0ddish skrev:
För och nackdelar med system- och kompaktkamera? Så kommer jag vinna så mycket i kvalité att det är värt att köpa en systemkamera..
Ibland tar brorsan bättre bilder med sin 4 Mpix Canon A80, än vad jag åstadkommer med min 8Mpix Olympus E-300. SP-320 kan även ta RAW format, så bilderna från en kompaktkamera har förutsättningar att bli mycket bra.
Själv uppskattar jag vidvinkel för landskapsbilder, där många megapixels kan komma till nytta för bättre detaljupplösning, t.ex. min E-300 ger bättre möjligheter för landskapsbilder än brorsans A80. (Kompaktkameran har dock lite bättre möjligheter till Panorama Stitching)
Brorsan kan enkelt stoppa ner sin kamera i jackfickan, medan jag behöver en ryggsäck för mitt vidvinkel- tele- och makro-objektiv, varav ett av objektiven sitter på kamerahuset. Kanske jag även tar med ett extra batteri, en extern blixt samt ett monopod-stativ dessutom.
Vad är väsentligast för dig? Att uppleva naturen för stunden, eller att även fota och ta med många fina bilder hem? Det senare alternativet kostar förmodligen mer pengar för prylarna i inköp.
Har man hamnat här på Fotosidan, så är man förmodligen fotointresserad, så jag skulle därför rekommendera en systemkamera. Men se till att du experimenterar en hel del med den, innan du ger dig iväg på resan. Trevlig resa!