Annons

Optiska avståndet i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Är det nån som vet vad "avståndet" är till mattskivan när man tittar i sökaren dvs det avstånd som ögat ska fokusera på. Har en 5D så är det nån som har uppgiften för den så vore det toppen.
Det är ju inte så enkelt att det är det faktiska avståndet mellan okular och mattskiva det skulle bli lite kort för de flesta.
Har för mig att ögat uppfattar det som ca 1,5 meter dvs det är en uppgift jag hörde för länge sen.
Skulle vilja veta det så att jag kan anpassa en korrektions lins til rätt avstånd. Ja, vilken korrektion man ska ha beror på betraktningsavstånd därav progressiva och läsglasögon.

Och de där färdiga korrektionslinserna och dioptri justeringen på kameran är långt ifrån tillräckligt för att fylla mina behov...

Jag har alltid inbillat mig att ögat ska fokusera på oändligt, för att se sökaren skarpt. Men jag är kanske helt snett på det?

Jag har alltid inbillat mig att ögat ska fokusera på oändligt, för att se sökaren skarpt. Men jag är kanske helt snett på det?
Det är nog ett ganska kort virtuellt avstånd. Jag är närsynt och ser utmärkt i sökaren, så gissingsvis är det 1-2 meter max. På större avstånd börjar jag se lite risigt om det är mörkt.
Jag har visserligen inte en 5D, men det är nog ungefär samma på alla moderna kameror.

Det bästa är väl att ta med kameran till optikern så kan du ju prova dig fram med olika linser tills du är nöjd.
//Bosse

Standard för kameror utan dioptriinställning brukar, så vitt jag vet, vara 1 m. I varje fall är det det på min kamera. För kameror med dioptriinställning antar jag att det samma gäller när dioptriinställningen är inställd i "neutralläge".
Sen kan sökarokularet på din kamera justeras mellan -3 - +1 dioptrier.

Olle

Jaha. Jag är också närsynt, men lite mer, så det är väl därför jag inte ser bra i sökaren, såvida jag inte har glasögon på mig.

I de flesta Canonkameror är det precis över en meter - variationen (en ganska liten sådan) på detta beror på kompromissen täckning/förstoring/"eye relief" tillsammans med normalfokuseringen på ett avslappnat öga. Man kan normalt sett räkna 1000mm och komma ganska nära önskat resultat. Lycka till! :)

Har du en kamera till (eller kan låna en?) och tillgång till ett objektiv med hyfsad distans-skala på så är det lätta att kolla.... fokusera den andra kameran på fokusmärkena i 5D-sökaren. Funkar bäst om du inte har något objektiv monterat på 5D.

Läs av distansmarkeringen, och dra av avståndet från frontlinsen till filmplanet på den andra kameran - ELLER sätt den använda "mät"-kameran på en bordskant, ta ett annat föremål och flytta det bort från kameran på bordet tills föremålet är i fokus. Detta förutsätter att du inte ändrat fokuseringen på linsen från när du "tittade" in genom 5D-sökaren...

ANNONS
Götaplatsens Foto