Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oro för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att Pentax behöver komma med lite nya gluggar.
De har ju den optiska formulan för en mängd supertelen och det är väl
produktionskostnaden för vädertätning och SSM:en som är problemet.
Speciellt nu efter tsunamin.
Men jag tycker att det finns alternativ så det räcker.Sigma gör mycket bra objektiv och det är nära L-klass på deras supertelen,vad än andra säger.
Pentax fasta Limiteds täcker in mycket och är svårslagna.
Det är framförallt den optiska kvaliteten och smidigheten jag gillar.

Sen är det lite siffror som nämns här som är missvisande.
Pentax har 1,5 % av den totala andelen digitalkameror på marknaden.
När det gäller dslr är siffran c:a 8% och ökande varje år.
I Japan är det över 10%.
Det är Sony och Pentax som ökar mest.
 
Läser svaren med stort intresse. Men hörni - finns det inte nog med trådar där man kan slugga på varandra om vilket märke som är bäst, fulast eller vassast.
Det är likesom inte det tråden handlar om,.
 
Jag har 1,7x AF TC och har kört den i kombination med Tamron 300/2,8. Autofokus fungerar bra med den "steglösa fokusbegränsaren" rapp och säker men jag tycker man tappar för mycket skärpa, det blir lite luddigt. Så jag kör manuellt numera, nedbländad till 5,6 är Tamronobjektivet riktigt skarpt.

Micke.

Jag har nyligen skaffat en Pentax 1,7 konverter samt en Kenko 1,5 SDM-kompatibel konverter som jag använder tillsammans med DA300mm. Jag har inte testat så mycket än men jag tycker att 1,7-konvertern av det jag sett hittills ger mycket bra bilder både vid mulet väder som solsken.
Det som jag oroar lite mer för är hur det blir sen under den mörka årstiden
Men dock: jag vill ha en 500/5,6 och en 1,4 originalkonverter.
 
Senast ändrad:
Pentax kan ha en nisch med kompakta systemkameror

Jag har nyligen köpt en Pentax K-5 med DA 18 - 135. Det är den enda digitalkamera med stor sensor som jag någonsin köpt (och jag har inte fått några som gåvor heller - jag har hittills fotat med en Panasonic Lumix LX-3 med liten sensor), och jag valde förutsättningslöst när det gäller märke på kamera.

Det jag saknat mest i min nuvarande kamera är dynamiskt omfång. Jag tar ofta bilder där ett stort dynamiskt omfång gör stor skillnad, såsom motljusbilder där jag vill kunna se något objekt i förgrunden samtidigt som solnedgången syns i bakgrunden. Detta kan kräva uppljusning av förgrunden, vilket helt enkelt inte går om det finns för mycket brus i de mörka partierna. Därför blev jag mycket intresserad när det äntligen kom en sensor med drastiskt minskat läsbrus (= större dynamiskt omfång). Det är den Sony-sensor som sitter i Pentax K-5, Nikon D7000, Nikon D5100 och någon Sony-kamera (kanske snart även i en ny NEX från Sony).

När jag nu visste vilka kameror som hade vad jag sökte, var det följande som gjorde att valet föll på Pentax K-5:

1) Den är mindre och (för mina händer) bekvämare att hålla på samma gång jämfört med Canon (även om de inte var aktuella pga sämre sensor map dynamiskt omfång), Nikon, Sony och Olympus (som inte heller var aktuella pga sämre sensor map dynamiskt omfång). Den bästa kameran är den som är med, och inte den som är så klumpig och tung att den stannar hemma.

2) Vädertätning och vädertätat objektiv - jag vill inte hålla på att rengöra sensorn mer än nödvändigt, och åtminstone för stunder har jag bara ett objektiv, och tar således inte av det (alltså inget tillfälle för damm att komma in).

3) Kameran ska klara flera minusgrader och vara robust.

4) Den fick i tester fina betyg för sin ergonomi och att den är lättarbetad när man fotar.

5) Att slutaren är tystare än konkurrenternas var en trevlig bonus.

För övrigt har jag varit i kontakt med fotografer från USA, och där verkar förhållandet vara att Pentax är servicevilliga, medan Nikon försvårar (exempelvis genom att inte ha internationell service). Hur Canon ligger till på den fronten har jag inte hört så mycket om. Nämner det mest som parantes eftersom några nämnt att servicen inte alltid är på topp i Sverige (har själv inte haft anledning att kontakta den).

Jag har för närvarande inga ambitioner om att köpa en så kallad fullformatkamera. Men om jag skulle bli intresserad av en FF-kamera så skulle jag vilja ha en i samma storlek som K-7 och K-5 - möjligen med marginellt större klump för det större prismat till sökaren. Sensorn skulle givetvis behöva vara en FF-sensor av den nya generationen med lågt läsbrus och högt dynamiskt omfång (finns inte än, men kommer garanterat snart). En sådan kamera skulle ha en egen nisch. Som sagt - den bästa kameran är den man orkar ta med :). De fullformatskemeror som andra tillverkare erbjuder är för stora och klumpiga för att intressera mig.

Nu har ni i varje fall fått ett exempel på varför någon som inte har investerat i ett system väljer Pentax. För övrigt så övervägde jag även Nikon D7000 tills jag i en affär jämfört den sida vid sida med en K-5 och sett hur stor D7000 var.

Givetvis gäller dessa parametrar inte alla. Jag vet att vissa fotografer vill ha stora kameror, men jag tror också att det finns fler som jag som vill bära med sig grejerna exempelvis på flerdagars fotvandringar, och där kan Pentax ha en nisch om de fortsätter att göra kompakta och tåliga grejer som ändå är riktigt trevliga att använda.

Hälsningar

Jonas
 
Ditt resonemang är mycket sunt och jag skulle också ha valt Pentax K-5 om jag förutsättningslöst skulle köpa en ny digital ESR idag. Haken är att jag har en massa Canon-grejer sen 20 år tillbaka och det tar emot att göra mig av med dem.
 
Oro för Pentax.
Visst, det är trevligt att ha en litet udda märke, att inte förbehållslöst köpa det som syns och hörs mest. Framstå som en tänkande individ som inte följer massan, konnässören som ser ljuset kreti-och pleti inte klarar. Och kunna skryta med den bästa APS-C kameran.
Men hur länge till? Sover Canikon? Tror inte det – om K-5 klår D-7000 med en knapp marginal idag lär det inte hålla i sig i längden.
Kort sagt – finns det någon framtid i Pentax? Klarar Hoya hålla dem under armarna och efter att sannolikt ha tömt mycket av resurserna på K-5 och 645 fortsätta att utveckla i den takt som krävs för att hålla Canikon stången och samtidigt utveckla fler objektiv, för att bemöta den största kritiken mot Pentax – systemet är för litet.
Borde jag köpt en D-7000?

Pentax har släppt hus som står sig mkt väl i konkurrensen länge nu. K-5 är bara toppen på isberget där de t.o.m. satt rekord på DXO och fått välförtjänt tid i rampljuset.

Utvecklingskostnaden för K-5 borde vara lägre än du tror. Det är en K-7 med bättre sensor om man ser krasst på det. 645D delar elektronik med K-5/K-7 men har säkert kostat i "hårdvara". Men det är en högmarginalprodukt som verkar sälja oväntat bra så den borde ge bra avkastning.

Alla märken utvecklar sig hela tiden så jag köper inte din oro att de andra ska peta in en högre växel plötsligt. Speciellt inte för att gå om lilla Pentax...

Långa telen saknas däremot samt en vidvinkel i DA*-serien. Sen är det onödigt tomt i området kring 135mm. Antingen en lite ljussvagare Ltd eller en fet DA* skulle passa bra här som jag ser det.
 
Ang. argumentet gällande objektivutbudet:

För en grupp kan objektivutbudet givetvis vara ett rimligt argument. Säg att man har 100 fotografer på en tidning och alla har sina egna stilar och krav på objektiv. Då är det rimligt att tidningen väljer ett märke på kameror för att tillgodose allas behov.

För en individuell köpare måste det inte vara likadant. De enda objektiven som en enskild person behöver är de som denne har råd med och som passar dennes stil. Om man ponerar att köparen vill använda kompakta och fasta objektiv så slår inget annat märke Pentax på fingrarna vad gäller SLR. Om köparen däremot vill ha zoomar och kan tänka sig att bära runt på lite mer passar till exempel Canon bra.

Poängen är att om någon säger "jag ska köpa min första systemkamera" så ska man inte direkt säga "Pentax har för litet objektivutbud" utan snarare "Pentax har ett annorlunda utbud som har fler objektiv med liten storlek och fast brännvidd men inte lika många rent professionella zoomobjektiv".

Vem köper en Canon 1100D och 70-200/2,8 L IS II ?
 
---
Alla märken utvecklar sig hela tiden så jag köper inte din oro att de andra ska peta in en högre växel plötsligt.
---
Men att plötsligt peta in en högre växel är ju precis vad Sony har gjort, eller hur? De satte ju sin första systemkamera på marknaden så sent som år 2006, men de har ändå hunnit med att vända ett antal nya blad i kamerahistorien. Förra året med sina NEX:ar, SLT-kameror och NEX-VG10 (den första crossover-kameran värd namnet). Och tidigare t.ex. deras Quick Liveview. Det går inte att läsa sig till vilken revolution denna Sonys Q LV faktiskt är, man måste använda den till praktisk fotografering under en tid först. Då upptäcker man att den är helt fantastisk - den öppnar helt enkelt nya kameravärldar!

Men jag håller med dig när det gäller Canon och Nikon, de är betydligt trögare. De verkar att ha väldigt svårt att frigöra sig från det sätt som de har varit vana vid att bygga sina kameror på under de senaste 60 åren. Ett mindre företag som Pentax KAN klara att vara snabbare och rörligare när det gäller satsa på okonventionella lösningar och nya idéer. Det brukar vara lättare att komma fram med dessa i mindre företag, även om det inte är alldeles nödvändigt - Sony är ju inte direkt någon liten plutt - större än Canon och Nikon tillsammans (dock inte inom systemkameravärlden, förstås). Sony har ju under mer än ett halvt århundrade varit ett av världens mest innovativa företag, så de måste ju ha utvecklat någon slags egen företagskultur skild från de andras för att klara detta.


---
Speciellt inte för att gå om lilla Pentax...
---
Där håller jag definitivt med dig. Är helt övertygad om att Sony inte plötsligt la in en högre växel enbart för att gå om lilla Pentax... :)

Ifall Sony vill gå om någon, så är det förstås CaNikon de är ute efter. Fast det är inte helt säkert att de ens är det - de verkar ju snarare i första hand vara ute efter att bryta ny mark ute i terra incognita, dit ingen annan tidigare vågat gå...


F.ö. är jag inte riktigt lika pessimistisk när det gäller Pentax möjligheter att överleva som många andra är. Det GÅR att klara sig även som en liten nisch-spelare, även om det förstås är mycket svårare. Pentax-folk har ju sagt att de håller på med något "annorlunda". Vi får väl se vad det kan tänkas vara... :)

Personligen önskar jag i alla fall att Pentax ska klara sig. De har mycket fina utvecklingsingenjörer, och förtjänar enligt min mening att lyckas. Även om jag förstås inser att här finns dos av nostalgiskt önsketänkande från min sida...
.
 
Senast ändrad:
Men om jag skulle bli intresserad av en FF-kamera så skulle jag vilja ha en i samma storlek som K-7 och K-5 - möjligen med marginellt större klump för det större prismat till sökaren. Sensorn skulle givetvis behöva vara en FF-sensor av den nya generationen med lågt läsbrus och högt dynamiskt omfång (finns inte än, men kommer garanterat snart). En sådan kamera skulle ha en egen nisch. Som sagt - den bästa kameran är den man orkar ta med :). De fullformatskemeror som andra tillverkare erbjuder är för stora och klumpiga för att intressera mig.

Kunde inte sagt det bättre själv. Folk som är uppväxta i den digitala eran och aldrig fotat film...glömmer nog lätt att det ursprungliga 24x36-formatet kallas småbild. Det togs fram för att få smidiga kamerahus. Nutidens dinosarier till FF-digitalare är ju långt därifrån ;)

Ett bra hus för 24x36 (även digitalt) skulle inte behöva vara större än så här :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1192

Och ja...jag tror definitivt det skulle finnas en marknad för små digitala spegereflexare 24x36-format (och då menar alltså ännu mindre än K-5:an dvs mer i den "ursprungliga" småbild-storleken på hus...dvs hus utan autofokus).
 
Jag uppfattar inte att det varit någon doskussion om att K-5 inte skulle vara en förträfflig kamera. Både avseende byggkvalitet, AF och sensor är den förträfflig. Initiativet till tråden var ju systembaserad: 1) Finns Pentax kvar 2) service 3) objektivutbud/kostnad.

Svar på fråga ett vet ingen men inget pekar på någon död. 2) serviceorganisation är mindre utbyggd än Canon och Nikon. Å andra sidan så konkurerar glada amatörer mot proffs till Nikon & Canons service. Nu har detta inte varit något problem för mig och jag har varit nöjd med Canon RCC Mölndal. Gällande punkt tre däremot finns anledning att begrunda i systemvalsdiskussioner om Pentax är rätt. Köper man en instegskamera spelar objektivutbud nog mindre roll. Den övervägande majoriteten här köper bara kitgluggen ändå och resten köper till en budger telezoom. Här finns inga större systemskillnader. Jag köpte faktiskt Pentax till min son då Pentax instegskit är bland de bästa och jag skulle ändå inte låna ut en L glugg till ett barn så att jag har Canon spelar ingen roll. Däremot tittar man på kameror i K-5 prisklassen då bör man budgetera för dyrare optik för att dra nytta av kameran. För de flesta så är nog mångsidigheten med Canons och Nikons system nog mer till gagn i detta fall plus det stora begutbudet. Sedan finns det en del fotografer som hittat "sin" brännvidd som klarar sig utmärkt med t ex en 43a eller 77a och för dessa är Pentax ett alternativ - men detta är en specifik grupp.
 
Ett bra hus för 24x36 (även digitalt) skulle inte behöva vara större än så här :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1192
Jag tror att det blir trångt i en sån. Det behös förvisso inte utrymme för filmspolar i en digitalkamera, men det behövs betydligt mer elektronik och betydligt större batteri. Jag tvivlar på att det går att göra en digital ESR med liten sensor så värst mycket mindre än en Olympus E-420. (Förvisso inte mer än marginellt större än en Pentax ME.) Om man ska stoppa i en småbildsensor så lär det bli för trångt.

Och ja...jag tror definitivt det skulle finnas en marknad för små digitala spegereflexare 24x36-format (och då menar alltså ännu mindre än K-5:an dvs mer i den "ursprungliga" småbild-storleken på hus...dvs hus utan autofokus).
Det blir nog spegellösa systemkameror som tar den nischen i så fall.
 
Jag tror att det blir trångt i en sån.

Det skulle säkerligen inte vara någon som helst match med tanke på hur tekniska utvecklingen ständigt rusar ;-)

Det blir nog spegellösa systemkameror som tar den nischen i så fall.

Tråkigt nog tror jag också du har rätt där...det är för dyrt att bygga småbilds-SLR så som de en gång gjordes :-/ Man får väl nöja sig med en mätsökare...M9:a kanske ;-)
 
Det skulle säkerligen inte vara någon som helst match med tanke på hur tekniska utvecklingen ständigt rusar ;-)
Tja, kanske. Det har inte direkt varit någon rusning på den här punkten hittills, dock.

Tråkigt nog tror jag också du har rätt där...det är för dyrt att bygga småbilds-SLR så som de en gång gjordes :-/ Man får väl nöja sig med en mätsökare...M9:a kanske ;-)

Med autofokus behöver man ingen mätsökare. Jag tror att det är dyrare att bygga en mätsökare än ett AF-system.
 
Tja, kanske. Det har inte direkt varit någon rusning på den här punkten hittills, dock.

Nä nä såklart...efterfrågan finns ju inte...men tekniskt möjligt tror jag det säkerligen är :)

Med autofokus behöver man ingen mätsökare. Jag tror att det är dyrare att bygga en mätsökare än ett AF-system.

Ja det är det säkerligen...tur att de absoluta behoven inte alltid styr vad man väljer...tack och lov kan man unna sig nåt köp baserat på känsla då och då ;-)
 
Jag tror inte att efterfrågan på en yttepyttig småbildsystemkamera kommer att bli så värst stor i framtiden heller.

1970-talsmodet med mycket små ESR:er (med Olympus OM-1 som första exempel 1972) byttes på 1980-talet mot kameror med inbyggd automatisk filmframmatning och ergonomiskt grepp, vilket båda gjorde att kamerahusen blev större. Någon trend tillbaka till riktigt små kamerahus har jag inte sett (även om Olympus E-400-serien är ett undantag).

Jag tror helt enkelt inte att efterfrågan på extremt små systemkamerahus av ESR-typ kommer att vara så värst stor. Spegellösa kameror har en distinkt fördel där i och med att de slipper prismahuset.
 
Precis...efterfrågan finns inte...folk i allmänhet har fel...jag har rätt...husen skall vara små och nätta ;) ;) ;)
 
Precis...efterfrågan finns inte...folk i allmänhet har fel...jag har rätt...husen skall vara små och nätta ;) ;) ;)

Är helt med dig. Har länge väntat på en Pentax LX med digital FF sensor. Att det finns plats för all elektronik i ett hus av den storleken tvivlar jag inte alls på, batteriet kanske man får gömma i greppet dock eftersom knappbatterier knappast räcker på en DSLR...
 
Är helt med dig. Har länge väntat på en Pentax LX med digital FF sensor. Att det finns plats för all elektronik i ett hus av den storleken tvivlar jag inte alls på, batteriet kanske man får gömma i greppet dock eftersom knappbatterier knappast räcker på en DSLR...

Att bygga en DSLR med FF-sensor som är mindre eller lika stor/liten som K-5 tror jag är rätt svårt faktiskt....det är väldigt lite utrymme/tomrum i en K-5a och en FF-kamera kräver större spegel,sökare,större utrymme för sensorn o stabiliseringsmekanismen mm.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...age=1&ndsp=41&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=52&ty=108
 
Komiskt att de flesta som frågar i köpråd får rådet att satsa pengarna på objektiven istället för husen samtidigt som så många köper kamerasystem där objektivutbudet är magert jämfört med Canikon. Bara pga ett marginellt bättre kamerahus låser man sig hos ett litet system där det är svårt växa. Paradoxalt? ;)
 
Att bygga en DSLR med FF-sensor som är mindre eller lika stor/liten som K-5 tror jag är rätt svårt faktiskt....det är väldigt lite utrymme/tomrum i en K-5a och en FF-kamera kräver större spegel,sökare,större utrymme för sensorn o stabiliseringsmekanismen mm.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...age=1&ndsp=41&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=52&ty=108

Jag har sett Pentax ME Super sida vid sida med en K-5. ME Super är betydligt mindre, och har ändå plats för såväl större spegel som större prisma. Film är såklart tunnare än en sensor, men den tjockleken som behövs för sensorn finns ju redan i K-5. Jag tror inte att bildstabiliseringen behöver bli speciellt mycket större bara för att sensorn blir det. Dagens "smartphones" klämmer in en enorm beräkningskraft i en liten apparat som inte ens behöver vara 1 cm tjock. Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem att göra en fullformatare (eller småbild, om man så vill) i samma storlek som K-5, om man bara vill. Det är inte tekniken som sätter stopp. Men blir autofokusen lika snabb på spegellösa kameror skulle nog många föredra det, eftersom det blir ännu lättare och mindre.
 
ANNONS