Annons

Optikproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte hålla med om at 28-135 IS är för dåligt för 20D. Vad är det för svammel? Då har du definitivt något fel på objektivet (möjligtvis även potentiellt kamera och/eller användarproblem) för det håller bra kvalitet. Jag har även ett 28-70 2.8 L som håller extremt hög klass men 28-135 är inte långt efter. Oavsett vad du har för skärpeinställningar i din kamera ska bilderna ändå se oerhört bra ut med 28-135. Jag har ett flertal bilder som hänger på väggarna tagna med 28-135 och dom är oerhört bra. Men jag har kanske fått ett onormalt bra exemplar....

H

28-135

Ja visst skall den hålla skärpan när man zoomar. Visst att det kan bli "mikroskopiska" skillnader när man zoomar fram och tillbaka men när jag testar just detta på mitt ex av 28-135:an så blir det rejält blurrigt i vissa lägen för att därefter återgå till skärpa i ett nytt läga. Det beter sig helt j*kla mysko helt enkelt.

Visst är det en nackdel att objektivet förlorar focus när man zoomar Men enligt mig så är det ju ingen större katastrof när man först är medveten om det. En vanesak till stor del!

http://www2.blocket.se/view/3396535.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Här har vi ett "nytt" EF 24-70,, hade jag pengarna så hade den varit min på momangen,, helt klart värt de extra 4 tusen upp från en ny 28-135IS!

Mvh Niclas, som är ok nöjd med sin EF28-135IS

Min 28-135:a tappade inte focusen när jag zoomade in och ut. Märke att jag ofta fick bättre skärpa när jag zoomade in, ställde skärpan och sen zoomade ut. Då var detta iof med en D30 som inte hade någon magisk AF. Körde nästan alltid det arbetssättet i studio.

martinh skrev:
Min 28-135:a tappade inte focusen när jag zoomade in och ut. Märke att jag ofta fick bättre skärpa när jag zoomade in,

Låter ju inte som att den var direkt konstant heller, eftersom den faktiskt ändrade sig.
Det är helt normalt och som det "skall" vara på det objektivet, tyvärr.
Sökaren på D30 är ju ingen höjdare så kanske ligger saken där,,,

Många tycks klaga på EF28-135IS och visst är det så att den har MÅNGA brister.
Enligt mina kvalitetskrav på de brännvidderna så håller den helt kalrt för mig, meer än nog!

Mvh Niclas,

Jag tror iaf att den är defekt

Någon som har tips på nån bra kameradoktor som kan skruva med obejektiv? Är det någon möjlighet att man kan fixa detta själv eller är det lika svårt som att renovera en automatlåda till en bil? River man isär det så får man aldrig ihop skiten. Har blivit tippsad om FotoFlod i Johanneshov. Verkar ha service på Canon. Någon som känner till dem?

Inlämnat

Jaja så nu var skiten inlämnat för översyn. Kommer ta en 2-4 veckor. Funderar på om man skall snabba på inköp av nytt objektiv. Hur skall man resonera? Vill framförallt ha en bra optik till min EOS 20D. Kan Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM vara nått eller måste man upp på L-serien?

ANNONS
Götaplatsens Foto