E-3'an får då fortsätta ett tag till!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
E-3 är den smidigaste av de miljötätade kamerorna på marknaden med tillhörande objektivutbud, även K7 betraktat. ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 & EC-14/EC-20 parat med en E-3 är ett alldeles utomordentligt redskap för telefoto.

Det ena utesluter dock inte det andra, tack vare att kamerahus och objektiv är ömsesidigt utbytbara.

Därför så blir PEN ett alldeles utmärkt redskap vid kortare brännvidder, t.ex. med nya vidvinkelzoomen 9-18mm, eller tillsammans med några av pancake-objektiven.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kan man kalla detta kameran "kompakt"? Passar den i fickan?
Ja, det kan man kalla den. Jag äger en röd. Den är tunnare än kompaktkameran Canon G-10 och lägre men några mm bredare. D v s om vi bara snackar kamerahus.

Med bifogad kitzoom (14-42) blir ju läget lite annorlunda. Kommer att skaffa en pancakeglugg till den framöver. Då är den definitivt fickvänlig.

Dessutom är inte 14-42 speciellt kul i läge över 35mm.

Skaffade den för att ha en bra "tamedkamera" med större sensor och bättre högisoegenskaper än vanliga kompakter.

Bildstabiliseringen är riktigt bra och blixten förvånansvärt användbar. AF förvånansvärt snabb och pricksäker.

Har dock inte kunnat utvärdera rawfilerna ordentligt då medföljande programvara inte känns speciellt bra och CS4 Camera Raw har ännu inte fått någon uppgradering som känner igen filformatet.

Jag gillar den verkligen i alla fall. De slår min Canon G10 med hästlängder vad gäller brus och bra teckning i högdagrarna. Att kamerahuset är av metall "all over" känns helrätt

Pris med med kitoptik hos Cyber: 5.990:-

PS. Har aldrig haft Olympus tifdigare. Kör vanligtvis med Canon 5DMkII och andra FF-dslr.
 

Bilagor

JonasMattebo

Ny medlem
Vilka kompakta objektiv passar till E-PL1:an?

Jag kände på en E-PL1 på Mediamarkt igår, och autofokusen är definitivt snabbare än Olympus Pen-1 eller vad den heter. Jag är rätt sugen på att skaffa en, men tycker att objektivet känns för stort.

Om man skulle vilja ha en E-PL1 med ett kompakt "pannkaksobjektiv", vad finns det för alternativ då? Jag är inte kunnig inom foto så jag är osäker på hur jag kan kolla vilka objektiv som passar till den.
 

janne_145

Aktiv medlem
Jag kände på en E-PL1 på Mediamarkt igår, och autofokusen är definitivt snabbare än Olympus Pen-1 eller vad den heter. Jag är rätt sugen på att skaffa en, men tycker att objektivet känns för stort.

Om man skulle vilja ha en E-PL1 med ett kompakt "pannkaksobjektiv", vad finns det för alternativ då? Jag är inte kunnig inom foto så jag är osäker på hur jag kan kolla vilka objektiv som passar till den.
Med rätt adapter kan du sätta på vilket objektiv du vill. Adaptrar finns på ebay men tänk då på att du endast kan fokusera manuellt då. Kommer komma ut mer objektiv detta år som du kan fokusera med. Håll koll på http://43rumors.com/
Jag har en E-PL1 och jag e supernöjd!
 

Thomas_A

Aktiv medlem
Köpte en E-PL1 igår. Har testat den idag. I bra ljus är autofokusen helt ok men hänger inte med Panasonics GF-1. Objektivet är dock ett av de sämre vad gäller AF. I dunklare omgivningar verkar det sämre och ibland sätter inte alls fokus. Använder manuell fokus då. Har fn.knappen som växlare mellan AF. Bildkvalitet väldigt bra, artfilter kul sak.

Beställde 20 1.7 också, vilket troligen är den som kommer att bli mitt huvudobjektiv.

Funderar sedan komplettera med en 14-150 zoomen och ev 9-18.

T
 

Thomas_A

Aktiv medlem
AF är helt ok för mina behov. Men 20 mm Pana är faktiskt långsammare ffa vid ljusa förhållanden pga av tid för nedbländning.

Vid f1.7 är fokustiden relativt snabb, ment kitlinsen är snabbare överlag.

Låter bra på ett sätt då kommande objektiv är ännu snabbare.

Använder fn till MF/AF och film record til byte från face detection till centervägd mätning. Fungerar bra faktiskt.

Bildkvalitet är super.

T
 

janne_145

Aktiv medlem
Jag har blivit sucker på manuell fokus efter köpt adapter samt 50mm 1.8 :D. Sitter å väntar på ett tele nu som ger mig 600mm. Samt ett på 135mm som ger mig 270mm. Kitobjektivet sitter typ aldrig på längre.
 

Thomas_A

Aktiv medlem
Har mätt lite grovt på fokustid mm.

Kitlobjektiv ca 0.8 s, Shot to shot tid, ca1.4 s

Panasonic 20 mm 1.7 ca 0.6-0.7 s. Shot to shot tid, ca 1.3 s

Detta är dock objektiv utan intern fokusmekanism, dvs de långsammaste av alla.

Jämfört med GF1 så är det nästan dubbel så lång tid jämfört med sin egen zoomkitlins som ska ha en intern fokusmekanism. De nya Olympusobjektiven ska ju ha intern fokusmekanism också. Ska försöka köpa dessa vid tillfälle.

T
 
ANNONS