Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Onoff

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon som har provat att få sina digitalbilder utskrivna via Onoff?
Hur blev i så fall resultatet?

Tänkte att jag skulle prova deras 100 bilder för 150 :- erbjudande.
Förmodar att de inte har någon ICC-profil som man kan ladda ned, utan att allt går med automatik.
Tänke att de kanske duger för en hög familjebilder, som jag inte lägger ned allför mycket justeringsarbete på.

Någon som vet vilken upplösning de använder?

Det hade jag inte sett.
Tack för upplysningen.

Problemet är bara att det inte finns någon Siba butik i närheten.
Men på Sibas hemsida står det att priserna är förmånliga och inkluderar frakt??

Då är det ännu bättre ;)

Synd att ingen butik fanns i närheten, kanske går att skicka via nätet?

// Jocke

jag har för mig att det skall kunna gå att få fotona hem i brevlådan från siba .
syrran sa det i alla fall en gång men jag är inte alls säker

Joakim A skrev:
Då är det ännu bättre ;)

Synd att ingen butik fanns i närheten, kanske går att skicka via nätet?

// Jocke

Ja, ännu bättre att det är fri frakt och att det kanske går att ladda upp bildera via nätet och sedan få dem i brevlådan?

Antog att det var digitala bilder?

// Jocke

Joakim A skrev:
Ja, ännu bättre att det är fri frakt och att det kanske går att ladda upp bildera via nätet och sedan få dem i brevlådan?

Antog att det var digitala bilder?

// Jocke

OK, du menar så.
Jag tänkte främst på att hämta ut bilderna.
Jag förutsätter att man kan ladda upp via internet.

Fast de borde kunna skicka bilderna till dig också om det krisar. Det brukar jag snacka mig till även om det inte går, då jag tycker det är lite knepigt att ta sig till vissa butiker.. bättre med hemskickat.

// Jocke

jag har framkallar genom onoff ett par gånger och resultatet har varit lite blandat. innan jul fick jag 100 bilder med ett par riktiga missar men har tidigare fått mycket bra bilder. däremot när jag beställt förstoringar 20x30 så har resultatet alltid varit klockrent. kostnaden är så låg att jag kan ta några missar. därmot så får man passa sig med deras nerladdningsprogram. jag har haft bilder med samma namn men i olika mappar och då har deras program laddat ner fel bild, hoppas du förstår vad jag menar.

Man kan få bilderna hemskickade för 29 kr.
De tar ut en startavgift på 9 kr.
Totalpriset för 200 bilder blir därmed 188 kr.

Jag mailade VSFL och frågade om upplösning, skärpning samt ICC-profil.
Fick följande svar.

"Hej Thomas!

10x bilder exponeras med 300 punkter per tum.
Vi har viss bildförbättring inbyggd i vårt nya digitala labb. Kontrast, skärpedjup m.m.
Närt det gäller ICC-profil, se bifogat brev.

VSFL använder inte icc-profiler. Dessa profiler är något man använder när man vänder sig till proffskunder och fungerar bara tillfredsställande i professionellt bruk. Vi vänder oss till konsumenter (amatörfotografer).

Alla bilder som är sparade som JPEG/JPG bilder kan du skicka in. Om du önskar få optimal kvalite ´på dina bilder, bör du tänka på följande:

Använd så hög upplösning som möjligt i kameran.

Komprimera inte bilden innan du skickar in den.

Spara din JPEG-bild som RGB (standard), inte som CMYK.

Har du flera frågor kan du gå in på länken Hjälp, finns på samma sida som Välj bilder.

Där finns svar på de vanligaste frågorna."

Frågan är om man ska skicka bilderna som sRGB?
Det är väl ingen vits att skicka större än 300 punkter/tum?

150kr för 200 kopior + 9kr startavgift = 159kr.

Gällde tom 31/1, nu kostade 50 kopior eller fler 2kr/st + startavgift.

ANNONS
Götaplatsens Foto