Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Optikrad for Canon!

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Kommer inom kort byta fran Nikon till Canon. Den kamera jag arbetar med for tillfallet ar en Canon 1ds mark II (lanar den av foretaget jag arbetar at).

Privat har jag for narvarande en 4 ar gammal Nikon D70 med Nikkor 18-200 VR + en bra blixt. Huset haller pa att lagga av och darfor vill jag investera i en battre utrustning for framtida bruk och jobb.

Jag reser en hel del och fotar mycket "resfoto", "streetfoto" och "portratt".

Optiken jag ar ute efter ska fungera bade till fullformat och enklare kameror som exempelvis Canon 40D och liknande.

Optik jag kollat pa ar bl a:

- Canon 70-200 f4L is
(Latt zoom att foredra vid resor)

- Canon 70-200 f2,8L
(Klumpig och tung vid resor, men ljusstrak, ev is)

- Canon Ef 17-40/4,0L IF Usm

Tar garna emot mer tips om optik for canon!

Tack pa forhand!

Mvh Daniel

macgunde skrev:
Ven kikat pa denna vidvinkelzoom: Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM

Det objektivet passar bara de enklare kamerorna som heter antingen xxxD eller xxD.
Alltså inte 5D eller 1D.

Tänkte eftersom du söker ett som passar båda fattningarna.

70-200/4L IS är riktigt bra.
Tror inte Nikon har någon liknande i sitt system.

Själv kan jag rekommendera 24-70/2,8L
Den är skarp och trevligt omfång förutom att det blir lite vidvinkel på 1,6* kamera.

För rese oh streetfoto så är väl Canons 70-200 4,0IS en optimal glugg sett till storlek och vikt. Jag har en själv och den åker alltid med. 17-40 är en bra och billig glugg, me skall du köra aps-c så är nog 17-55 IS ett bättre val. Canons 85 1,8 är också en riktig juvel. Sen tycker jag du skall överväga Canons 24-105 En mycket praktisk glugg med IS och perfekt omfång för de flesta situationer.

Det jag last om optiken hitills sa verkar 70-200 f4L IS och 17-40 f4L vara mest lockande.

SKa ta mig narmre titt pa detta nar jag val anlander tll SVerige da jag ar ute pa resande fot ett par veckor till.

Men tackar for era kommentarer.

Mvh Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto