Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till F401; F501; F601; F801

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för upplysningen! Trodde väl det men jag läst nånstans att någon haft problem. Var väl fel på kameran då?

Med det här objektivet lär det vara så. Däremot fixar många av de tidiga AF-kamerorna* (och vissa snikmodeller) inte AF-S och AF-I-objektiv, dvs man får fokusera manuellt. Det är inte så konstigt eftersom det då endast fanns några snordyra telen med AF-I och AF-S hade inte dykt upp än.

* Det gäller nog alla modeller du räknar upp.

Tips?

Jag har två analoga kameror kvar. FM2n och FE2 och jag tänker skaffa ett hus med AF, inget av samma moderna stuk som dagens digitalkameror, utan den felande länken mellan de gamla och de som kom strax före digitalkamerorna. Tacksam för tips.

Min analoga drömkamera är en FE2 AF och manuell framdragning och separat motor, eller som digitalkamera en FE2 D AF med fullsensor. En digitalkamera som inte ser ut som om den kom från yttre rymden. Jag har sålt allt digitalt som det stod Nikon på och köpt Olympus Pen med Panasonic objektiv istället. ( Så lätt väskan blev). Väntar på en mätsökarmodell i mft. En digital Zeiss Icon eller något liknande. Eller varför inte en med den röda loggan?

Den skönaste AF Nikon (om än primitiv AF) var i mitt tycke F4 varianterna. Så gedigen. Lite modernare, men ingen rymdmodell, och lite nättare är F100 inte dum.

Va? Det har ju funnits kameror utan fokusmotor sedan över 100 år ;-)

Hutlöst lustigt. Givetvis avsåg jag ett nytt påfund gällande Nikon-kameror som är av autofokustyp. Om man ska vara petig så finns det även en gammal sådan som saknar fokusmotor och det är F3AF som kom innan Nikon bestämt sig för det autofokussystem de sedan valde med motor i huset. Lite av en uddafågel.

Jag har två analoga kameror kvar. FM2n och FE2 och jag tänker skaffa ett hus med AF, inget av samma moderna stuk som dagens digitalkameror, utan den felande länken mellan de gamla och de som kom strax före digitalkamerorna. Tacksam för tips.

Tipset om F4 enligt ovan är nog inte så dumt om du inte vill ha en F100 e dyl.

ANNONS
Götaplatsens Foto