Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Om nu olyckan är framme?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
En liten fråga om jag nu skulle ha med kameran till en stor olycksplats eller något som alla Sveriges dags tidningar skulle vilja ha kort på.

Om jag nu är först på platsen för händelsen, hur får jag ut bilderna till tidningarna på enklast och snabbast möjliga sätt? Samt hur gör jag med priserna?

Ringer jag dom eller skickar jag e-post, eller använder jag mig av en bildbyrå? Det är ju inte alla som är anslutna till en bildbyrå.

Om nu olyckan är framme?

Ring....

...ring...bara du slog en signal.
Använd telefonen.

Berätta vad du har för bilder. Är de intresserade får du reda på alla detaljer kring hur bilden/bilderna ska skickas etc.

När det gäller priser är det som vanligt en djungel. Tror man att man har en tidning "på gaffeln" för vidare samarbete kan det ju faktiskt löna sig att ligga lite lågt med priset.

Men priset avgörs i de flesta fall av vilken typ av bild man har att sälja, är den tillräckligt unik så pröjsar man.

Å andra sidan är det lite upp till dig också. Alltså angående priset.

Men skall man kontakta flera tidningar eller bara en? Man kan väl inte sälja samma bild till olika tidningar? eller har jag fel?

Säg om man har tagit 40 bilder, kan man då sälja några till tidning a, sen några till tidning b.

Det kan du väll göra, det är dina bilder, tidningen kan ju inte få ensamrätt på bilden om de inte betalar dig för det.

appel79 skrev:
En liten fråga om jag nu skulle ha med kameran till en stor olycksplats eller något som alla Sveriges dags tidningar skulle vilja ha kort på.

Om jag nu är först på platsen för händelsen, hur får jag ut bilderna till tidningarna på enklast och snabbast möjliga sätt? Samt hur gör jag med priserna?

Ringer jag dom eller skickar jag e-post, eller använder jag mig av en bildbyrå? Det är ju inte alla som är anslutna till en bildbyrå.

Om nu olyckan är framme?

Ring e de enklaste, telenr står i tidningarna. Eller om det är av nationellt värde på bilden, pressensbild eller en dylik bildbyrå.
Priset= BLF´s prislista.

Ilkka yrkesman inom foto!

ANNONS
Götaplatsens Foto