Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omvändningsring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag funderar lite på möjligheterna att vända mina Minolta AF-objektiv för att få en rejäl förstoringsgrad.
att göra en hemmagjord omvändningsring är inga bekymmer antar jag, bara en filterring o ett kamerahuslock.
MEN, hur lurar jag gluggen till att öppna upp bländaren?

Enligt respons på samma fråga för tio minuter sedan går det inte. Iofs kanske man kan dra lite ledare mellan kontakterna....

Hmm.. möjlgen kan du pröva att blända ned med nedbländningsknappen och under tiden som du håller den inne skruva av optiken... Vet inte om det funkar?

Kan meddela att så är fallet.. bländaren låses på aktuellt värde om det gängas av med skärpedjupsknappen intryckt. Gäller Canon, vet inte hur det funkar med minolta.. de kör väl med gaffel?

Nu såg jag den andra tråden oxå.
Det går fort här ibland.

lösningen på mitt problem är ju samma som i andra tråden, ett manuellt objektiv med vanlig bländarfunktion går ju lika bra.
Var lite insnöad på att använda mina befintliga.
Nu kan jag ju jaga reda på någon gammal 24-28mm topcor eller så :)

ANNONS
Götaplatsens Foto