Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce, när ska man använda den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Olsson

Aktiv medlem
Ja, som rubriken.
Ska man ha dem på alltid eller bara innomhus när ljuset har en chans att studsa i väggar och tak?
Jag har en till varje blixt (Canon 430EX och 580EX II) och har alltid haft mina omnibounce på.

Nu slog det mig att det kanske är onödigt utomhus och att när dem är på så kanske det slukar mer batteri för att blixten får jobba hårdare.

///Micke

Senast ändrad:
Aldrig är mitt råd efter att ha testat ingående. Mina omnibounce slänger jag direkt....Ljuset blir FÖR platt o tråkigt för min smak. Och dessutom ser det ut som allt ljus kommer från ovan.

Utomhus är de helt värdelösa för att mjuka upp blixtljuset. Hela idén med en diffuser, som omnibouncern, är att få en större ljuskälla genom att använda omgivningen till att sprida ljuset. Slår du den uppåt så är tanken att den skall skicka lite ljus direkt mot motivet och resten skall spridas ut genom att använda omgivningen att studsa mot innan det träffar motivet. Spridas utomhus mot vadå? Solen? Månen? Ljus går rakt fram om det inte studsar mot något. Skickar du ljus uppåt utomhus så kanske det till slut kan studsa mot månen men det lär bli lite svagt att använda när det kommer tillbaka :)

Slår du blixten rakt på med eller utan omnibouncern så blir det ingen skillnad i storlek på ljuskällan.

Till mina nikonblixtar kom den omnibouncern med i paketet men det sitter oxå en liten vit plastskiva på blixten som är utdragbar. Den använder jag istället, inomhus givetvis. Riktar blixten ca 70 grader uppåt (beroende på situationen givetvis). Den lilla plastskivan sitter på baksidan av blixthuvudet och skickar en del av ljuset framåt och resten går upp i taket för att sedan studsa ner på motivet. Plastskivan skickar så pass mycket ljus framåt att det tom blir en liten ljusglimt i ögat på modellen. För mig så är den en perfekt kompromiss.

Senast ändrad:
Jag får mycket bättre bilder om tak eller väggar som jag slår blixten i är i en stark färg. T.ex. gammalt furutak, färgstarka tapeter osv.

Har man däremot något som är ljust i tonen att slå blixten i då behövs den inte.

Jag får mycket bättre bilder om tak eller väggar som jag slår blixten i är i en stark färg. T.ex. gammalt furutak, färgstarka tapeter osv.

Har man däremot något som är ljust i tonen att slå blixten i då behövs den inte.

Jag håller inte alls med dig. Om taket är färgat så kommer taket (till viss del) att färga ljuset oavsett vad du använder när du slår ljuset i taket. Det som skiljer är givetvis hur mycket ljus som sprids och omnibouncern sprider ljuset väldigt mycket åt alla håll och dessutom mjukt.

Skickar du ljuset rakt på via bouncern så blir det nästan som att inte använda någon. Ljuset som träffar modellen/motivet blir lika hårt som utan bouncern eftersom ljuskällan som skickar det direkta ljuset inte är större. Däremot sprider som sagt omnibouncern ljuset så att bakgrunden och omgivningen får ta del av ljuset och bilden kan upplevas som mer jämnt upplyst. Tyvärr förblir huvudmotivet lika tråkigt upplyst.

Slår du blixet i taket utan en omnibounce eller något annat som reflekterar/skickar lite ljus framåt så blir det konstiga bilder (enligt min smak), Ser ut som om allt ljus kommer ovanifrån och det är vi inte vana med. All ljussättning går ut på att efterlikna det ljus vi har utomhus. Solen är en mycket stor ljuskälla och som dessutom använder himlen och andra ytor att reflektera ljuset mot. Vi har således både direkt ljus och indirekt ljus. Blixten är en anings mindre ljuskälla än himlen/solen :)

Men det bästa är väl att testa själv. Inomhus då för utomhus är det bara som att kasta pärlor till svinen

Senast ändrad:
Vi måste dela upp ljuset i två delar:
Det som skall lysa upp ditt huvudmotiv och det som lyser upp omgivningen. Dessutom kan varje del delas belysas via direkt ljus och via indirekt ljus.

Direkt ljus (blixt rakt på) på tex ett ansikte gör ett porträtt platt och tråkigt oavsett omnibounce eller inte. Vad omnibouncern gör i detta fall är att sprida ljus till omgivningen som till viss del kan reflekteras tillbaka på ansiktet. Tyvärr blir styrkeförhållandet lidande. Det direkta ljuset är för starkt jämfört med det som reflekteras från tak o väggar. Bilden blir fortfarande tråkig.

Slår du istället blixten i taket med en omnibouncer så blir det direkta ljuset svagare och styrkeförhållandet utjämnas delvis. Här har du mitt problem. Det blir för mjukt för min smak. Känns som när man plåtar utomhus en mycket molning dag. Helt kontrastlöst och därmed tråkigt. För lite direkt ljus för min smak. Den lilla plastskivan på mina Nikonblixtar är en bättre kompromiss för min smak.....

Slår du ljuset i taket utan omnibouncer eller annan diffusor så blir det helknasigt ljus. Taket blir ju den huvudsakliga ljuskällan i dett fall och ofta får du mörka ögon och skuggor under hakan på motiven eftersom ögonbrynen skymmer ögonen från ljuset som kommer från ovan och hakan gör samma sak med halsen.

Grundskolan inom ljussättning för tex porträtt är annars ett ljus 45 grader från sidan, bakifrån givetvis och 30-45 grader ovanifrån, Allt slaget genom en STOR diffuser som en ljusbox eller paraply för att göra ljuskällan jättestor. Mjukt ljus men fortfarande skapar det struktur då det kommer snett från sidan/ovanifrån. Dessutom har man vanligtvis en reflexskiva eller ett svagare ljus på andra sidan för att lätta upp skuggsidan.

Senast ändrad:
Jag tycker att Omnibouncern funkar väldigt bra för att sprida ljuset och få det mjukare på så sätt. Både inomhus och utomhus. Men inomhus oftast indirekt.

Bilden här är med Omnibouncer. Hoppas det tillför någon något. /Mvh,

Bilagor

• 2007 10 11 018A.jpg
    2007 10 11 018A.jpg
    16.8 KB · Visningar: 616
Jag tycker att Omnibouncern funkar väldigt bra för att sprida ljuset och få det mjukare på så sätt. Både inomhus och utomhus. Men inomhus oftast indirekt.

Bilden här är med Omnibouncer. Hoppas det tillför någon något. /Mvh,

Vad är det du skall sprida ljuset mot? Jag tror att denna bild, som är finfin, hade blivit precis lika bra utan bouncern. I bilder som din där ljuset inte kan studsa mot något så finns det bara en sak som skulle kuna mjuka upp ljuset och det är att göra ljuskällan större som en ljusbox eller ett paraply. Tyvärr gör inte bouncern det. Den är precis lika stor som blithuvudet eller hur....Visserligen skickar den en massa ljus åt alla håll men ljuset som sprids försvinner rakt ut i fjärran eller i alla fall åt alla håll utom mot motivet. Ljuset går som bekant rakt fram till det kan studsa mot något. Det kan inte böja sig själv....

Det enda du åstadkommer genom att använda en bouncer i denna situation är att batterierna i blixten tar slut fortare. Jag tog mig friheten att ladda hem din bild och kikade på den i Photoshop. Blixtblänket i modellens ögon är väldigt litet. Inte större än vad de skulle vara om du körde utan bouncern....Testa med och utan nästa gång och lägg på lite minuskomp av blixtljuset.....

Ps. Det finns situationer där kameran/blixten kan luras att arbeta på ett annat sätt genom att tilta huvudet. Tex så stängdes förblixtarna av i tidiga Nikonmodeller, Det gjorde givetvis att bliden blev helt annorlunda exponerad och kanske till det bättre...Utan att veta om din kunskap i blixtfotogrferande så tror jag att väldigt många anser att blixtbilderna blir bättre därför att kraften inte räcket till i blixten och därför underexponerar den en smula. Precis samma nytta hade en minuskompensation av blixtljuset gjort ......utan att kasta bort en massa batterikraft.

Senast ändrad:
Det finns ett generellt råd och det är att testa vad ni gillar. Mina "sanningar" är inga generella sanningar. Föredrar ni bilderna med bouncern så fortsätt för guds skull. Men lova i alla fall en sak:

Utomhus med uppvinklat blixthuvud och omnibouncer ÄR förbjudet för alla som har den allra minsta kunskap i ljussättning

Varför skulle man ens ha huvudet uppvinklat utomhus?

///Micke

Ja du. Har jag aldrig kommit på heller men det är även rätt vanligt bland "riktiga" fotografer. Kika på en presskonferens som hålls utomhus nästa gång så får du se.....

Men det är klart att man kanske inte skall ta saker alltför givet. hur många är det som har sett alla som fotograferar från läktarplats i tex Globen med blixt? Eller alla fantastiska fotografer som plåtar från Eiffeltornet med blixt :)

Jag har fått det förklarat enligt följande som verkar stämma enligt mina egna erfarenheter:
Anledningen att man riktar blixten 45 grader är att ljuskällan blir större det är inte meningen att ljudet ska studsa mot något tak utan att bouncern själv ska sprida ljuset.
Jag använder i stort sett alltid bouncers på min blixt jag tycker ljuset blir hopplöst platt, rakt på och ointressant utan.
Visst, om jag vill ha ut maximal räckvidd riktar jaag naturligtvis blixten rakt fram utan bouncer.

Jag har dessutom nyligen skaffat en både en orginal lightsphere II (mjölkvit) och en lightspherekopia som är klar både dessa producerar väldigt mjukt och fint ljus. Till kopian följde det dessutom med en insats som speglar delar av ljuset framåt för att få catchlight och lite längre räckvidd.

Vad är det du skall sprida ljuset mot? Jag tror att denna bild, som är finfin, hade blivit precis lika bra utan bouncern. I bilder som din där ljuset inte kan studsa mot något så finns det bara en sak som skulle kuna mjuka upp ljuset och det är att göra ljuskällan större som en ljusbox eller ett paraply. Tyvärr gör inte bouncern det. Den är precis lika stor som blithuvudet eller hur....Visserligen skickar den en massa ljus åt alla håll men ljuset som sprids försvinner rakt ut i fjärran eller i alla fall åt alla håll utom mot motivet. Ljuset går som bekant rakt fram till det kan studsa mot något. Det kan inte böja sig själv

Men med Omnibouncern, talar man ju inte om att studsa ljuset. Man talar ju om att sprida det och som jag ser det är det just "böjer", som Omnibouncern gör.

I bifogad bild, är blixthuvudet riktat rakt uppåt.... Och det "böjs" av bouncern för att bli mjukt. Så jag tycker nog att man kan ha blixthuvudet rakt upp. Allt beroende på ljussituation. Och säkert är det därför "riktiga fotografer" också har det... Om de nu inte är "batterinördar". ;-)
Blixt rakt på eller till och med studsad blir hårt som jag ser det.

Men med Omnibouncern, talar man ju inte om att studsa ljuset. Man talar ju om att sprida det och som jag ser det är det just "böjer", som Omnibouncern gör.

I bifogad bild, är blixthuvudet riktat rakt uppåt.... Och det "böjs" av bouncern för att bli mjukt. Så jag tycker nog att man kan ha blixthuvudet rakt upp. Allt beroende på ljussituation. Och säkert är det därför "riktiga fotografer" också har det... Om de nu inte är "batterinördar". ;-)
Blixt rakt på eller till och med studsad blir hårt som jag ser det.

Vad bra att du är nöjd. Det är ju det enda som räknas eller hur. Att jag har en annan uppfattning spelar ingen som helst roll så länge som dina bilder passar din smak. Som jag sa tidigare så finns det ingen sanning utan gör som ni finner ni bäst för era bilder

Som jag sa tidigare så finns det ingen sanning utan gör som ni finner ni bäst för era bilder

"Mankan, nu låter du lite sur..... ;-) Som du sade så finns det inga sanningar, och jag kör mitt mantra inom foto att "det finns inget rätt eller fel". Så, peace in the valley, med eller utan bouncer!!! ;-) Skall du kasta fler så kan du få kasta dem på mig... :) /Trevlig helg! Peter-L

hehe, tänk att en liten vit tomteluva kan ställa till sådant raballder. :)

Nåja, det är ju uppenbart att vi har lite olika syn eller erfarenheter om det hela vilket jag tycker är bra.
Fortsätt gärna ge tankar och kommentarer.

Som jag skrev inledningsvis så kan man ju med era svar säga att jag var rätt ute med mina funderingar. :)

Sedan så är det ju så att alla yrkesfotografer som gör snabba reportage kan ju inte ha fel.

///Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto