Annons

Om objektiv - Dags att ta kineserna på allvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vi kan ställa krav på Kina för att få exportera till den fria världen. Om vi bara låter Kina ta över världen ekonomiskt kommer vi att få lida.
Lite sent att tänka på det nu. Den skadan är redan skedd. Det har varit fullständigt oemotståndligt för västerländska företag att exploatera billig kinesisk arbetskraft och flytta hela sin fysiska produktion till den och med det tappade man kontrollen över den fysiska delen av ekonomin. Ytterst har denna billiga arbetskraft blivit tillgänglig till en kostnad som endast varit möjlig genom förtrycket den utsatts för.

Tanken var möjligen att man ändå skulle kunna behålla kontrollen över arbetsfördelningen då ju väst till en början satt på "know how" och finanskapitalet men idag har kineserna ackumulerat eget kapital och de behöver inte längre kopiera västerländsk teknik för den har de redan tillägnat sig för länge sedan genom att tvinga av västerländska företagen deras "know how" mot att få verka i landet. Nu utvecklar de sin egen teknik. och det är istället väst som får kopiera kinesisk teknik som exv. med 5G och "safe cities"-övervakningstekniken.

Kina är därigenom något helt annat att ta sig an än det underutvecklade Ryssland.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den diskussionen hör kanske inte hemma i en tråd som handlar om kvaliteten på kinesiska objektiv ...
Jag startade tråden och jag har inte alls tänkt mig några intellektuella begränsningar i den. Just priserna är en del av hela paketet och det hålls ytterst ner av bajonetterna på soldaternas gevär och jag antar att det är just det som fick Per att skriva det han gjorde. I sak håller jag med Per men tror inte hans rekommendation fungerar längre. Att göra som han föreslår skulle vara ett ekonomiskt självskadebeteende av stora mått. I Kinas fall handlar det inte bara om råvaror som mineraler, olja och gas utan om precis allt.
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Vi kan ställa krav på Kina för att få exportera till den fria världen. Om vi bara låter Kina ta över världen ekonomiskt kommer vi att få lida.
Det finns ett avtal mellan EU och Kina som innehåller skrivningar om intellektuella rättigheter, öppenhet om offentliga stöd till företag och hållbarhet (inklusive arbetsmiljö).
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Var kan man läsa avtalstexten?

Finns det någon oberoende undersökning om hur bra avtalet efterlevs?

Tillåter avtalet tvångsarbete i Sinkiang?
 

jphotog

Aktiv medlem
Var kan man läsa avtalstexten?

Finns det någon oberoende undersökning om hur bra avtalet efterlevs?

Tillåter avtalet tvångsarbete i Sinkiang?
Avtalet reglerar vad handelspartners måste uppfylla. Alla vidrigheter som Kina håller på med som stat måste tas upp på politisk nivå.


 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns ett avtal mellan EU och Kina som innehåller skrivningar om intellektuella rättigheter, öppenhet om offentliga stöd till företag och hållbarhet (inklusive arbetsmiljö).
Visst, avtal är ju bra om de accepteras. DN hade en storartikel för något år sedan om elektronikindustrin i Guangzhou eller Kanton som det tidigare hette på svenska och det jag kommer ihåg från den var just bristen på respekt för immateriella rättigheter som de intervjuade gav uttryck för. Man såg det som sin självklara rätt att kopiera andras "know how" oavsett om det fanns avtal, patent eller inte.

Därmed inte sagt att Kina officiellt inte skulle bry sig för det gör de och har stora skäl att göra så eftersom de redan 2011 för mer än 10 år sedan gick om alla andra länder i världen när det gäller patentansökningar. Nu är det Kina och inte bara väst som kommer kunna tjäna stora pengar på licenser och rojalties.

Flest patentansökningar från Kina
PUBLICERAD 2011-12-21 (DN min anm.)
Kina passerar i år USA och Japan och blir det land som lämnar in flest patentansökningar, enligt en rapport från Thomson Reuters.

Några siffror för 2011 ges inte, men 2015 väntas antalet kinesiska patentansökningar uppgå till cirka 500 000, jämfört med 400 000 från USA och 300 000 från Japan.
 

acke

Avslutat medlemskap
Visst, avtal är ju bra om de accepteras. DN hade en storartikel för något år sedan om elektronikindustrin i Guangzhou eller Kanton som det tidigare hette på svenska och det jag kommer ihåg från den var just bristen på respekt för immateriella rättigheter som de intervjuade gav uttryck för. Man såg det som sin självklara rätt att kopiera andras "know how" oavsett om det fanns avtal, patent eller inte.

Därmed inte sagt att Kina officiellt inte skulle bry sig för det gör de och har stora skäl att göra så eftersom de redan 2011 för mer än 10 år sedan gick om alla andra länder i världen när det gäller patentansökningar. Nu är det Kina och inte bara väst som kommer kunna tjäna stora pengar på licenser och rojalties.

Flest patentansökningar från Kina
PUBLICERAD 2011-12-21 (DN min anm.)
Kina passerar i år USA och Japan och blir det land som lämnar in flest patentansökningar, enligt en rapport från Thomson Reuters.

Några siffror för 2011 ges inte, men 2015 väntas antalet kinesiska patentansökningar uppgå till cirka 500 000, jämfört med 400 000 från USA och 300 000 från Japan.
Ja, fast hur mycket säger statistik i absoluta tal? Kineserna är ju väldigt många. Det vore konstigt om de inte låg i topp.
Tittar man per capita så ser det helt annorlunda ut. Då är Schweiz och Sverige i topp. Kina och USA kommer långt ner på den listan.

Vi ska också komma ihåg att det är skillnad på patentansökningar och beviljade patent. Dessutom blir en stor del av de beviljade patenten aldrig använda. De bara ligger och blockerar andra från att använda samma idé. Så ta patentstatistiken med en stor, stor nypa salt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi ska också komma ihåg att det är skillnad på patentansökningar och beviljade patent. Dessutom blir en stor del av de beviljade patenten aldrig använda. De bara ligger och blockerar andra från att använda samma idé. Så ta patentstatistiken med en stor, stor nypa salt.
Till skillnad från upphovsrätt så gäller inte patent så värst länge. Tjugo år gäller ett patent (åtminstone i Sverige).

Kuriosa: under en period i patentlagstiftningens ungdom i Sverige måste patentinnehavaren börja tillverka sin mojäng inom två år från patentets beviljande för att inte förlora patentet.
 

acke

Avslutat medlemskap
Till skillnad från upphovsrätt så gäller inte patent så värst länge. Tjugo år gäller ett patent (åtminstone i Sverige).

Kuriosa: under en period i patentlagstiftningens ungdom i Sverige måste patentinnehavaren börja tillverka sin mojäng inom två år från patentets beviljande för att inte förlora patentet.
Japp, förutom patent på läkemedel som kan förlängas i fem år till, pga att klinisk prövning tar så lång tid.

Det är en god tanke att en patentinnehavare måste ha intresse av att använda sitt patent. Att patentera idéer enbart i blockerande syfte, det är ett oskick! Goda idéer ska komma mänskligheten till godo. Om man inte vill använda ett patent så borde man tvingas sälja det.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS