Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag tyckte det var lika bra att starta en ny tråd för dem som har fått sina E-M5 och har tips eller frågor kring kameran.
Idag kom min kamera äntligen! Jag sitter nu och går igenom inställningarna.

En mysko sak som jag har upptäckt redan är att man kan stänga av och på de fyra visningslägena som kan visas i sökaren men när jag trycker på INFO-knappen cyklar kameran ändå igenom alla fyra lägena, trots att jag har stängt av alla utom ett eller två. Vad är då avstängningen till för?
 

dsp

Medlem
Bra tråd.
Fick nyss ett sms att min kamera ligger och väntar på mig på posten...
Kommer säkerligen att ha lite frågor framöver :)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Mina knappinställningar:

Fn2: Multifunktion, som ger tillgång till focus assist (förstorad bild), vitbalans, kurvor, bildformat. Denna ger normalt direkttillgång till focus assist som växlar mellan normal fokuspunkt, liten fokuspunkt och förstorad bild. Ett långtryck växlar tillbaka till normal fokuspunkt. Det läget är tyvärr det enda där hög- och lågdagerblinkisarna fungerar, så ett långtryck aktiverar den funktionen om den inte är aktiv.

Rec: AEL/AFL En tryckning ger enstaka AF i MF-läget

Fn1: växlar permanent mellan MF och AF

Pil höger: drive mode

Pil ner: ISO

Flyttning av fokuspunkten görs med pekskärmen. Detta aktiverar också den minsta AF-punkten. Genom att peta på fingerikonen till vänster på skärmen växlar kameran till läget där en petning på skärmen både sätter AF-punkten och utlöser slutaren.

Detta känns riktigt smidigt, faktiskt.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
För de som inte redan läst den så finns det en bra genomgång på Dpreview.

dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5

Bra tips där. Speciellt är att få igång superkontrollpanelen med touch.

Glöm inte heller att slå på IS så det även är aktivt när du har avtryckaren halvvägs nedtryckt. Märkte rätt snabbt att den inte var inställd för det i grundutförandet.

:)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Bra tips där. Speciellt är att få igång superkontrollpanelen med touch.
Min tror jag reagerade på touch utan att jag ändrade något. Det är riktigt smidigt att bara peta på den inställning man vill ändra och sedan göra ändringen med ratten runt avtryckaren.
Jag gillar också att ratten runt avtryckaren bläddrar bild i visningsläget. Det är smidigare än att svepa med fingret på skärmen. Förstoring görs med den bakre ratten i visningsläget. Och då är det så fiffigt att förstoringen alltid görs runt den valda fokuspunkten, som kameran alltså kommer ihåg för varje bild.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag hängde på mitt DZ 50-200/2,8-3,5 mk I och det funkar ju riktigt fint!
Visst tar själva fokuseringen lite tid men eftersom det går så snabbt att välja fokuspunkt osv, så är man rätt snabbt till skott ändå. Och bilderna blir snuskigt fina! Det verkar inte vara något fel på fokuseringens exakthet i alla fall.
 

cango

Avslutat medlemskap
Mina knappinställningar:

till focus assist (förstorad bild), vitbalans, kurvor, bildformat. Denna ger normalt direkttillgång till focus assist som växlar mellan normal fokuspunkt, liten fokuspunkt och förstorad bild.
en OT fråga: "focus assist" är det samma sak som Nex-systemets "focus peaking" (tror inte det) men hur skiljer de sig?

sen en till fråga: det du beskriver att Fn-knappen gör - ser du allt detta i evf:en eller skärmen (eller både och/kan välja?
Tack.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
en OT fråga: "focus assist" är det samma sak som Nex-systemets "focus peaking" (tror inte det) men hur skiljer de sig?

sen en till fråga: det du beskriver att Fn-knappen gör - ser du allt detta i evf:en eller skärmen (eller både och/kan välja?
Tack.
Nej, focus assist är att bilden förstoras vid fokuspunkten.

Med Fn-knappen antar jag att du menar Fn2. Ja, det syns både på skärmen och i sökaren, (den som för tillfället visar sökarbilden).
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Uppdatering av firmware

Det medföljer ett program på CD:n för att uppdatera kamerans firmware. Det installeras automatiskt när man väljer att installera Viewer 2, som också ligger på skivan.

Instruktionerna när man kör uppdateringsprogrammet nämner inget om att man ska slå på kameran, bara att man ska koppla in USB-kabeln. De tycker kanske det är självklart, men när man uppdaterar en del mobiltelefoner ska man faktiskt inte slå på enheten först.
Man ska också låta USB-anslutningen i kameran stå kvar i lagringsläget, vilket väl inte känns helt logiskt.
Min kamera visade sig ha firmware 1.1 installerad från fabriken. Det är den senaste versionen för närvarande.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Usch, nu regnar det och åskan går. Men i förmiddags sken solen och då åkte jag till Scandalian Photo för att titta på en liten väska som bara rymmer min E-M5 med tre fasta gluggar och som får plats i facket under sadeln på Vespan.

Det blev en Lowepro ILC Classic 100.
Den väskan är inte stor men den har tre fack. De flesta andra småväskor hade bara ett eller två fack och verkar vara gjorda för en större kamera och ett enda extra objektiv.
Det största facket i min nya väska rymmer kameran med objektiv, det mellanstora rymmer ett långt eller två korta objektiv och det minsta rymmer ett eller två pannkaksobjektiv eller något annat tillbehör. Normalt har jag 45/1,8, 12/2,0 och 20/1,7 med mig. Behöver man inte komma åt allt snabbt går det faktiskt att få i ett 45-150 eller annat mindre tele förutom de tidigare nämnda objektiven. Behöver man mer när man fotar kan man ju bära kameran med ett objektiv runt halsen och då går det att få med ytterligare något i väskan.

Sedan tidigare har jag en Lowepro Stealth Reporter D200AW som jag köpte som en liten väska för min E-1/E-3 men som nu rymmer hela m4/3-utrustningen med blixtar och allt. Den funkar också bra som handbagage när man flyger. På nästa resa tar jag nog med mig båda, så jag kan använda den lilla när jag knallar runt och fotar på resmålet.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Nyss provade jag kameran med mina trådlösa blixtar (2 st Metz 48 AF-1). Det gick bra men av någon anledning blir exponeringen med blixtljus väldigt låg. Jag var tvungen att dra upp blixtkompenseringen i super-kontrollpanelen till +2,0 för att få vettiga inställningar i blixtfjärrstyrningspanelen.
Ska man använda trådlös blixt måste man först aktivera blixtfjärrstyrningspanelen i kamerans inställningsmeny 2. Sedan kan man växla mellan super-kontrollpanelen och blixtpanelen med Info-knappen.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Nyss provade jag kameran med mina trådlösa blixtar (2 st Metz 48 AF-1). Det gick bra men av någon anledning blir exponeringen med blixtljus väldigt låg. Jag var tvungen att dra upp blixtkompenseringen i super-kontrollpanelen till +2,0 för att få vettiga inställningar i blixtfjärrstyrningspanelen.
Ska man använda trådlös blixt måste man först aktivera blixtfjärrstyrningspanelen i kamerans inställningsmeny 2. Sedan kan man växla mellan super-kontrollpanelen och blixtpanelen med Info-knappen.
Ursäkta intrånget i tråden, men precis så uppför sig min E-PL2 med en Dörr DAF42 också. Just med +2 i blixtkompensation så blir exponeringen bra. Kan det vara något Olympus m43 specifikt eller en tillfällgihet att både OMD och EPL2 funkar så med Metz/Dörr?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Ursäkta intrånget i tråden, men precis så uppför sig min E-PL2 med en Dörr DAF42 också. Just med +2 i blixtkompensation så blir exponeringen bra. Kan det vara något Olympus m43 specifikt eller en tillfällgihet att både OMD och EPL2 funkar så med Metz/Dörr?
Jag tror inte det är specifikt för Metz, för jag har läst i andras recensioner att blixtbilderna blir mörka och att man måste kompensera en hel del. Med min E-3 (och samma blixtar) får jag också kompensera för det mesta, men det är minst ett EV-steg mindre.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Usch, nu regnar det och åskan går. Men i förmiddags sken solen och då åkte jag till Scandalian Photo för att titta på en liten väska som bara rymmer min E-M5 med tre fasta gluggar och som får plats i facket under sadeln på Vespan.

Det blev en Lowepro ILC Classic 100.
Den väskan är inte stor men den har tre fack. De flesta andra småväskor hade bara ett eller två fack och verkar vara gjorda för en större kamera och ett enda extra objektiv.
Det största facket i min nya väska rymmer kameran med objektiv, det mellanstora rymmer ett långt eller två korta objektiv och det minsta rymmer ett eller två pannkaksobjektiv eller något annat tillbehör. Normalt har jag 45/1,8, 12/2,0 och 20/1,7 med mig. Behöver man inte komma åt allt snabbt går det faktiskt att få i ett 45-150 eller annat mindre tele förutom de tidigare nämnda objektiven. Behöver man mer när man fotar kan man ju bära kameran med ett objektiv runt halsen och då går det att få med ytterligare något i väskan.

Sedan tidigare har jag en Lowepro Stealth Reporter D200AW som jag köpte som en liten väska för min E-1/E-3 men som nu rymmer hela m4/3-utrustningen med blixtar och allt. Den funkar också bra som handbagage när man flyger. På nästa resa tar jag nog med mig båda, så jag kan använda den lilla när jag knallar runt och fotar på resmålet.
Är inte din Lowepro ILC Classic 100 lika liten/stor som min Lowepro Nova 140 AW?

Jag köpte en Lowepro Nova 140 AW Som rymmer: E-P3 med 14-150, Pan 20 1,7, Oly 12 2,0, 45 1,8.
Liten och bra för kortare turer. Är så liten att den går ned i en vanlig Ryggsägg man har på stan.

Sen har jag ThinkTank Change up Vilken rymmer allt detta samt mobilen, handhållen GPS (Garmin GPSMap 60CXs och min surfplatta. Mitt lilla paraply kan jag trycka ned i ett av sidofacken på väskkanten.

Sedan tidigare har jag en Loewpro Stealth Reporter D200 AW som jag inte haft användning för på många år sedan fotoutrustningen växte men som nu kan komma till användning igen då de stora DSLR-grejerna i stort sett är avyttrade.

Troligen kommer ThinkTank Change up användas oftare än Loewpro Stealth Reporter D200 AW då den dels är lite mindre, dels passar m/43 bättre. Kommer dock ha kvar båda.

I en vanlig rycksäck man har på stan passar Lowepro Nova 140 AW bäst då det bara är att trycka ner den rakt ned och vid sidan om den i ryggsäcken kör man ner en vattenflaska och ett paraply samt sufrplatta vid sidan om. Så gjorde jag å senaste Maltaresan.

Få väl se vilken väska som blir met använd den dagen OM-D införskaffas..
 
Senast ändrad:

Agent00soul

Aktiv medlem
Kom just in från ett trädgårdsparty och är en aning slirig. Har kollat igenom bilderna och kan snabbt konstatera en sak:
OM-D är en dröm för mingelpartys, tack vare touch-funktionen som fokuserar och fyrar av slutaren när man petar på skärmen. Man kan jobba med kort skärpedjup och får ändå lekande lätt huvudpersonen knivskarp, oavsett var han/hon befinner sig i bilden. Och det går blixtsnabbt. Och eftersom fingret aldrig är i närheten av avtryckaren och ögat långt från sökaren, märker folk inte att de blir fotograferade. Vilket naturligtvis ger den rätta avspända partykänslan på bilderna.
 

FransGlans

Aktiv medlem
har inte själv om, men ep3. och jag antar att dom delar en del samma interface. och en viktig sak tycker jag är att ändra picture style i kamerans bildvisnings läge. för på ep3an så är det vivid i default, vilket innebär att bildrna blir extra färgstarka. bättre att ändra till natural!

bra å känna till!

//GG
 

Agent00soul

Aktiv medlem
har inte själv om, men ep3. och jag antar att dom delar en del samma interface. och en viktig sak tycker jag är att ändra picture style i kamerans bildvisnings läge. för på ep3an så är det vivid i default, vilket innebär att bildrna blir extra färgstarka. bättre att ändra till natural!

bra å känna till!

//GG
Ja, det är sant. Jag kör med Muted nu, men det är inte stor skillnad mellan Muted och Neutral. Dessutom kan man finjustera kontrasten inom dessa inställningar.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Tips för närsynta

Jag har ju under tre år vant mig vid min E-P1, som saknar sökare, men jag använder fortfarande bildskärmen mycket oftare än sökaren på min E-M5.
Det beror kanske också på att jag är närsynt och behöver glasögon för att se på långt håll. Då är frågan alltid om man ska ställa in dioptern på sökaren för att se med eller utan glasögon.
Jag kan till min besvikelse konstatera att utomhus i solljus är sökaren inte nämnvärt ljusstarkare än bildskärmen när jag tittar i den med glasögon. Och då har jag ändå skruvat upp sökarens ljusstyrka en del.
Det är alltså inte mycket lättare att se motivet i sökaren än på skärmen vid starkt solljus. Anledningen är antagligen att ögat påverkas av ströljus som läcker in när man har glasögonen på. Tar jag av mig glasögonen och ställer in dioptern för det, blir det klart lättare att se sökarbilden även i starkt solljus.
Min lösning blir därför att alltid använda sökaren utan glasögon. Skärmen på kamerans baksida kan jag se genom att titta under glasögonbågen, eftersom jag har valt ett par smala bågar som underlättar detta. Ska jag titta i sökaren lyfter jag först upp glasögonen i pannan, innan jag sätter sökaren mot ögat. Glasögonbågen vilar nu mot kamerans ovansida och faller ned i rätt läge när jag tar kameran från ögat.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Min lösning blir därför att alltid använda sökaren utan glasögon. Skärmen på kamerans baksida kan jag se genom att titta under glasögonbågen, eftersom jag har valt ett par smala bågar som underlättar detta. Ska jag titta i sökaren lyfter jag först upp glasögonen i pannan, innan jag sätter sökaren mot ögat. Glasögonbågen vilar nu mot kamerans ovansida och faller ned i rätt läge när jag tar kameran från ögat.
Jag köpte till ett nytt "gummibakstycke" till sökaren. Det är större och djupare vilket gör det lättare att se sökarbilden i solljuset och med glasögon. Köpte min på Scandinavian Photo för två-tre hundra.
 
ANNONS