Annons

ortokromatisk film

Produkter
(logga in för att koppla)
OP12 som finns på Photax är en. Den finns i bla 10 pack (24x30=185:) och är billig men mycket repkänslig i vått tillstånd (för bra gråskala bör den tvåstegsframkallas). Finns även i mindre storlekar.
Sen har Agfa en som heter P3p (100pack 20x30 ca 2700:) och inte är billig men bra och sen har Berger en som heter Bpfb18(10 pack 20x30 ca 300:) och är mycket dyr men kraftig, reptålig och exeptionellt bra i gråskalan. Alla framkallas i vanlig papperssoppa, stopp och fix och tåler vanligt mörkrumsljus

Senast ändrad:
glömde nämna att jag helst vill ha den i 120-format. storformat funkar ju också, fast jag tror inte vi har apparater för större än 4x5". tack för hjälpen.

Tror inte jag sett orthofilm i varken 35 eller 120 format. De brukar användas till kontaktkopiering. Men de större bladen kan lätt skäras ner till 4x5 då du kan ha vanligt mörkrumsljus!
Ta mej tusan: PÅ fotoimpex har de en MACO ORT 25 och 100 både i 35 och 120!!! :)

Senast ändrad:
Jag narrades bara. Kollade i kylen nu och det var Maco Ortho 25, alls icke OP12. Dock 120.

Den är okänslig för rött ljus. Det är användbart t ex som kopieringsfilm i mörkrummet eftersom man då kan jobba med tänd mörkrumsbelysning. Den är också användbar för fotografering när man eftersträvar ett gammaldags resultat. Förr i tiden var all svartvit film ortokromatisk och det ger annorlunda gråskaleåtergivning av de färger vi ser än dagens pankromatiska filmer.

Efkes filmer små-och mellanformatsfilmer KB/R25 och KB/R50 är orthopankromatiska till skillnad från de flesta andra "vanliga" pankromatiska svartvitfilmer och återger rött på "rätt" ställe i gråskalan.

Kolla med tyskarna, t.ex. Fotoimpex.de och Monochrom.com . Med lite tur har de kanske nåt?

Maco ORT 25 är det som säljs av Kameradoktorn. Den finns i 135, 120 och bladfilm. Finkornig, men skaframkallas i en mjukarbetande framkallare för normal gråskala.

Jag har ett hundrapack hemma (bladfilm 6,5x9). Riktigt bra film, med skön konvertering av färgerna till gråskala. Jag framkallar i en brenzkatekinframkallare som jag blandar till själv.

Maco ORT 25 är egentligen efke 25 Orto, men säljs bara under maconamnet här. (inte samma som OP12)

ANNONS
Götaplatsens Foto