Annons

opRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan någon förklara vad opRGB gör för nytta vid bildbehandling/utskrift. Den verkar finnas med i PSCS2 och är väldigt svår att få bort.

Några tips?

Hej

opRGB = optional RGB. Dvs egen tillverkad färgrymd.

Förstår att det är Lysas problem du försöker lösa.
Prova med att helt enkelt radera filen från hårddisken. (opRGB.icc)

ThomasR

Hon försökte med det igår men datorn hittade ingen vid sökning, men det kanske är en dold fil...

Hur som helst så borde det gå att undvika den profilen när man öppnar en bild med en annan färgprofil med det går inte heller för CS2 frågar aldrig även om den inställningen är vald...

Hittade lite här om opRGB och vad jag förstår verkar det mer handla om tv och multimediaapprater. Kanske därför den hamnat i Vista - det s.k. "Multimediaoperativsystemet"?

http://www.color-security.de/html/hist__abstracts___posters.html#Hill

Klargörande

Har letat lite mer ingående och tydligen är Adobe RGB 1998 och opRGB samma sak med olika namn. Dessa begrepp omnämns i IEC dokument (International Electrotechnical Commission) angående digital omvandling av ljus i olika tekniska aspekter. VÄLDIGT krångligt att begripa för en icke ingenjör !!

ThomasR

Edit: PS Vista suger! (musten ur hårdvaran) Enligt tester det långsammaste operativ systemet och mest hårdvarukrävande.
Win 7 är snabbast, XP sen och ........... Vista.

Tack Tomas! :)

Finns det dokumentet på nätet någonstans?

Som typisk ingenjör så skulle det vara kul att få ta del av. ;-)

PS. Håller helt med om Vista! DS

Mysteriet kvarstår..

..och jag läser tacksamt vad ni kloka förstår om detta.

Jag vet egentligen bara en sak, att detta opRBG ser förskräckligt ut på min skärm, grått och dassigt.

Och att lösningen kanske blir att dels skaffa Win7 och CS4!

Stort tack för era kloka tankar!

Hej Lysa

Eftersom MYCKET kan bli fel å tokigt i alla dessa tusentals filer i en dator så kanske mycket skulle rätta till sej om du hade möjlighet att avinstallera CS2 och göra en ny installation, alternativt köra program som t ex Registry mechanic eller CCleaner. Dessa program rättar till fel i registret, dvs filer som både operativ systemet och programmen läser. Behöver du lite vägledning så hör av dej.

ThomasR

Tack...

...jag laddade ner ett program som skulle städa upp i registret, men det städade bara 20 anmärkningar gratis, sedan ville de ha en massa (?) betalt innan de andra 634 felen skulle fixas! :)

Får beställa det helt klart!

Tack!!

Hej Bengt

Här hittar du mera:
http://www.ps.bam.de/info07/HILL07.ppt
http://www.poynton.com/notes/events/20081111_PDX_CIC.html

Har du inte powerpoint så kan jag göra pdf filer av ovanstående länk.

Läs och begrunda !

ThomasR

Tack!

Jo, jag har hittat dom där länkarna.

Jag tror att Lysa ska ställa in sRGB som arbetsfärgrymd i CS2 och förhoppningsvis reagerar PS och frågar vilken färgrymd som ska användas vid öppnandet av en fil med en icke matchande profil (AdobeRGB i kameran).
Vad tror du om det?

Hej

Undrar om vi inte har provat detta redan. (Jag å Lysa har haft lite mailväxling ang detta problem).
Skulle tro att en ominstallation är räddningen.
Däremot finns det vissa trix som man ska tänka på vid en sådan, enklast är nog om Lysa hör av sej så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa henne.

ThomasR

Ett sätt att börja från början med färginställningarna i Photoshop kan kanske vara att ta bort (flytta) filen "Färginställningar" i mappen
C:\Documents and Settings\Leif\Application Data\Adobe\Photoshop\8.0\Inställningar för Adobe Photoshop CS (eller motsvarande för CS2)

Provade lite själv och alla färginställningar försvann från Photoshop och ersattes med en standardinställning. Ändrade dessa till min egen inställning och sparade inställningarna och stängde av Photoshop och då skapades det en ny fil "Färginställningar" i den mappen.

(Dom sparade egna inställningarna finns normalt i mappen C:\Program\Delade filer\Adobe\Color\Settings. Men de hör nog inte till problemet)

Kanske ett tips?...

Os?

Hej

Har du XP eller Vista ? Vet inte om det har nån betydelse egentligen.

Var inne och botaniserade i färginställningar, beroende vilken arbetsfärgrymd (RGB) du väljer så kan filerna (icm) ligga lite här och var. ( T ex C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color)

Kolla med Lysa om hon kommer ihåg när hon ändrade färginställningarna, ev kan hon göra en systemåterställning till nåt datum före det.

Annars kan hon väl börja med det du provat, funkar det så är det ju grejt.

Lysa: CCleaner är gratis.

ThomasR

Jag kör XP och Photoshop CS

Förmodar att det inte är så stora skillnader mellan CS och CS2 eller XP och Vista vad gäller dessa inställningar eller registret.

Jo, jag tror hon ska börja med filen "Färginställningar" som kan anropa vald icm-fil. Filen "Färginställningar", i Adobes mapp enligt mitt inlägg ovan, är nog den fil som styr hela Photoshops färghantering. Motsvarande mapp bör nog finnas för CS2 i Vista om man byter ut "Leif", "8.0" och "----- CS" mot mer relevanta mappnamn men de ger ju sej själv när man börjar bläddra runt i mapparna eller bara söka efter filen.

En systemåterställning längre bakåt än ett par dagar är nog heller inte att rekommendera annat än i ett riktigt nödläge då de kan ta bort nyttiga inställningar på senare tid.

Registry Mechanic eller CCleaner tror jag nog heller inte på för att det verkar inte finnas någon viktig information om Photoshop i "Registret".

Registry Mechanic har jag själv abonnerat på en tid för nåt år sen och det kan ju rätta till en del konstigheter med "pekningar" från registret till filer som saknas. Möjligtvis skulle det kunna ta bort en sökväg till filen opRGB.icm eftersom just den filen verkar saknas.

Lysa! Nu är det bara att börja rota i din dators inre gömmor ;-)

Rätt å riktigt !

Håller med dej att du valt rätt arbetsordning.

Ang CCleaner så tänkte jag mer på dessa 6 hundra + några till fel som tydligen fanns, detta kan få en relativt rask apparat att tappa flåset.
Den lägger en massa "CPU kraft" på att leta/försöka saker som inte stämmer.
Den kan piggna till betydligt efter en sån rensning. Å varför lägga pengar på det som finns i gratis version. Använder CCleaner själv med gott resultat.

Nu Lysa, på med "grävaifilsystemet" handskarna! ;>)

ThomasR

ANNONS
Götaplatsens Foto