Annons

Optik på 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Tjobba.

Det sägs att alla EF / EF-S objektiv passar på 300D'n.
Vad gör att dom andra ej passar?

Hur är det med Sigma objektiven? Är det då inga av dessa som passar på 300D'n fast att en hel del av dessa passar på den analoga 300'an??

Hej

Allt som passar autofocuskameror passar oavsett märke med få undantag.

Canon o Sigma har en kamp, så det behövs ibland en uppdatering av Sigmagluggar för att bländaren skall hinna med. Så testa först eller se på sigmans hemsida över vilka som passar.

Roine

Tack Peter..

Nu blir det till o leta gluggisar..
Nån bra sida med massvis med Sigma eller nått??

Hej igen

Du bör nog tänka på vad du skall fota.

Kanerna beskär bilderna med en faktor på 1.6, dvs du får inte med så mycket på bilden som med en analog kamera!

Skall du fota generellt är mitt klara tips Sigma 24-70/2.8. Den har jag till min D60 o den funkar kanon!

På telesidan är det svårare, men vad har du för ambitioner? 70-200/2.8 + teleconverter är mitt tips.

På vidvinkelsidan är det lurigare, jag har en 14mm sigma, den använder jag inte så mycket, så skaffa hellre en zoom 15(16)35 mm) om du skaffar 24-->

Roine

Ja de e svårt. Just nu med systemen fotar jag mest (har jag märkt) naturbilder, blommor och fåglar.
Eftersom jag beställt EOS300D så följer det med ett 18-55 objektiv så det kan vara lagom.. Skulle vara nån runt 70-200 jag söker då kanske..

Till min olympus om707'a använder jag ett Olympus AF 35-70mm 3,5-4,5 O49mm och ett Sigma AF 75-200mm 1:3,8 O55mm (båda med macro) och just dessa två tycker jag täcker upp mina behov ganska så bra.

Finns det kanske nån adapter man kan använda att sätta på canon kameran för att kunna köra sina olympus sigma objektiv? Var hittar man isåfall sånna?

Kanske någon här som her en 70-200 till canon att sälja till ett bra pris?

Den här konvertorn.. är det som ökar brännvidden? alltså som t.ex. gör ett 200 till 400 eller nått sånt.??

Senast ändrad:
Hej

det finns inga adapters.

Mitt råd till dig, då jag jag själv vandrat samma väd, började för ca 3 år sedan, är att det är bättre att vänta tills pengaran räcker än att satsa på skrot.

Ett /4 eller ljusstarkare gäller för natur om du pratar xx-300mm. Men en Telekonverter förlorar du upp till 2 steg, och vid 5.6 så funkar inte autofocus.

Många här på FS gillar xxx-300/4 IS.

Den kan du sätta en 1.4 telekonverter på o ha autofocus!

Roine

IS står för??

Ja, pengar e kanske inte det värsta.. bara att jag e nöjd som tusan med mitt Sigma så nått liknande till canon borde gå att hitta nånstans tänkte jag.

IS står för bildstabilisering.

Vissa objektiv har en av linserna datorstyrd så de tar bort skakningarna som du som fotograf skapar.

Du "tjänar" då 1-1.5 bländarsteg mot den gamla regel att tex 300mm kräver 1/300 eller snabbare tid för en skarp bild.

Du kan komma undan med tex 1/200 och ändå få en skarp bild vid handhållet.

Jag har bla en 100-400L IS som har 5.6 i 400 läget, den kommer jag ofta undan med att i 1/250 få acceptabelt skarpa naturbilder.

Roine

Ja de blir o fundera ett tag..

Har du några bra sidor med dessa objektiv på?

Är lite åt 75-300 med.. såg att den finns med IS också.
En fråga till bara.. vad står då USM för??

USM är en motorteknologi som ger lite tystare objektiv samt att du manuellt kan ta över foucus.

Jag har en hel del användbara länkar en bit ner på högerkanten på min hemsida www.roine.nu om Canon o dess kamerasystem samt att fotosidans länklista inte är att förakta!

Roine

EF-S...

...däremot fungerar EF-S bara på 300D.
Den bygger på in i kameran så att spegeln slår i i alla EOS utom 300D.300D har en annorlunda spegel/-prisma konstruktion.
mvh
Patrik,Canon

Att AF inte funkar över en viss gräns gör inte så mycket eftersom jag redan nu focuserar ganska så ofta manuellt...
...men funkar går den väl fast den har svårt att hitta focus väl?

Ja läste det på nån sida att EF-S inte går att sätta på nån annan.. men har läst lite i en annan tråd att det objektiv man får med kameran är väldans sladdrigt så det får väl bli att man får leta efter ett mindre objektiv osse.

Skulle det inte komma ett tele-zoom objektiv special tillverkat för 300D? typ 55-125 eller nåt...

ANNONS
Götaplatsens Foto