Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa i sökaren på 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Helt plötsligt har ett konstigt problem inträffat på vår 1Ds! Kameran fokuserar felfritt och bildresultatet blir skarpt. Däremot blir det inte skarpt i sökaren när kameran fokuserat. Däremot om man går över till MF och ställer in skärpan går det att få objektet skarpt i sökaren (dock med oskarpt resultat i bildfilen). Nu kan man tro att det är dioptriinställingen som spökar men den fungerar som den ska och går inte att justera så att objektet blir skarpt med AF. Tacksam om någon kan ge vägledning innan Canonsupporten får rycka in!

Dioptriinställningen hjälper inte att skruva på, eller rättare sagt den fungerar som den ska. Med manuell fokus så att motivet är skarpt är sökaren skarp. Krävs det något specialverktyg för att kolla sökarskivan? Kan ev vara så att någon har försökt montera på en EF-S glugg, kan det påverka?

Det låter som om mattskivan är vänd åt fel håll, jag har själv råkat ut för det. Resultatet blir precis som du beskriver, autofokus ger skarpa bildfiler men oskarp sökare. Manuell fokus ger skarp sökare men oskarpa bildfiler. Så mitt förslag är att du tar ut och vänder på mattskivan.

Sedan skulle jag vilja påstå att det omöjligen skulle kunna finnas ett samband med att någon har försökt monterat ett EF-S objektiv på kameran, om man lyckas finns förvisso en teoretisk risk att spegeln tar skada. Men en skadad spegel skulle inte ge det resultat du beskriver. I praktiken händer inget speciellt när du monterar ett EF-S objektiv på ett fullformathus, om det inte råkar vara en 10-22:a då spegelrörelsen kommer hindras av den bakre linsen vid full vidvinkel. Jag vet från egen erfarenhet, och mina kameror fungerar fortfarande.

/Daniel

Tack för tipset! Kollade och mattskivan hade hanmnat lite ur sitt läge, var bara att trycka till!

Senast ändrad:
ANNONS