Annons

omvänd pressning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Att man pressar film har jag förståt, men finns det någon användnings område att göra tvärtom
ex exponera en 200 rulle som en 100 rulle?

Jeppe skrev:
Kallas för Push och ger mer tryck i färgerna.

Nej, det kallas för ”pull” och ger mindre tryck i färgerna.

Per-Olof, menar du dia, neg-färg eller svartvitt?

Det går att minska framkallningstiden (och exponeringsindes) för alla sorterna men skälen till varför man gör det skiljer sig åt lite.

Det finns ju lite olika metoder.. vi kanske inte pratar om samma.. Man kan exponera efter 100 och framkalla som en 100. Då blir ju exponeringen rätt. Fel blir det först om du exponerar efter 100, men framkallar efter 200...

Exponerar du en Tri-X 400 efter 200 och minusframkallar ett steg får du ett (för att vara tri-X) extremt fint korn och en väldigt mjuk film. Med andra ord det motsatta mot om du plusframkallar. Om du sedan tycker det är för mesigt kan du kompensera med lite hårdare papper i kopieringen naturligtvis.

Jag tycker det är kul att prova ibland! Det jag har använt det till är porträtt i studioljus där jag har stor kontroll på ljuset - utomhus en grådaskig dag kanske det bara blir baja...(?)

Färgneg kör jag som regel överexponering och normalframkallning på.

Detta är ju lite av grunderna i Ansel Adams zonsystem.

Enkelt uttryckt blir det:

Har man ett kontrastrikt motiv (en landskapsbild i starkt soljus) är det bra att överexponera och underframkalla filmen (omvänd pressning) för att dämpa den höga kontrasten.
.....
Har man istället ett kontrastlöst motiv (samma landskapsbild en gråmulen dag) är det bra att underexponera och överframkalla filmen (pressa) för att höja kontrasten.

Målet är givetvis att få en jämn bild med så många valörer som möjligt.

Senast ändrad:
Omvänd pressning på Velvia

Finns det någon som gjort en "omvänd pressning" på Velvian? Hur långt ner kan man gå? EI 40? EI 25? Hur blir resultatet?

ANNONS
Götaplatsens Foto