Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Oskärpa EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Har tillgång till flera kamerahus EOS 450D.
Skärpan varierar mellan husen. Har testat med 50 mm på bl.8 avstånd ca 3m, olika objektiv, så ev bak/frontfokus, borde inte ha inverkan.
Kan beläggning på sensorn vara orsaken?
Kan oskärpan bero på ...?

Antagligen är det autofokusen som är felkalibrerad. Prova att använda live view och se om det går att få likvärdig skärpa mellan kamerorna.

Fotar du raw eller jpeg?
Skärpeinställningen i bildstilarna kan vara olika inställda?
Med rawfilerna kan du se detta i dpp. I jpeg filerna kan du se det i kamerans inställningar eller i bildernas exif.

Live view? Aningen har jag angivit fel kamerabetecknig eller så har jag fel, det finns väl ingen på den kameran (Jag är Nikontinist)?
De bilder som kameran gör är helt enkelt oskärpa.
På det avståndet ca tre meter med bl 8, borde skärpedjupet räcka även för en felfokuserande kamera

Antagligen är det autofokusen som är felkalibrerad. Prova att använda live view och se om det går att få likvärdig skärpa mellan kamerorna.

Fotar du raw eller jpeg?
Skärpeinställningen i bildstilarna kan vara olika inställda?
Med rawfilerna kan du se detta i dpp. I jpeg filerna kan du se det i kamerans inställningar eller i bildernas exif.

Jo jag vet, inga bilder i RAW är uppskärpta, och ser därför oskarpa ut. I detta fallet så var de olika kamerahusen inställda på samma sätt (Jpg, "normal" skärpning).

Live view? Aningen har jag angivit fel kamerabetecknig eller så har jag fel, det finns väl ingen på den kameran (Jag är Nikontinist)?
De bilder som kameran gör är helt enkelt oskärpa.
På det avståndet ca tre meter med bl 8, borde skärpedjupet räcka även för en felfokuserande kamera

Om man skall tro vad Canon anger i specifikationen för Canon EOS 450D så har den "live-view".

ANNONS
Götaplatsens Foto