Annons

Opålitlig autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

norrmarken

Aktiv medlem
Autofokuseringen på min kamera har ofta problem med mörkare förgrundsmotiv (där jag vill ha fokus) än bakgrunden. Om bakgrunden är ljusare blir det väl någon slags motljuseffekt. Mitt objekt kan t ex vara en person mot ett upplyst skyltfönster. Kameran ställer då i 9 fall av 10 in fokus på skyltfönstret, trots att huvudobjektet står i mitten och trots att ansiktsigenkänningen har hittat hans ansikte. Jag använder endast mittpunkten för fokusering.

Problemet kan även uppstå när jag fotar en fågel framför ett lövverk. Kamerauslingen ställer då skärpan på bladen strax bakom. Irriterande!

Visst - man kan använda manuell fokusering, men "mattskivorna" i dagens kameror är inte som på den analoga tiden. Det är betydligt svårare att se fokus. Är det dessutom små barn eller djur man plåtar så har man inte lika gott om tid att ställa skärpan som vid landskapsfoto.

Jag tror inte att problemet är specifikt för min kamera - en Nikon 5300. Jag har/ har haft samma problem med andra hus och även med långzoomande kompakter.

Är det någon som känner igen sig och kan komma med något fiffigt tips så vore jag tacksam?

Autofokuseringen på min kamera har ofta problem med mörkare förgrundsmotiv (där jag vill ha fokus) än bakgrunden. Om bakgrunden är ljusare blir det väl någon slags motljuseffekt. Mitt objekt kan t ex vara en person mot ett upplyst skyltfönster. Kameran ställer då i 9 fall av 10 in fokus på skyltfönstret, trots att huvudobjektet står i mitten och trots att ansiktsigenkänningen har hittat hans ansikte. Jag använder endast mittpunkten för fokusering.

Problemet kan även uppstå när jag fotar en fågel framför ett lövverk. Kamerauslingen ställer då skärpan på bladen strax bakom. Irriterande!

Visst - man kan använda manuell fokusering, men "mattskivorna" i dagens kameror är inte som på den analoga tiden. Det är betydligt svårare att se fokus. Är det dessutom små barn eller djur man plåtar så har man inte lika gott om tid att ställa skärpan som vid landskapsfoto.

Jag tror inte att problemet är specifikt för min kamera - en Nikon 5300. Jag har/ har haft samma problem med andra hus och även med långzoomande kompakter.

Är det någon som känner igen sig och kan komma med något fiffigt tips så vore jag tacksam?

Vad kör du med för AF-inställningar?
Väljer du fokuspunkt manuellt eller låter du kameran välja åt dig?
Om du väljer fokuspunkt själv, var på motivet sätter du den?

Jag har inte de problem du beskriver. Jag använder enbart en fokuspunkt, den mittersta.
Använder du flera fokuspunkter?

Jag känner inte till din kamera, men finns det inte möjlighet att välja spotmätning med endast en fokuspunkt, och då välja den i mitten?

Vad kör du med för AF-inställningar?
Väljer du fokuspunkt manuellt eller låter du kameran välja åt dig?
Om du väljer fokuspunkt själv, var på motivet sätter du den?

Jag använder AF-S och har själv valt den mittersta fokuspunkten. Jag sätter punkten där jag vill ha skärpa, låser och komponerar om vid behov.

Jag har också det problemet. Fokuspunkterna verkar vara större än vad de ser ut att vara i sökaren. Det händer då och då att kameran fokuserar på bakgrunden i stället för objektet man lagt fokuspunkten på. Möjligen beror det på att "objektet" inte har något fokusvänligt mönster och att kamerans autofokus då ignorerar och väljer något bättre. Jag använder oftast en fokuspunkt i taget.

Jag använder AF-S och har själv valt den mittersta fokuspunkten. Jag sätter punkten där jag vill ha skärpa, låser och komponerar om vid behov.

Då kan det vara omkomponeringen som är problemet.
Testa att istället för att använda mittenpunkten så väljer du istället den fokuspunkt som är där motivet är.
Så brukar jag oftast göra och har inga problem med var skärpan/fokusen. Har iofs sällan problem med omkomponering heller, men det är ju ändå så att man rör på kameran efter att man fokuserat vilket kan påverka.

Jag håller med dig Björn. Omkomponeringen kan vara boven ibland, men problemet uppstår även när jag inte komponerar om

Jag håller med dig Björn. Omkomponeringen kan vara boven ibland, men problemet uppstår även när jag inte komponerar om

Kan också vara om man kör på stor bländaröppning att man gungar lite framåt eller bakåt efter att man satt fokus och innan man trycker av. Med stor bländaröppning kan det räcka för att skärpan skall hamna någon annanstans framför eller bakom.

Sant!!! Det har jag inte tänkt på. Visst borde det vara så, men åtminstone indikerar kameran med små, vita fyrkanter att den har hittat ansikten.

Sant!!! Det har jag inte tänkt på. Visst borde det vara så, men åtminstone indikerar kameran med små, vita fyrkanter att den har hittat ansikten.

Fyrkanterna runt ansiktena visas när du tittar på bilden efter att den är tagen. Kameran letar upp ansiktena i den färdiga bilden, det har inget med själva fokuseringen att göra när du tar bilden.

Jag har också det problemet. Fokuspunkterna verkar vara större än vad de ser ut att vara i sökaren. Det händer då och då att kameran fokuserar på bakgrunden i stället för objektet man lagt fokuspunkten på. Möjligen beror det på att "objektet" inte har något fokusvänligt mönster och att kamerans autofokus då ignorerar och väljer något bättre. Jag använder oftast en fokuspunkt i taget.

Jag tror, att du har en trovärdig förklaring där. Jag har också funderat på om kameran helt enkelt föredrar den oftast mera kontrastrika bakgrunden.

Problemet kan ibland lösas genom att man trycker upprepade gånger på avtryckaren. Man märker då att kameran fokuserar om. Men det är ju inte alla gånger man har tid med detta....

Fyrkanterna runt ansiktena visas när du tittar på bilden efter att den är tagen. Kameran letar upp ansiktena i den färdiga bilden, det har inget med själva fokuseringen att göra när du tar bilden.

Yep, men den borde väl även söka ansikten innan exponering.... eller menar du att den indikerar ansikten efteråt vare sig funktionen varit aktiverad eller inte?

Yep, men den borde väl även söka ansikten innan exponering.... eller menar du att den indikerar ansikten efteråt vare sig funktionen varit aktiverad eller inte?

Nej, letar ansikten vid fokusering gör den inte vad jag vet, i alla fall inte att den styr fokusen mot dem. Den fokuserar där du väljer att sätta fokuspunkten (speciellt när du kör AF-S).
Jag kan ha fel, men tror inte det.. :)
Ansiktsigenkänning kan den troligtvis bara använda när du använder liveview för fokusering.

Autofokuseringen på min kamera har ofta problem med mörkare förgrundsmotiv (där jag vill ha fokus) än bakgrunden. Om bakgrunden är ljusare blir det väl någon slags motljuseffekt. Mitt objekt kan t ex vara en person mot ett upplyst skyltfönster. Kameran ställer då i 9 fall av 10 in fokus på skyltfönstret, trots att huvudobjektet står i mitten och trots att ansiktsigenkänningen har hittat hans ansikte. Jag använder endast mittpunkten för fokusering...........

Testa med att stänga av ansiktigenkänningen. Jag tycker mig ha läst en del om folk som inte är nöjda med den funktionen alla gånger just för att den kan ge oförutsägbara effekter. Jag använder den ytterst sällan även om jag vet att en del är lyriska över face detection. Sonygurun Gary Friedman var lyrisk när den först kom i systemkameran Sony A550 för ett antal år sedan (men ursprungligen fanns ju funkitionen långt tidigare i kompakterna). Lysande vid fotografering av småbarn menade Friedman när han jagade sina ungar med den.

Men ju mer komplex automatik man lämnar över till ju mindre kontroll har man ju. Även fler aktiva fokuspunkter kan ge mindre kontroll också. Omkomponering vet vi väl alla att det kan ge stora vinkelfel mellan huvudmotiv och bildens mitt när man komponerar om man inte ser upp.

Jag använder bara face detection i min A7r, där den är en förutsättning för att funktionen "Eye focus" ska fungera. Med den på så låser kameran på närmaste öga om den hittar något och det är klart praktiskt om det funkar.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto