Annons

Omnibounce, när ska man använda den?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Mankan, nu låter du lite sur..... ;-) Som du sade så finns det inga sanningar, och jag kör mitt mantra inom foto att "det finns inget rätt eller fel". Så, peace in the valley, med eller utan bouncer!!! ;-) Skall du kasta fler så kan du få kasta dem på mig... :) /Trevlig helg! Peter-L

Inte alls faktiskt. Snarare tvärtom. Uppriktigt glad att du har hittat ett sätt som tillfredsställer dina krav o önskemål även om förfaringssättet inte alls stämmer överens med mitt sätt att arbeta. Men det spelar som sagt ingen som helst roll så länge som du är nöjd.

Tänk vad svårt det är att nå hela vägen fram enbart via små korta texter. Vi behöver verkligen kunna se varandras kroppsspråk för att förstå den fulla innebörden i vad vi skriver eller säger. Skit samma. Jag är alltså bara glad att du får lika fina bilder som jag får :) trots att vi arbetar olika och förmodligen får olika utseende på våra bilder....

Kommersiella Omnibouncers är skit

Tycker jag. Köpte en "lampglob" på Silvan-bygg för 19:-. Ger ett härligt ljus för porträtt bl a. De hårda skuggorna blir betydligt mindre. Den på på bilden är dock något dyrare (och större) - 29:-.
Ful som stryk men katten så bra ;-)

(OBS. Den här bilden är tagen med den inbyggda blixten. Därför så hårt ljus med otäcka skuggor ;-)

Bilagor

• bouncer.jpg
    bouncer.jpg
    36 KB · Visningar: 194
Omnibounce sågs för första gången på marknaden för knappt tjugo år sedan, och jag och många andra pressfotografer kastade oss över den, eftersom den skulle göra att våra vanliga blixt-rätt-på-bilder sår mycket bättre ut.

Vi konstaterade snabbt att den inte gjorde just det,men den lättade upp de oftast överexponerade blixtljuset från de Nikonblixtar vi använde just då ganska lagom. Med den kamera jag använder nu ser jag dock inget som helst berättigande för dylika plastprylar...

Skickar du ljus uppåt utomhus så kanske det till slut kan studsa mot månen men det lär bli lite svagt att använda när det kommer tillbaka :)

Tänk då på att ha en slutartid på minst 2 sekunder (det är den tiden det tar för ljuset att nå hela vägen upp till månen och tillbaka igen),
så stativ blir nog ett måste åxå! ;)

Det kanske är så enkelt att om man kör med Nikon så behövs inte plastgrunkan, deras blixtsystem är redan fulländat, jag har naturligtvis själv köpt plastbiten i tron på att den skulle fixa underverk, men insåg direkt att bilderna blev bättre utan.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto