Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ormande panorama önskas bli rakt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kan väl bygga på denna tråd med ytterligare en fråga i samma anda som den ursprungliga:

Som vi konstaterat här så ger Autostitch alldeles fantastiska panoramabilder, men dock i sfäriskt format. Vilket gör att raka horisontallinjer inte håller sig raka utan kroknar som övermogna bananer. Hur ska man korrigera sådant? Går det att göra i Photoshop? Eller måste man använda nåt i stil med Panorama Tools eller liknande?

Bifogar en bild på en byggnad tagen med 30 delbilder som Autostitch tjusigt fogat ihop. men hur får man den rak? Det finns en rak horisontlinje ungefär vid de nedersta fönstrens mitt-spröjsar. Alla vertikaler är raka, det har Autostitch fixat. Men sen då? Hur får man resten av huset rakt?

Bilagor

• hus-pano.jpg
    hus-pano.jpg
    44.8 KB · Visningar: 177
Bäst är förstås att betala en slant för Autostich så att man kan välja vilken projektion man vill ha bilden i (jag har själv inte testat Autostich).

Här ett exempel vad man kan göra med Panorama Tools plugin i Photoshop:

Utökade bildens arbetsyta från 400x196 till 550x240 (centrerad i topp). Sedan Filter->Panorama Tools->Remap och "PSphere" --> "Normal" med HFOV = 175 (VFOV har ingen betydelse).

Bilagor

• hus-pano_remap.jpg
    hus-pano_remap.jpg
    18 KB · Visningar: 161
Har just laddat hem lite tutorials och FAQ för Panorama Tools och PTAssembler så jag ska läsa lite.. så kanske jag fattar också :)

Om nån här vill prova att få mitt hus rakt och fint så kan du väl skriva din mailadress så kan jag maila en 3,2 MB zipfil med de 30 delbilderna (förminskade till 640*480 pixel).

Autostitch verkar förresten bara finnas i demoversion än så länge. Och då endast med sfäriskt panorama.

ANNONS
Götaplatsens Foto