Annons

Optimalt från skärm till utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Jag har nu provat den inställning du rekommenderade och resultatet är klart bättre än originalprofilen för papperet. Jag har även provat skriva ut med den profil som min skärmkalibrator skapat och den är faktiskt ännu något bättre.

Jag vill ju helst ha en profil som jag når från den primära utskriftsmenyn i Photoshop, men den egna profil som jag gör i utskriftsinställningar når jag ju inte därifrån, vilket innebär att jag måste låta skrivaren styra utskriften. Den profil jag skapat med min skärmkalibrator hittar jag däremot i den primära utskriftsmenyn vilket gör att jag helt och fullt kan överlåta åt Photoshop att styra utskrifterna och jag slipper gå in i utskriftsmenyn och göra mitt val.

Det kan tänkas att färgerna blir lite väl mättade med den sista metoden (skärmprofilen tar ju inte hänsyn till papperets vithet), men det tänker jag i så fall försöka lösa med att göra en försiktig uppljusning i samband med att jag slutskärper bilden (här kan man ju skapa ett makro som gör jobbet). Här ska testas vidare. Just nu är dock papperet slut så jag får införskaffa nytt innan jag kan fortsättta testerna. Och självfallet måste jag även prova Ilfordpapperet.

Än en gång tack för dina tips! De har hjälpt mig en bra bit vidare. Sedan tycks det ju dyka upp fler intressanta saker i tråden så det här blir riktigt utvecklande.
Du måste ju välja pappertyp när skriver ut från Photoshop och då är du ju inne i skrivarens utskriftsmeny.
Du skall göra precis som vanligt , skriv ut från Photoshop men i stället för att välja papper välj den profil du skapat där har du ju redan valt papperstyp, utskriftskvalitet, ingen färghantering men dragit lite i de här spakarna.
Är bilden för mörk försök i första hand ställa ner skärmens ljushet. Fungerar inte det så kan du ju även spara med det i din egen profil, det gör du på samma ställe där du korrigerar färgen.

Micke.
 

Svedje

Aktiv medlem
Du måste ju välja pappertyp när skriver ut från Photoshop och då är du ju inne i skrivarens utskriftsmeny.
Du skall göra precis som vanligt , skriv ut från Photoshop men i stället för att välja papper välj den profil du skapat där har du ju redan valt papperstyp, utskriftskvalitet, ingen färghantering men dragit lite i de här spakarna.
Är bilden för mörk försök i första hand ställa ner skärmens ljushet. Fungerar inte det så kan du ju även spara med det i din egen profil, det gör du på samma ställe där du korrigerar färgen.

Micke.
Det handlar ju om att få utskriften att så långt det är möjligt likna bilden på skärmen. Nu har jag fått bra tips om hur jag ska nå dit på olika sätt och känner mig bättre rustad att göra medvetna val. Jag tror inte att jag kommer att laborera med skärmens ljushet (det vill jag överlåta åt min skärmkalibrator), men osvuret är förstås alltid bäst. Men självfallet ska jag även prova skrivarens ljushetshantering. Det kanske är som du säger att det är enklast att göra den justeringen där.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det handlar ju om att få utskriften att så långt det är möjligt likna bilden på skärmen. Nu har jag fått bra tips om hur jag ska nå dit på olika sätt och känner mig bättre rustad att göra medvetna val. Jag tror inte att jag kommer att laborera med skärmens ljushet (det vill jag överlåta åt min skärmkalibrator), men osvuret är förstås alltid bäst. Men självfallet ska jag även prova skrivarens ljushetshantering. Det kanske är som du säger att det är enklast att göra den justeringen där.
Bästa och billigaste sättet är att profilera skrivarna. Antingen köper du de tjänsterna eller så köper du en skrivarprofilerare.

Jag har provat samma sätt som du men har aldrig lyckats komma ens nära. Jag gav upp och köpte en Color Munki Photo som jag profilerade skärm och skrivare med och på en gång blev hela kedjan bra. Billigt blev det oxå! Jag har sparat massor med bläck och papper efter detta.

Vill du däremot ha ut det yttersta som går ur dina skrivare så köp skrivarprofileringstjänsterna.
 

stefohl

Aktiv medlem
Bästa och billigaste sättet är att profilera skrivarna. Antingen köper du de tjänsterna eller så köper du en skrivarprofilerare.

Jag har provat samma sätt som du men har aldrig lyckats komma ens nära.

Problemet med att försöka justera på det manuella sättet är att man lyckas fixa i ordning något som fungerar för vanliga bilder, men så fort de avviker från standard blir det fel. Har man kalibrerat och profilerat skärmen och skrivaren korrekt stämmer hela kedjan hela kedjan.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Bästa och billigaste sättet är att profilera skrivarna. Antingen köper du de tjänsterna eller så köper du en skrivarprofilerare.

Jag har provat samma sätt som du men har aldrig lyckats komma ens nära. Jag gav upp och köpte en Color Munki Photo som jag profilerade skärm och skrivare med och på en gång blev hela kedjan bra. Billigt blev det oxå! Jag har sparat massor med bläck och papper efter detta.

Vill du däremot ha ut det yttersta som går ur dina skrivare så köp skrivarprofileringstjänsterna.
OK Jag inser att jag var för snål när jag köpte min Color Munki Display. Jag borde förstås ha satsat på den med avancerade kalibratorn.
 

stefohl

Aktiv medlem
OK Jag inser att jag var för snål när jag köpte min Color Munki Display. Jag borde förstås ha satsat på den med avancerade kalibratorn.
Inte alls, det är inget fel på den kalibratorn. Den enda fördelen med att köpa en ColorMunki Photo är att man kan kalibrera papper också med den. Men som skärmkalibrator är Display väl så bra. Det gäller bara att trimma samman hela kedjan och jag misstänker att felet snarast ligger i din skrivarprofil, inte i din skärmprofil.

Stefan
 

Svedje

Aktiv medlem
Problemet med att försöka justera på det manuella sättet är att man lyckas fixa i ordning något som fungerar för vanliga bilder, men så fort de avviker från standard blir det fel. Har man kalibrerat och profilerat skärmen och skrivaren korrekt stämmer hela kedjan hela kedjan.

Stefan
Fast förstår jag det hela rätt så behövs en rätt så kontinuerlig kalibrering av både skärm och skrivare. Den profil jag använder/köper idag har väl även den ett bäst före datum? Åtminstone vill min skärmkalibrator göra regelbundna nya kalibreringar. Så min lärdom är väl att jag borde ha satsat på en apparat som klarar hela kedjan. Det är amatörens helvete att hela tiden upptäcka att grejorna man skaffat inte håller måttet.
 

jeduven

Aktiv medlem
Problemet med att försöka justera på det manuella sättet är att man lyckas fixa i ordning något som fungerar för vanliga bilder, men så fort de avviker från standard blir det fel. Har man kalibrerat och profilerat skärmen och skrivaren korrekt stämmer hela kedjan hela kedjan.

Stefan
Precis! Det gick skapligt med vissa bilder men eftersom man aldrig var säker på vilka dessa "vissa bilder" var så var det alltid att prova och justera, prova och justera o.s.v. ett antal gånger tills man gav upp och det fick duga, ofta p.g.a. tidsbrist, pappersbrist och/eller färgbrist. :))

Nu mer så framkallar jag en bild och skriver ut den utan att tveka. Det blir riktigt bra men med professionell profilering av skrivarna skulle det säkert bli perfekt eller så bra som det överhuvudtaget går att få.

Tack för alla kloka råd du bjuder på här i forumen!

@ Svedje: ColorMunki Photo är väl tre ggr dyrare än ColorMunki Display, men med samma hårdvara? Det är nog bara programvaran om skiljer misstänker jag. För de tre tusen som skiljer kan du säkert köpa flera skrivarprofileringar som ger bättre resultat skulle jag tro.
 

stefohl

Aktiv medlem
Fast förstår jag det hela rätt så behövs en rätt så kontinuerlig kalibrering av både skärm och skrivare. Den profil jag använder/köper idag har väl även den ett bäst före datum? Åtminstone vill min skärmkalibrator göra regelbundna nya kalibreringar. Så min lärdom är väl att jag borde ha satsat på en apparat som klarar hela kedjan. Det är amatörens helvete att hela tiden upptäcka att grejorna man skaffat inte håller måttet.

Inte av skrivaren, så länge skrivaren inte drabbas av någon mekanisk förändring. Jag har profiler gjorda för 5-6 år sedan som fortfarande fungerar bra.

Stefan
 
ANNONS