Annons

Originalobjektiv eller Sigmaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramona

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag skall beställa en Canon DSLR med objektivkit över nätet och jag funderar om jag skall beställa de något dyrare originalobjektiven eller Sigmas paket.

Canon EF 18-55 + 55-200

eller

Sigma DC 18-50 + 55-200

Det skiljer ca 1000 kr i pris. Är Sigmas sämre på något vis?

Hälsningar

Ramona

orginal tycker jag, vet att många inte håller med mig, men öven i framtiden är de mer garanterad från framtidakompabilitets problem om du köper Canon. Jag har fortfarande Objektiv från 1987 som funkat kanon med min !D MKII. Vet att många haft problem med vissa sigma och 300D.. Har lånat en del sigma objektiv för att testa och ibland haf inte AF funkat och dom känns inte lika gedigna.

Gällande bildkvalite kan jag inte uttala mig om de du funderar mellan så jag får låta någon annan hjälpa dig på den biten.

Jag tycker att du spolar både två alternativen och satsar på en ljusare glugg, typ en 50mm 1.8 istället. de är skarpare än zoomobjektiven och ger dig lite bättre möjligheter att fota i befingligt ljus. En 50mm objektiv blir en fäldigt skön porträttglugg på ca 80mm på en DSLR som har mindre sensor än 135formatet. Kitgluggarna är liksom ganska bra för priset men jag tror att man blir trött på dem ganska fort, de är ju begränsade framförallt vad gäller ljusstyrkan.

Lycka till.

http://gallery.gulnet.nu/

Ramona skrev:
Hej,

Jag skall beställa en Canon DSLR med objektivkit över nätet och jag funderar om jag skall beställa de något dyrare originalobjektiven eller Sigmas paket.

Canon EF 18-55 + 55-200

eller

Sigma DC 18-50 + 55-200

Det skiljer ca 1000 kr i pris. Är Sigmas sämre på något vis?

Hälsningar

Ramona

Jag bedömer objektiven som likvärdiga.

Njaa.. på de bilder jag sett så har Sigman (18-50) uppvisat grymt hög kromatisk abberation.. inte så snyggt.

Jag beställde min 300D förra året med sigmapaketet och blev ganska besviken på 18-55.

Sigma 55-200 är jag däremot helnöjd med.

Vilket paket valde du?

Sigma har två versioner av 18-50.
(Ingen version av 18-55)

Sigma EX 18-50/2.8 DC är en mycket bra glugg. Den är ganska ny men har fått väldigt bra recensioner.

Kit-gluggen 18-50/3.5-5.6 DC är inget vidare. Det har många bistert fått erfara. (Den finns att köpa jättebilligt på fotosidan, blocket, cyberbörsen etc)

Sigmas kit-glugg 55-200/4-5.6 DC är bättre än sitt rykte. Den finns också att köpa begagnat.

Köp Canon-gluggen eller bara huset. Det är mitt råd.

/AnWi

Hej!

Jag hade en sigma 18-50 3,5-5,6DC innan. Jag testade den och jämförde med en kompis canon 18-55. De var likvärdiga, dvs lika dåliga :) Som nybörjarglugg tycker jag ändå att de båda fyller sin funktion. Det är inte alla som har hur mycket som helst att lägga på en kamera.

MVH Uffe

ANNONS
Götaplatsens Foto