Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
OpenRAW enkät
- Trådstartare jkene
- Start datum
Scratchen
Aktiv medlem
Håller absolut med dig.unit skrev:
tycker de borde slänga upp den här stort och synligt på fotosidan.
Nu har iaf jag bidragit med min del.
Scratchen
Aktiv medlem
Adobes DNG är ett viktigt steg i rätt riktning.magdan skrev:
Varför ska man stödja OpenRAW?
Adobes DNG format är såvitt jag vet fullt fritt att skriva och läsa och specifikationen är släppt tillgänglig helt fritt.
Om jag har förstått det rätt är det inte OpenRAW's mening att skapa något nytt format, utan att få tillverkarna att släppa på hemligheterna i RAW-hanteringen och jobba mot ett öppet format - om det så blir DNG eller inte.
Rätta mig gärna om jag förstått fel!
Senast ändrad:
unit
Aktiv medlem
magdan skrev:
Adobes DNG format är såvitt jag vet fullt fritt att skriva och läsa och specifikationen är släppt tillgänglig helt fritt.
viljan är att få en standardisering av råformat ur kamerorna, t ex DNG.
precis som Jpeg och Tiff är standarder för bildfiler i övrigt.
jkene
Aktiv medlem
magdan skrev:
OpenRaw är inte ett försök att skapa något nytt format utan att få kameratillverkarna att anamma en öppen standard, t ex DNG. Man stöder OpenRAW för att man vill kunna läsa sina RAW-filer i framtiden med den applikation man själv väljer.
R.Hammar
Aktiv medlem
Enligt uttalande från Juergen, grundare av OpenRAW, har trafiken varit väldigt hög det senaste dygnet. 7,000 personer har redan fyllt i formuläret.
Fler aktörer har i samband med pressreleasen registrerat sig som supporters av OpenRAW. Se till att din community, fotoklubb eller företag har registrerat sig.
Fyll i enkäten om du inte har gjort det redan. Enkäten tar ungefär 15 minuter att göra.
Hälsningar
Robert
Fler aktörer har i samband med pressreleasen registrerat sig som supporters av OpenRAW. Se till att din community, fotoklubb eller företag har registrerat sig.
Fyll i enkäten om du inte har gjort det redan. Enkäten tar ungefär 15 minuter att göra.
Hälsningar
Robert