Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
omvänd pressning?
- Trådstartare pola
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Kallas för Push och ger mer tryck i färgerna.
Nej, det kallas för ”pull” och ger mindre tryck i färgerna.
Per-Olof, menar du dia, neg-färg eller svartvitt?
Det går att minska framkallningstiden (och exponeringsindes) för alla sorterna men skälen till varför man gör det skiljer sig åt lite.
pola
Aktiv medlem
Jag menar främst på neg.färg och svartvittmipert skrev:
Per-Olof, menar du dia, neg-färg eller svartvitt?
kromatisk aberration
Aktiv medlem
Exponerar du en Tri-X 400 efter 200 och minusframkallar ett steg får du ett (för att vara tri-X) extremt fint korn och en väldigt mjuk film. Med andra ord det motsatta mot om du plusframkallar. Om du sedan tycker det är för mesigt kan du kompensera med lite hårdare papper i kopieringen naturligtvis.
Jag tycker det är kul att prova ibland! Det jag har använt det till är porträtt i studioljus där jag har stor kontroll på ljuset - utomhus en grådaskig dag kanske det bara blir baja...(?)
Färgneg kör jag som regel överexponering och normalframkallning på.
Jag tycker det är kul att prova ibland! Det jag har använt det till är porträtt i studioljus där jag har stor kontroll på ljuset - utomhus en grådaskig dag kanske det bara blir baja...(?)
Färgneg kör jag som regel överexponering och normalframkallning på.
Johan P
Aktiv medlem
Detta är ju lite av grunderna i Ansel Adams zonsystem.
Enkelt uttryckt blir det:
Har man ett kontrastrikt motiv (en landskapsbild i starkt soljus) är det bra att överexponera och underframkalla filmen (omvänd pressning) för att dämpa den höga kontrasten.
.....
Har man istället ett kontrastlöst motiv (samma landskapsbild en gråmulen dag) är det bra att underexponera och överframkalla filmen (pressa) för att höja kontrasten.
Målet är givetvis att få en jämn bild med så många valörer som möjligt.
Enkelt uttryckt blir det:
Har man ett kontrastrikt motiv (en landskapsbild i starkt soljus) är det bra att överexponera och underframkalla filmen (omvänd pressning) för att dämpa den höga kontrasten.
.....
Har man istället ett kontrastlöst motiv (samma landskapsbild en gråmulen dag) är det bra att underexponera och överframkalla filmen (pressa) för att höja kontrasten.
Målet är givetvis att få en jämn bild med så många valörer som möjligt.
Senast ändrad: