Annons

Oskärpa, Canon 5Ds+Canon 100-400mm L IS II

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Fattar noll!

Hur kunde du göra microjustering om inte af funkar?
Och menar du att det finns ett af/mf-val i kamerahuset?

Skit på kontakterna kan dock definitivt göra att inte af fungerar.
Fattar noll!

Hur kunde du göra microjustering om inte af funkar?
Och menar du att det finns ett af/mf-val i kamerahuset?

Skit på kontakterna kan dock definitivt göra att inte af fungerar.
Microjusteringen var på 5Ds. Kunde ej välja annat än MF på 80D, enligt bild.
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Du kan ju börja med att fotografera av en sedel, använd gärna dina verkliga inställningar men ta en bild på en sedel som sitter på en vägg så det är samma plan. Jämför med en bild du tagit med live view, skiljer det sig så är det något du kan justera med att finjustera AF.

Kan man med Canon se var fokuspunkten sitter på taget kort? Nu har jag Nikon men jag upplever ibland att man kanske tittar lite snett igenom sökaren och fokuspunkten kanske inte alltid hamnar där man tror, kanske för att jag använder glasögon
Vet inte om man på nåt sätt kan kolla var fokuspunkten satt på taget foto. Tvivlar. Men vore ju bra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kan man med Canon se var fokuspunkten sitter på taget kort? Nu har jag Nikon men jag upplever ibland att man kanske tittar lite snett igenom sökaren och fokuspunkten kanske inte alltid hamnar där man tror, kanske för att jag använder glasögon
Ja, man använder Canon Digital Photo Professional eller aktiverar synlig fokuspunkt i kamerans bildvisning.

Ska man hela tiden ta närbilder med sitt 100-400 får man se till att mikrojustera mot annat avstånd än 50x brännvidden.
 
Senast ändrad:

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Fjärilen fotad på 1/2000 s, F 6,3 och väl utanför närgränsen.
Väl utanför närgränsen betyder här hur stort avstånd? På avstånd 1-2 meter blir skärpedjupet väl under 1cm. Det betyder ju att du inte behöver flytta dig speciellt mycket för att påverka var fokus hamnar. Jag skulle nog säga att du behöver göra test på stativ och använda tidsutlösare för att eliminera "yttre" faktorer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Man behöver inte gunga mycket för att fokus ska hamna fel. En del kameror från Canon har en speciell funktion, där Servo AF kan fungera som ett slags stabilisering i längsled, just för närbilder. Men den funktionen går bara igång när ett makroobjektiv är monterat, om jag inte minns fel nu.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om man använder servo AFså kommer väl den att se till att det blir skarpt om man gungar i längsled. Det ingår väl i den normala funktionen.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Om man använder servo AFså kommer väl den att se till att det blir skarpt om man gungar i längsled. Det ingår väl i den normala funktionen.
Det beror ju på vilka fokuspunkter som är aktiverade, men ja om man bara har en fokuspunkt så ska det vara så, så länge den kan sätta fokus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det som är det speciella med Servo AF tillsammans med makroobjektiv är att den normala prediktiva funktionen stängs av. Om du fotograferar en bil som kör mot dig mäter kameran avståndet några gånger så den kan räkna ut var bilen kommer att vara när bilden tas, och så ställer den in på det.
I det speciella makroläget gör den inga sådana antaganden. Den förutsätter i stället att alla variationer är orsakade av slumpmässigt skakande/gungande hos fotografen, så den kör bara till rätt läge så ofta som möjligt.

Högre uppdateringsfrekvens men ingen slug beräkning, alltså.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Den sluga beräkningen styrs ju av vilket AF case man har valt. Väljer man att motivet hoppar fram och tillbaka för man ju den önskade funktionen.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Ja, man använder Canon Digital Photo Professional eller aktiverar synlig fokuspunkt i kamerans bildvisning.

Ska man hela tiden ta närbilder med sitt 100-400 får man se till att mikrojustera mot annat avstånd än 50x brännvidden.
Tack för den infon om att se fokuspunkten. Har kollat på en massa suddiga fjärilar och annat smått och fokuspunkten ÄR på "objektet" på alla bilder, så jag har inte gungat såpass att det hamnat utanför.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man kan ju sätta en tid på en fördröjning hur länge kameran ska hålla kvar på motivet även om man har tappat bort det med fokuspunkten. Du kan ju prova att sätta att uppdateringen ska vara så snabb som möjligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för den infon om att se fokuspunkten. Har kollat på en massa suddiga fjärilar och annat smått och fokuspunkten ÄR på "objektet" på alla bilder, så jag har inte gungat såpass att det hamnat utanför.
Du bör vara på en kontur i stället för en tom yta utan kontrast (som eventuellt är för överexponerad).
 

Orre

Avslutat medlemskap
Fokuslås funkar inte med så kort skärpedjup, använd följande.
Som skrivet ovan så har jag en hel del skarpa bilder på t.ex fjärilar utan att ha använt följande fokus. Dock är dom fotade med 80D och 5D mk3. Det är sen jag bytt hus till 5Ds som jag fått problem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för den infon om att se fokuspunkten. Har kollat på en massa suddiga fjärilar och annat smått och fokuspunkten ÄR på "objektet" på alla bilder, så jag har inte gungat såpass att det hamnat utanför.
Vald fokuspunkt är det som visas om du har använt bara en. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är där du/kameran har fokuserat. Lek med tanken att fokus låstes bredvid fjärilen och att du sedan komponerade om så att fjärilen hamnat under punkten. Fokus är ändå gjord bredvid fjärilen.

MEN jag tror att din kombo behöver en justering. Det har ju funkat för fig tidigare. Så det borde inte vara handhavandefel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag testade på kul med 80-400 ganska nära närgränsen på ett AA-batteri med AF-S (dvs motsv One shot) och det vingel som behövs för att hamna tydligt ur fokus är rätt litet, även om jag i detta fall vinglade avsiktligt.

Tillägg: Och då har Canons 100-400 II bättre närgräns och avbildningsskala, kanske kan tilläggas.

MEN jag tror att din kombo behöver en justering. Det har ju funkat för fig tidigare. Så det borde inte vara handhavandefel.
Kanske, men då får man ju testa med något förutsägbart för att se om det är konsekvent (och repeterbar) felfokus som är boven. Något annat är ju omöjligt att justera bort.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag köpte Reikan Focal och har äntligen fått tid att köra den och den funkade bra !
Fick -3 på Tele och -6 på Wide, vilket gjorde STOR skillnad. Nu blir fjärilar med sämsta skärpan bättre än dom med bästa skärpan tidigare.
blåvinge_1_210712.JPG
 

Orre

Avslutat medlemskap
Dock fick jag inte Focal att funka på mitt 80D-hus. Den påstår att den är ställd i läge med flera fokuspunkter, vilket den inte är. Har skrivit till leverantören om det, men ej fått svar ännu.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den sluga beräkningen styrs ju av vilket AF case man har valt. Väljer man att motivet hoppar fram och tillbaka för man ju den önskade funktionen.
Ja, det blir åtminstone närmare, men enligt Canon inte fullt ut lika många uppdateringar av fokus per sekund som med makrofunktionen. Detta då för att i makrofunktionen finns ingen prediktering, som det ändå gör i någon mån, även när man väljer att motivet ofta byter riktning.
Men i det här fallet, i tråden, gäller det inget makroobjektiv, så den funktionen blir inte aktiv.
 
ANNONS