Annons

Optipod snabbfästen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder Optipod systemet till min Xpan och Canon 20D och är väldigt nöjd. Fantastisk kvalite och mycket lätt att byta mellan olika kameror etc. Man kan dessutom få anpassade plattor till just sin kameramodell vilket gör att man får perfekt passform mellan kamera och snabbplatta. Kan verkligen rekomenderas!

Köp! Du kommer inte bli missnöjd =) Fästena är mycket stabila och kameran sitter stenhårt när du skruvat åt. Jag har lagt in en recension här på fotosidan (klicka på "detaljer")

För att väcka den här tråden igen:

Jag fick en modifierat Manfrotto 490 med Optipodfäste till låns av Hans på Optipod idag. Jag har ännu inte hunnit testa det på mitt stativ, men kvaliteten på fästet känns fantastisk! Hans var väldigt trevlig att ha att göra med, och möjligheten att få låna prylar före ett köp är ju bra.

Jag är inte speciellt förtjust i 490-kulan dock. Den är stor och tung, och det känns lite besvärligt att få "rätt" friktion på den.

Jag har beställt en Markins M10 från Tyskland, och beställde även med deras snabbfäste. Jag är rätt säker på att jag kommer att byta det fästet till ett Optipod så snart jag får råd.

/Anders

Anders:
Jag är inte helt säker på att snabbfästet på M10 är så lätt att montera bort. Jag vill minnas att jag läst att det sitter fast med locktite. Förutom att det är svårt att få tillräckligt grepp om kulan så försvinner garantin om man gör det. Det går säkert att värma för att få bort limmet, bara man inte värmer så mycket så att materialet förstörs på något sätt.
Tror det var på Nikonians, som åxå säljer M10:an som jag läste detta.

Sen vet jag inte hur bra deras fäste är, men är det i närheten så bra som Kirks så har jag svårt att se varför man skulle byta. Ska det sitta hårdare fast får man svetsa.

Jo, jag såg också att den sitter med Locktite. Det är säkert inget fel på det fästet som följer med, men Optipoden gav mig en enorm vill-ha-känsla :)

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto