Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oro för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Komiskt att de flesta som frågar i köpråd får rådet att satsa pengarna på objektiven istället för husen samtidigt som så många köper kamerasystem där objektivutbudet är magert jämfört med Canikon. Bara pga ett marginellt bättre kamerahus låser man sig hos ett litet system där det är svårt växa. Paradoxalt? ;)

Du är i fel tråd herr skarström. :)

Micke.
 
Jag har sett Pentax ME Super sida vid sida med en K-5. ME Super är betydligt mindre, och har ändå plats för såväl större spegel som större prisma. Film är såklart tunnare än en sensor, men den tjockleken som behövs för sensorn finns ju redan i K-5. Jag tror inte att bildstabiliseringen behöver bli speciellt mycket större bara för att sensorn blir det. Dagens "smartphones" klämmer in en enorm beräkningskraft i en liten apparat som inte ens behöver vara 1 cm tjock. Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem att göra en fullformatare (eller småbild, om man så vill) i samma storlek som K-5, om man bara vill. Det är inte tekniken som sätter stopp. Men blir autofokusen lika snabb på spegellösa kameror skulle nog många föredra det, eftersom det blir ännu lättare och mindre.

Ja mindre är den men bortser man från tjockleken(och greppet) på K-5an så är det inte speciellt mycket skiljer dom åt och då har K-5an totalt sätt fler saker i sin konstruktion som tar upp mer plats(mer elektronik,anslutningar,två displayer,inbyggdblixt mm)

Jo sensor paketet(sensor+bildstabiliseringen) för en FF blir rätt mycket större i slutändan(totalt sätt) och kräver mer utrymme än en vad dagens APS-C gör som sitter i K-5....bara själva FF-sensor är mer än ca1,2cm bredare och ca 0,8cm höger(35.9 x 24.0 mm jämfört med 23.5 x 15.6 mm).

Jämföra med en mobil haltar en aning...det är i princip bara batteriet,skärmen och kretskortet som utgör hela storleken på dagens telefoner vilket motsvarar ungefär den bredden och tjockleken som skärmen och kretskorten som finns bakom sensorn på en DSLR tar upp....vad det gäller beräkningskraften i elektroniken som sitter i dagens DSLR av senaste snitt så är inte den precis dålig den heller.

Titta bara på tex Sony Nex-5...går nog inte göra en APS-C kamera väldigt mycket mindre än så och då den är strippad på det mesta i form av väldigt få knappar,väldigt litet o klent batteri,ingen sökare,ingen inbyggd blixt, världens kortaste registeravstånd,ingen inbyggd bildstabilisering mm...trotts att den är som en kompaktkamera i handhavandet(knappar m) så har den ett mått på 111x 59 x 38

Skulle man stoppar i en FF-sensor i den så skulle det innebära att den behöver växa lit o kanske skulle få ett mått på ca 123x67x38 o mycket mindre än så går nog inte göra en FF.... vilket alltså är något mindre än en Leica M9 som har lite fler knappar,sökare,större registeravstånd och större batteri mm.

M9 har ett mått på 139 x 80 x 37(enligt dpreview) jämfört med K-5s 131 x 97 x 73(enligt dpreview).

Ska man gör en digital FF-kamera med spegel och optisk sökare märkbart mindre än vad en K-5a är så får man nog offra många av direktknapparna,använda mindre batteri,mindre grepp,offra motorn för skruvdrivning mm....ska man göra den väldigt mycket mindre så måste man göra en spegellös konstruktion likt nex med kort registeravstånd och evf eller hybridsökare likt den i Fujis X100.
 
Jag har sett Pentax ME Super sida vid sida med en K-5. ME Super är betydligt mindre, och har ändå plats för såväl större spegel som större prisma. Film är såklart tunnare än en sensor, men den tjockleken som behövs för sensorn finns ju redan i K-5. Jag tror inte att bildstabiliseringen behöver bli speciellt mycket större bara för att sensorn blir det. Dagens "smartphones" klämmer in en enorm beräkningskraft i en liten apparat som inte ens behöver vara 1 cm tjock. Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem att göra en fullformatare (eller småbild, om man så vill) i samma storlek som K-5, om man bara vill. Det är inte tekniken som sätter stopp. Men blir autofokusen lika snabb på spegellösa kameror skulle nog många föredra det, eftersom det blir ännu lättare och mindre.

En anledning till att vi haft så bulkiga digitalare de sista åren är att formgivarna velat att de skulle se "professionella" och "dyra" ut. Om en amatör skall hosta upp 10 papp för en kamera så måste den ju för fan se imponerande ut. När olympus E3 kom var den (och är fortfarande) större och tyngre än en canon 5D med fyra ggr större sensor. Väderttätning, my ass - några o-ringar kan inte förklara det där.
Nu, när marknaden mognar så smått, så börjar tillverkarna att anpassa sig.

Om man kastar spegeln överbord och därmed slipper spegelhus samt får ett kortare registeravstånd så är jag övertygad om att man kan bygga ett FF-system som är pyttelitet.
Leica har ju redan gjort det egentligen.. Fast med den skillnaden att deras mätsökare tar upp en jävla massa plats samt att deras formspråk dikterar formen, det finns med andra ord betydligt mer att tjäna.

Man kan tänka sig att kamerajättarna gjort ganska detaljerade undersökningar om vad folk, både professionella och amatörer, vill ha. Informationen kommer från säljarna på golvet, sen mals den ned av statistiker till siffror som gör att marknadsföringsfolket (som aldrig fotat själva) kan ta de "rätta" besluten.
Problemet är att man inte kan fråga folk vad de vill ha, ty de vet inte vad de vill ha.


Jag säger så här: Den som först släpper ett superkompakt FF-system med små nätta "leicaobjektiv" i hög kvalitet kommer att göra en dundersuccé och starta en helt ny marknad.

Sony är ju inte så långt ifrån med sina NEX. Men det är ju inte FF och de har absolut inga objektiv som inte är oanvändbara långsamma massmarknadszoomar. Men man vet ju hur Sony fungerar. Dessutom har de sett till att gränsnittet är oanvändbart för att verkligen försäkra sig om att inte ge insatta köpare nån anledning att köpa.

Företag som skulle kunna leverera ngt sådant skulle kunna vara Pentax eller Fuji tex.
 
När olympus E3 kom var den (och är fortfarande) större och tyngre än en canon 5D med fyra ggr större sensor. Väderttätning, my ass - några o-ringar kan inte förklara det där.

Det är mer än vädertätning som gör en E-3 till en tuff kamera (till skillnad från en kamera som ser tuff ut). Det går att ha den som pall att stå på, t.ex.
 
Sony är ju inte så långt ifrån med sina NEX. Men det är ju inte FF och de har absolut inga objektiv som inte är oanvändbara långsamma massmarknadszoomar. Men man vet ju hur Sony fungerar. Dessutom har de sett till att gränsnittet är oanvändbart för att verkligen försäkra sig om att inte ge insatta köpare nån anledning att köpa.

Den som har en Nex eller testat den med senaste mjukvaran vet att grässnittet inte är ett speciellt stort problem då man i princip kommer åt allt via det numera programerbara väljarhjulet.

Fler objektiv med e-fattningen är på gång från Zeiss och Sony...dessutom öppnade Sony upp E-fattningen för dom som va intresserade av att göra objektiv anpassade för E-fattningen...intresset va tydligen väldigt stort vilket gjorde att bla Sigma och Tamron har skrivit på så objektivutbudet till E-fattningen lär nog växa ganska snabbt.

Nex-7 är på gång och förväntas släppas i slutet på året...enligt rykte(rätt säkra sådana) så kommer det vara en mer "pro-inriktad" E-kamera med högre byggkvalité,fler knappar/vred än nuvarande Nex och ha inbyggd sökare/evf.

Om det är någon som kan tänkas komma med en kompaktare FF än Leica i framtiden så tror jag det är Sony...när dom tog fram E-fattningen så hade dom FF i tankarna(har Sony själva gått ut med/sagt) så fattningen täcker ut/klarar av en FF-sensor.

Men men nu blev det mycket off topic-snack....personligen tror jag inte man behöver vara orolig för Pentax som system sen om det passar/uppfyller dom personliga behoven och krav/förväntningarna man har på ett kamerasystem är en annan sak.
 
Om det är någon som kan tänkas komma med en kompaktare FF än Leica i framtiden så tror jag det är Sony...när dom tog fram E-fattningen så hade dom FF i tankarna(har Sony själva gått ut med/sagt) så fattningen täcker ut/klarar av en FF-sensor.

När nex kom så var det min första tanke, fattningen såg så stor ut i förhållande till aps-sensorn, men om man mäter så ser det inte ut som om en ff får plats, det är en metallkontakt i fattningen som sticker ut på fel ställe.
Så jag undrar om du har nån länk till det uttalandet från sony?
Blir Nex 7 FF tror du? Rena porren i sådana fall.
 
När nex kom så var det min första tanke, fattningen såg så stor ut i förhållande till aps-sensorn, men om man mäter så ser det inte ut som om en ff får plats, det är en metallkontakt i fattningen som sticker ut på fel ställe.
Så jag undrar om du har nån länk till det uttalandet från sony?
Blir Nex 7 FF tror du? Rena porren i sådana fall.

Ska se om jag hittar sidan/länken...det va i en intervju med en från Sony som varit med vid utvecklingen av Nex som sa detta....det va dock längesedan jag läste detta så det är inte säkert jag hittar sidan/länken.

Nej Nex-7 kommer inte blir FF.
 
Hittar tyvärr inte den länken....så leta vidare vid nått annat tillfälle.

Har för mig att det va Katsumoto som sa/berättade det i en intervju...fattningen klarar av FF men så som fattningen är designad idag så går det inte då fattningen är anpassad/gjort för att fungera optimalt ihop med APS-C sensor/E-objektiven(som inte täcker FF)...man skulle alltså vara tvungen o göra ändringar på/i fattningen för att det skall fungera utan adapter mellan FF-objektiv och kamera.

David K från Photoclubalpha frågade Paul Genge(Sony UK) om bla detta på Photokina och då sa/berättade han:

"Also, it was possible to create a full frame NEX, using the same mount and the A-mount adaptor, but never the same lenses as the APS-C NEX. The mount had been designed to allow this and it might one day happen, in which case full-frame adapted Leica lenses (and so on) would be even more useful.
 
Min lokale Pentax handlare (en Expertbutik som på eget bevåg även hade Pentax) sa när jag frågade efter pris på en DA70 Limited att det var ingen ide att han kollade upp det och att jag får köpa det någon annanstans.

Expert hade varit på honom och alla inköp skulle numera gå genom Expert och inget annat, och de förde inte Pentax och så var det med det. Så nu blir det en Pentax butik mindre
 
Hittar tyvärr inte den länken....så leta vidare vid nått annat tillfälle.

Har för mig att det va Katsumoto som sa/berättade det i en intervju...fattningen klarar av FF men så som fattningen är designad idag så går det inte då fattningen är anpassad/gjort för att fungera optimalt ihop med APS-C sensor/E-objektiven(som inte täcker FF)...man skulle alltså vara tvungen o göra ändringar på/i fattningen för att det skall fungera utan adapter mellan FF-objektiv och kamera.

David K från Photoclubalpha frågade Paul Genge(Sony UK) om bla detta på Photokina och då sa/berättade han:

"Also, it was possible to create a full frame NEX, using the same mount and the A-mount adaptor, but never the same lenses as the APS-C NEX. The mount had been designed to allow this and it might one day happen, in which case full-frame adapted Leica lenses (and so on) would be even more useful.

Det låter som att fattningen klarar av småbildsobjektiv, men att alla hittillsvarande NEX-objektiv inte lyser ut tillräckligt mycket för småbild. I så fall skulle framtida småbildsobjektiv för NEX gå att montera på nuvarande NEX-kameror.
 
ANNONS